اذهبي الى المحتوى
أحزنتنى ذنوبى

طرائف زوجية واقعية

المشاركات التي تم ترشيحها

السلام عليكم أخواتى الغاليات من كثرة النكد والخناقات قررت أن اكتب موضوع نغير فية جو وايضا ممكن نستفيد منة ومن تجارب بعضنا ناخد خبرة لبكرة........................طبعا سأبدأ أنا هوة موقف طريف كل ما افتكرة أظل اضحك من نفسى بس متفتكرونيش عبيطة دة على رأي المثل ..ساعة القدر يعمى البصر..................فى يوم من الأيام أبو العيال طلب منى اكويله طقم علشان يلبسة وبعد أنا طبعا ماكويت ولبس وأخر تمام بصيت كدة علية وقلتلة آآة دة فى حتة مش مكوية كويس تعالى كدة قرب وهوة يا عينى قرب ومش على باله حاجة وفجاة حطيت المكوة البخارعلية وتيييييييييييييييييييششششششششششششششششش والاقية بيصرخ اتارى انا حرقتة بالبخار وأنا مش واخدة بالى وبقيت من كسفتى عايزة امسك نفسى من الضحك مش قادرة وقعدت اعتذر لكن فين بعد ماعملت المصيبة والله يا جماعة انا كل ما افتكر أقول انا كان عقلى فين عموما الحمد لله الموضوع عدى على خير ومتطلقتش فيها ......................... يا ترى فى حد عمل زيي معتقدش ...أنتظر مواقفكم وأرائكم.....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:icon_eek: ههههههههههههههههه

موقف مضحك عزيزتي انا لا اتذكر شيئا عني الان لكني اتذكر موقف لاحدى الاخوات

قالت انها كانت حامل في الاشهر الاولى و تعرفين كان خلقها ضيق ....زوجها المسكين مزح معها مزاح غليظ و هي اتغاضت منه فقررت تنتقم هههههههههه فتركته حتى لبس بيجامة النوم و استعد لينام فقالت له و كيس الزبالة من سيخرجه؟؟ فخرج الزوج المسكين ليرمي الكيس فما كان منها الا ان اغلقت الباب بالمفتاح و همو لم ياخذ معه مفتاحه فجعل يطرق يطرق و هي ترفض ان تفتح له و تركته خارج البيت حتى اذان الفجر :icon_eek: .............

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أختي العزيزة شرفت بمرورك العطر على موضوعي المتواضع ,,,,,,,,,,,,,والموقف فعلا مضحك وصعب تصورى أول مرة أحس إن الرجاله دي غلابه أوي ولسة يا ما فى الجراب يا حاوي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هههههههههههههههه حرام عليكو

 

إياك أشوف واحدة بتشتكى من جوزها هههههههههههههه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

 

ههههههههه

 

في بداية الحمل كنت على طول تعبانة فكنت باسلق فراخ وبدل ما احط ملح حطيت سكر من التعب اتلغبطت وخيت احمرها رشيت سكر تاني :( ... وزوجي لما رجع حضرت الغدا ... وقعد ياكل ويقولي انتي عاملة الفراخ بطريقة جديدة .. اقوله لأ العادي زي كل مرة ..... وفين تاني يوم وانا جاية اطبخ اخدت بالي اني مطلعه السكر وحطاه مكان الملح لما رجع بقوله ده امبارح كنت حاطه سكر ... قالي وشككتيني في نفسي ......

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

مشاء الله

ادى الستات ولا بلاش

ربنى يديكم الصحة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا جماعه الازواج ما بيحبوش زوجاتهم يجعلوهم كتاب مفتوح للى يقرا

 

بلاش نغتاب ازواجنا او نفشي اسرارهم سامحونى

 

عارفه انى وقفتلكم زى اللقمه فى زوركن

 

بس والله هدفى هو الله سبحانه فى علاه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم أختى العزيزة والله لم أقصد من موضوعى اننا نغتاب أزواجنا بل كان تعبير على ان مش كل الستات مقهورين ومظلومين بل ان الرجالة ايضا تتحمل الكثير ولم اشعر لحظة انى اغتبت زوجى او اى اخت من الاخوات اللى ذكرت حكايتها نحن لم نذكر اى صفة من صفات ازواجنا ولم ننتقدهم فى هذا الموضوع ولو بكلمة واحدة وأيضا لم نتطرق لاى موضوع فية مخالفة شرعية او منهى عنها أو حتى افشاء لأسرار زوجية خاصة هذة كلها مواضيع عامة واذا الموضوع فية شك فأنا أرفع الأمر لإدارة الموقع حتى أبرئ ذمتى أمام الله إذا شعرت الإدارة ان الموضوع فية اى شئ اوحتى شك بأنة غيبة ونميمة فأرجوا إزالة الموضوع وجزاكى الله خيرا وتقبلوا إعتذاري

تم تعديل بواسطة أحزنتنى ذنوبى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اعجبتني الفكرة كثيرا و لا ارى اي افشاء للاسرار بما انها مواقف طريفةتكون قد حدثت امام الملا و قد احكيها امام الملا

اذكر عندما تزوجت كنت لا ازال اخجل كثيرا من زوجي ,و بعد انقضاء اسبوعين من زواجنا اخذني لازور اهلي, احضر سيارة اجرة فلم نكن نملك سيارة وقتها,فركبت من الخلف الى ان وصلنا الى منزلي ,و عندما حاولت النزول ............تخيلن ماذا حدث؟................... لم اسقط او شيئا من هذا ,بل علق حذائي (اكرمكم الله) في الزربية التي كانت مفروشة في السيارة ,علق الكعب , نزل زوجي , و نظر الي ,و انا اجاهد لاسحب الكعب من الثقب الذي دخل فيه, و لم استطع حتى ان اقول اني علقت ,فصاح زوجي بعد ان فهم الامر قائلا للسائق مازحا معه "ماذا وضعت لها يا فلان ,هل وضعت فخة في السيارة"و حاول هو الاخر يحاول سحبه مرارا و لم يستطع فطلب مني نزع الحذاء و الخروج من السيارة ففعلت و دخلت الى اهلي حافية قدم واحدة بينما حاول هو و السائق جاهدين لنزع الحذاء من الفرشة,تخيلن موقفي امام زوجي و السائق و حتى اهلي الذين لم يستطيعو كبح ثورات الضحك, و منذ ذلك اليوم اصبح زوجي كلما اصعد الى سيارة او حافلة يقول لي احذري ان تحطي حذاءك على ثقب ما

و الله يا اختي رجعتيني ليوم حافل ملي بالذكريلت الجميلة

هاه و انتن اخواتي ,الم تعيشو موقفا طريفا في حياتكم الزوجية

اروينها و تذكرن ذكرياتها فنحن في الانتظار

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اعجبتني الفكرة كثيرا و لا ارى اي افشاء للاسرار بما انها مواقف طريفةتكون قد حدثت امام الملا و قد احكيها امام الملا

اذكر عندما تزوجت كنت لا ازال اخجل كثيرا من زوجي ,و بعد انقضاء اسبوعين من زواجنا اخذني لازور اهلي, احضر سيارة اجرة فلم نكن نملك سيارة وقتها,فركبت من الخلف الى ان وصلنا الى منزلي ,و عندما حاولت النزول ............تخيلن ماذا حدث؟................... لم اسقط او شيئا من هذا ,بل علق حذائي (اكرمكم الله) في الزربية التي كانت مفروشة في السيارة ,علق الكعب , نزل زوجي , و نظر الي ,و انا اجاهد لاسحب الكعب من الثقب الذي دخل فيه, و لم استطع حتى ان اقول اني علقت ,فصاح زوجي بعد ان فهم الامر قائلا للسائق مازحا معه "ماذا وضعت لها يا فلان ,هل وضعت فخة في السيارة"و حاول هو الاخر يحاول سحبه مرارا و لم يستطع فطلب مني نزع الحذاء و الخروج من السيارة ففعلت و دخلت الى اهلي حافية قدم واحدة بينما حاول هو و السائق جاهدين لنزع الحذاء من الفرشة,تخيلن موقفي امام زوجي و السائق و حتى اهلي الذين لم يستطيعو كبح ثورات الضحك, و منذ ذلك اليوم اصبح زوجي كلما اصعد الى سيارة او حافلة يقول لي احذري ان تحطي حذاءك على ثقب ما

و الله يا اختي رجعتيني ليوم حافل ملي بالذكريلت الجميلة

هاه و انتن اخواتي ,الم تعيشو موقفا طريفا في حياتكم الزوجية

اروينها و تذكرن ذكرياتها فنحن في الانتظار

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اعجبتني الفكرة كثيرا و لا ارى اي افشاء للاسرار بما انها مواقف طريفةتكون قد حدثت امام الملا و قد احكيها امام الملا

اذكر عندما تزوجت كنت لا ازال اخجل كثيرا من زوجي ,و بعد انقضاء اسبوعين من زواجنا اخذني لازور اهلي, احضر سيارة اجرة فلم نكن نملك سيارة وقتها,فركبت من الخلف الى ان وصلنا الى منزلي ,و عندما حاولت النزول ............تخيلن ماذا حدث؟................... لم اسقط او شيئا من هذا ,بل علق حذائي (اكرمكم الله) في الزربية التي كانت مفروشة في السيارة ,علق الكعب , نزل زوجي , و نظر الي ,و انا اجاهد لاسحب الكعب من الثقب الذي دخل فيه, و لم استطع حتى ان اقول اني علقت ,فصاح زوجي بعد ان فهم الامر قائلا للسائق مازحا معه "ماذا وضعت لها يا فلان ,هل وضعت فخة في السيارة"و حاول هو الاخر يحاول سحبه مرارا و لم يستطع فطلب مني نزع الحذاء و الخروج من السيارة ففعلت و دخلت الى اهلي حافية قدم واحدة بينما حاول هو و السائق جاهدين لنزع الحذاء من الفرشة,تخيلن موقفي امام زوجي و السائق و حتى اهلي الذين لم يستطيعو كبح ثورات الضحك, و منذ ذلك اليوم اصبح زوجي كلما اصعد الى سيارة او حافلة يقول لي احذري ان تحطي حذاءك على ثقب ما

و الله يا اختي رجعتيني ليوم حافل ملي بالذكريلت الجميلة

هاه و انتن اخواتي ,الم تعيشو موقفا طريفا في حياتكم الزوجية

اروينها و تذكرن ذكرياتها فنحن في الانتظار

 

ههههههههههه و الله ضحكتيني نسرين حدث معي نفس الموقف لكن الكارثة أنه كان في يوم زفافي بالذات و تبهدلت لأول مرة أمام حماتي

لكن لست أتذكر أي موقف آخر و ان حدث و تذكرت سأعود لأحكيه ان شاء الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله المواقف كلها تضحك ومشكورين أخواتى الغاليات على تفاعلكم وأطلب منكم اذا كان فى الموضوع اى شئ مخالف التوجيه فورا,,,,,,,,,,,,,,,,,اللهم إجعلنا مفاتيح خيرا ومغاليق شر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،حقيقى دخلت على قلبى السرور والفرح خصوصا انى فى كرب وابتلاء

اسالكم الدعاء بان يفك كربى عشان انا فى بيت ولدتى واول ما ربنا يهدينى انا وزوجى وارجع بيتى هفتكر موقف مضحك وهكتبه لكن عموما فى موقف حصل امبارح ونفسى زوجى يفتكره كنا بنتخانق وطلبت منه الطلاق وكنت فعلا مصره لانى بحس بحبه بيعصر قلبى الااننا مش متفاهمين زى الشمس والقمر لكنى فعلا بحبه المهم انا كان بضربنى من غيظه واظهر لى كل تمسك جزاة الله خيرا لكن ايده كانت تقيله شويه فمن غيظى ضربته بالبونيه فصدره فتغاظ منى جيه يضربنى فصرخت وستخبيت فيه وحطيت راسى على رجليه وانا بصرخ من الخوف فقعد يضحك واخدنى فى حضنه فتغظت اكتر لانى المفروض انى عوزة اسيبه ازاى ارمى نفسفى حضنه فجريت على حجرتى وجلست اغلقت الباب بالمفتاح فعمل ان شهد بتعيط على ففتحت الباب فدخل بسرعه واتصلحنا ولكننا اليوم اتخانئنا تانى وودانى على بيت اهلى اسالكم الدعاء باصلاح الحال وان ربنا يهدينى ويهدى زوجى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ياحبيبتى يا ايمان فك الله كربك يا غاليه وهدى لكِ زوجك وجعلكى قرة عينة انتى حقا انسانة رائعة واسأل الله ان يجعل كل مافعلتية من اجلة ومن اجل بناتة فى ميزان حسناتك وان يكون سبب فى تفريج كربك

 

 

 

اسفة جدااااااااااااا اختى الحبيبة احزنتنى ذنوبى

 

موضوعك رائع وفى مواقف جميله اوووى للاخوات

انا موش متذكرة موقف دلوقتى ان شاء الله لما افتكر موقف هارجع

 

اللهم احفظ بيوت المسلمين واملأها بالسعادة والفرح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

يبنات ياحبيبى قد اية كلمة طلقنى دى سهلة اوى ازاى كدا بتقدروا تقولوها حرام عليكم هى الواحدة كدا عملت بتها بالساهل وسهلة عليها الكلمة دى تطلعها كدا بسهولة باله عليكم الكلمة دى مش عاوزة اسمع اى اخت من الخوات التى عندها من المشاكل الكثير ان تقولها حولى تخليها صعبة ومتقليهاش كدا ببساطة ربنى يهدى بنات المسلمين ويهدى ازواجهم ويرزق بنات المسلمين العفاف اللهم امين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا جماعه الازواج ما بيحبوش زوجاتهم يجعلوهم كتاب مفتوح للى يقرا

 

بلاش نغتاب ازواجنا او نفشي اسرارهم سامحونى

 

عارفه انى وقفتلكم زى اللقمه فى زوركن

 

بس والله هدفى هو الله سبحانه فى علاه

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

 

بارك الله فيك يا حبيبة على حبك للإسلام ولكن إن كان هذا الموضوع فيه غيبة للأزواج

 

فأظن موضوعك هذا

أولادك كبروا ولا لسه صغنتتين؟ تعالى احكيلنا على حوادثهم وكوارثهم, نسمع بعض يمكن نهون على بعض

 

 

في غيبة للأولاد وبالتالي فأنت فعلت ما تحذرين الأخوات منه وربما لا يحب أولادك أن تحكي لأحد عن مواقفهم لأن فيه إحراج لهم

 

وجزاكِ الله خيرا

تم تعديل بواسطة ღ أمـ الرحمن ـة ღ

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حبيبتي ايمان و الله ردك وقفني لثوان

بما انك تحبين زوجك فلم كل هذا ,شجار و ذهاب الى اهلك ووووووووووووو

اختي العزيزة ,هل تتخيلين ان كل الازواج لا يتشاجرون ,بلى و الله ,لكن ميزة المراة هي الحكمة و العقل في امور مثل هذه

تجنبي التسرع و طلب الطلاق

قد تكون اسبابك قوية و لكن الا هذه الكلمة

فكري مع نفسك هل تريدينه حقا ,

ماذا لو استفزيت زوجك يوما بهذه الكلمة و سهله له الشيطان يقولها لك

لا تنسي ان الطلاق مجرد كلمة

كلمة واحدة تحرمكما على بعض

افعلي كل شيء عندما تغضبين و لكن تجنبي هذا الطلب

اتمنى من كل قلبي ان تجدي الهناء في حياتك الزوجية

و لا تنسي ان السعادة لا تاتي وحدها

بل هي مهنة الزوجات

تحياتي و تمنياتي لك بالسعادة و الرجوع الى احضان زوجك في اقرب الاجال

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

 

 

 

موضوع حلو كتير اختى الحجبيبة احزنتنى ذنوبى

 

اختى الحبيبة ايمان فرج الله همك وفك كربك ورد اليك زوجك ردا جميلا والمرة الجاية تكتبى من جهازك اللى فى بيتك ياغالية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هههههههههههههههه حرام عليكو

 

إياك أشوف واحدة بتشتكى من جوزها هههههههههههههه

 

ههههههههههههههه

 

لما اتجوز ان شاء الله عشان احكيلكم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يا جماعه الازواج ما بيحبوش زوجاتهم يجعلوهم كتاب مفتوح للى يقرا

 

بلاش نغتاب ازواجنا او نفشي اسرارهم سامحونى

 

عارفه انى وقفتلكم زى اللقمه فى زوركن

 

بس والله هدفى هو الله سبحانه فى علاه

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

 

بارك الله فيك يا حبيبة على حبك للإسلام ولكن إن كان هذا الموضوع فيه غيبة للأزواج

 

فأظن موضوعك هذا

أولادك كبروا ولا لسه صغنتتين؟ تعالى احكيلنا على حوادثهم وكوارثهم, نسمع بعض يمكن نهون على بعض

https://akhawat.islamway.net/forum/index.php?showtopic=242865

 

في غيبة للأولاد وبالتالي فأنت فعلت ما تحذرين الأخوات منه وربما لا يحب أولادك أن تحكي لأحد عن مواقفهم لأن فيه إحراج لهم

 

وجزاكِ الله خيرا

 

 

بالعكس دول بيبقوا فرحانين جدا لما بفكرهم وبيضحكوا كمان

 

لكن زوجى لما سألته على امكانيه انى احكى قاللى اياكِ ونقلت رأيه لكن _ايه رأيكن تسألوا ازواجكن _اتكلم عن مواقفنا ولا لا ونتحلل من الذنب_؟ اعتقد حل يرضي جميع الاطراف

 

ثانيا اولادى عارفين بالموضوع وشافونى وانا بكتبه واستأذنتهم كمان لدرجه ان ابنى قاللى فيه مواقف انت ما تعرفيهاش قوليها يا ماما وفوجئت بها

 

وبعدين انتِ بتتكلمى ف مين دا الزوج اللى لو كان قيحا ينزل صديدا ولحسته الزوجه ما وفته حقه

 

الذى لو ان ربنا امرا احدا بالسجود لاحد لامرنا به له

 

اظن لابد وان ننقل اذا كنا لابد فاعلات_لابد ان ننقل ما سمح به لنا ازواجدنا والله اعلم

وشكرا انك عملتيلى اعلان للموضوع بتاعى عشان مش لاقيه حد :biggrin:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

 

عن جد موضوع رائع جدا وضحكت اوووووى

 

شكرا لكى اختى ابكى لربى

 

احكى موقف لى فى اول الزواج كنت لسه فى سنة رابعة كلية فكان زوجى يتحجج بأنى لازم اقعد اذاكر المواد بتاعتى عشان انجح فيخرج مع اصحابه ويسبنى قال ايه عشان اعرف اركز وتكرر هذا الموضوع وبدء يتأخر لغاية الساعة 2 صباحا فأنا اتغظت جدا جدا فقلت اعمل فيه مقلب اول ما سمعت صوت العربية جريت واستخبيت فى الدولاب وكانت الساعة 2 صباحا طبعا اول ما دخل زوجى كان بينده عليا بصوت كله رقة واخذ يكرر النداء ويبحث عنى فى كل ارجاء المنزل وبدء الصوت يعلو ويعلو كل ده وانا جوه الدولاب عماله اضحك ولما خفت علي ليجرالوا حاجة رحت ظهرت له وانا بضحك فضحك وقالى وقعتى قلبى فى رجليا

تم تعديل بواسطة دانة الاسلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

فيه كلام تانى كنت عاوزة اقوله يا عباد الرحمن لو زوجك جنبك مثلا_ان شاء الله لما تتزوجى_ هتكتبى نفس الطرائف والقصص عنه ولا فى غيابه؟؟؟؟؟

 

انا كتبت موضوع كوارث الاطفال عشا ن كل ام لسه جديده ما تستهونش مثلا بغطا حله يلعب بيه الطفل بل بالعكس ممكن يؤدى بيه للمستشفى.ززودا عشان تخللى بالها وحاجات تانيه كتير يا ريت تطلعى على الموضوع

 

وشكرا مرة تانيه على وضع الرابط بتاعى بالموضوع :unsure:

 

وجيبتيلى زباين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

تم تعديل بواسطة وأشرقت السماء

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏من خاف زلة القدم بعد الثبات، فليجعل له حظا من عبادة السر والقُرُبات، وليحرِص عليها حتى الممات.

×