اذهبي الى المحتوى
عبــاد الرحمن

تجمع منتظرات الزواج ( آنسات المنتدى ) ^_^

المشاركات التي تم ترشيحها

n4hr_12972155041.gif

 

 

 

 

 

وانا باتمشى في المنتدى كده دخلت ساحة همزة الوصل لقيت موضوع اسمع تجمع منتظرات الحمل فطقت في مخي فكرة قلت اشمعنا هن يعملوا تجمع ما احنا كمان يا منتظرين الزواج نعمل لنا تجمع مع بعضنا زيهم هم احسن مننا يعني هم منتظرين واحنا منتظرين :))

 

n4hr_12972155045.gif

 

فكرت بجد اعمل الموضوع ده لان فعلا اوقات فيه واحدة بتكون مخنوقة من حاجة وعايزة تفضفض ومش عايزة تفضفض لحد وجها لوجه فهتلاقي الموضوع هنا مفتوح لها تفضفض براحتها

 

n4hr_12972155045.gif

 

وبرضه فكرت اعمل الموضوع ده علشان طبعا كلنا بندعي ربنا وبنستغفر بنية الرزق بالزوج الصالح طبعا كلنا كده ولا فيه حد مبيعملش كده *__^ فقلت الموضوع ده بقى يكون تشجيع لنا لبعضنا العبض في موضوع الاستغفار والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم بنية الزواج لان اكيد كلنا مثلا تلاقينا متشجعين وبنستغفر كتيييير وبعد فترة تلاقينا فترنا وهمتنا فترت في الموضوع ده بقى نشجع بعض ونتفق على فعل الطاعات مع بعض ونتابع بعض

 

n4hr_12972155045.gif

 

وبرضه فكرت في الموضوع ده علشان طبعا كلنا بندعي لنفسنا ولاصحابنا بالزوج الصالح فقلت نجمع كل بنوتات المنتدى كلهن هنا ونعمل لهن حصر ^__^ وكلنا ندعي لكل البنات اللي هنا علشان الملك يرد عليكي ويقولك ولكِ بمثل ما دعوتي :)

 

 

n4hr_12972155045.gif

وبرضه فكرت في الموضوع ده علشان نملأ وقت فراغنا وكل واحدة تقول بتشغل نفسها في ايه علشان متشغلش بالها بموضوع تأخر زواجها فنشجع بعض على شغل وقتنا في كل ما يفيدنا من طاعات لله واعمال خيرية وتعلم حاجات جديدة في كل المجالات تنفعي بيها نفسك ودينك وغيرك

 

n4hr_12972155045.gif

 

وبرضه فكرت في الموضوع ده لان فيه بنات لما بتلاقي نفسها بتكبر ومفيش جواز بتزعل وتشيل الهم فلما تدخل الموضوع هنا وتلاقيها مش هي لوحدها عايشة الهم ده وان كمان فيه بنات أكبر منها لسه لم يتزوجوا فأكيد هتحس بارتياح ومنه تنسى همها ( على رأي المثل اللي يشوف بلوة غيره تهون عليه بلوته ^__^ ) مش عارفة بقى الادارة ممكن تسمح لنا ان كل واحدة تذكر سنها ولا مش هتسمح وانا غرضي بس من اللي تذكر سنها لاني فعلا باقرأ مواضيع لبنات على النت تلاقيها تقول انا كبرت وتلاقيها شايلة الهم وتلاقي فيه بنات اكبر منها بكتير لسه لم يتزوجوا فاكيد بتحس بأمل وهمها يقل شوية ولا إيه :))

انا عن نفسي معظم المنتدى عارف سني 33 وعلى فكرة انا بحب الرقم ده اوي ^_^

 

 

n4hr_12972155045.gif

يعني الموضوع هيكون منها تفريج للنفس وتشجيع لبعضنا البعض على الاستغفار والذكر وطاعة ربنا وتشجيع لبعضنا البعض علشان ننسى همنا وننشغل في طاعة ربنا ونتوكل على الله ومنها ندعي كلنا لبعضنا علشان الملك يقولك ولكِ بمثل ما دعوتي ودعائك لأختك أكيد هيدخل السرور على قلبها :)

 

 

n4hr_12972155045.gif

 

ايه رأيكم في الموضوع وياللا مين هتشاركنا مين من المنتظرات معانا وأي واحدة عندها اقتراح في الموضوع تكتبه هنا ؟ ويارب هذا العام نكون كلنا من المخطوبات يارب هذا العام لا ينتهي الا وكلنا مخطوبات من أزواج صالحين أتقياء يكون خير عون لنا على أمور ديننا ودنيانا وخير عون لنا على طاعة الله وكلنا نتزوج قريبا يارب ونيجي بعد الزواج نتذكر ذكرياتنا في هذا الموضوع ونضحك عليها :))

 

n4hr_12972155045.gif

 

وده تصميم هدية مني ليكم بمناسبة اننا في حالة انتظار :))

 

post-36284-0-06398500-1351466526.png

  • معجبة 7

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حياك الله

وبارك الله فيك يا غالية

ان شاء الله خير

ويارب يرزق كل الأخوات الازواج الصالحين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وللإفادة

 

هل هناك أدعية مأثورة خاصة بالزواج

 

 

السؤال

 

 

 

 

 

هل هذه الأدعية صحيحة لمن أراد الزواج (وماهي الأدعية المأثورة لمن أراد الزواج؟) الزواج رزق من الله سبحانه وتعالى قد يكون نعمة إذا كان الاختيار صائبا وقد يكون نقمة.. لذلك علينا طلب هذه النعمه باللجوء إلى القرآن الكريم وبعض الأدعية.. والله المستجاب سبحانه..

1- الاستغفار

2- كثرة تلاوة سورة الزلزلة- النصر- الصمد

3- الدعاء بعد صلاة الركعتين لله ومنه (رب إني لما أنزلت إلي من خير فقير)

ب- اللهم هب لي من لدنك زوجا هنيا لينا مرفوعا ذكره في السماء والأرض وارزقني منه ذرية طيبة عاجلا غير آجل إنك سميع الدعاء.

ج - اللهم ارزقني فلانا زوجا لي إنك على كل شيء قدير.

د- اللهم بحق قولك (والله يرزق من يشاء بغير حساب) وبحق قولك (إن الله على كل شيء قدير) وقولك الحق: بديع السماوات والأرض وإذا قضى أمراً فإنما يقول له كن فيكون، اللهم اجمع بيني وبين فلان بالحق وافتح بيننا بالحق وأنت الفتاح العليم وقولك: فاطر السماوات والأرض جعل لكم من أنفسكم أزواجا- ارزقني زوجا تقر به عيني وتقر بي عينه- اللهم حصن فرجي ويسر لي أمري واكفني بحلالك عن حرامك وبفضلك عمن سواك- اللهم إنك تقدر ولا أقدر وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب والقادر، اللهم إن كنت تعلم في فلان خيراً فزوجنيه وأقدره لي، وإن كان في غيره خير لي في ديني ودنياي وآخرتي فاقدره لي- اللهم إني استعففت فاغنني من فضلك، اللهم اغنني من فضلك، بحق قولك تعالى: وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتى يغنيهم الله من فضله..

 

 

الإجابــة

 

 

خلاصة الفتوى:

لم نقف على هذه الأدعية في شيء من كتب السنة، وبعضها يدخل في ضابط البدعة الإضافية، وليس للزواج دعاء خاص به.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فلم نقف على أدعية مأثورة تخص من أراد الزواج، ولا على دليل لما ذكرته من الاستغفار وكثرة تلاوة سورة الزلزلة والنصر والإخلاص، وما خللت به الأدعية من الآيات... ولا ينبغي للمسلم التزام تكرار قراءة سورة معينة أو أذكار معينة في وقت مخصوص، مع اعتقاد خصوصية شرعية لذلك الفعل بدون دليل شرعي يدل لذلك، لأن هذا يدخل في ضابط البدعة الإضافية، كما تقدم في الفتوى رقم:

631.

واعلم أن الدعاء من أجل العبادات وأعظم القربات إلى الله تعالى، حيث يعترف العبد بفقره وحاجته لله تعالى، ولهذا صح عنه صلى الله عليه وسلم من حديث النعمان بن بشير رضي الله أنه قال: الدعاء هو العبادة. رواه أبو داود وابن ماجه. وقال تعالى: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ {غافر:60}، وصاحب الحاجة يسأل حاجته مهما كانت، ومن أهم الأشياء بالنسبة للمسلم الزواج، فينبغي للمسلم أن يسأل الله أن يرزقه الزوجة الصالحة، وكذلك الأمر بالنسبة للمسلمة، فتسأل الله أن يرزقها الزوج الصالح، وقد كان السلف الصالح يسألون الله كل شيء حتى شسع النعل، امتثالاً لقوله صلى الله عليه وسلم: ليسأل أحدكم ربه حاجته حتى يسأله الملح، وحتى يسأله شسع نعله إذا انقطع. رواه ابن حبان وغيره، وهو حديث حسن.

ولك أن تراجع في أدعية قضاء الحوائج وكيفية ذلك الفتوى رقم:

49867.

والله أعلم.

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حكم التصدق بنية تيسير الزواج

 

 

 

السؤال

 

 

أنا شاب عمري 40 سنة، ومند خمس سنوات وأنا أخطب ولا يكتمل الموضوع، ويكون الرفض أما من طرفي أو من الفتاة، فهل هو جائز لو تصدقت بنية إتمام هدا الموضوع، وهل يوجد شرعا ما يؤيد هذا الموضوع؟ أفيدوني بالله عليكم.

الإجابــة

 

 

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فنسأل الله أن ييسر لكَ الخير حيث كان، ثم اعلم أن طاعة الله عموماً، والصدقة خصوصاً من أعظم أسباب دفع البلاء والنقم، وحلول الخيرات والنعم، كما قال تعالى: وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً {الطلاق: 4}. وتقديمُ عملٍ صالح يتوسل به العبدُ إلى ربه بين يدي حاجته من الأمور المشروعة، كما قال النبي صلى الله عليه وسلم للأعمى الذي سأله أن يدعو الله أن يرد عليه بصره: فانطلق فتوضأ ثم صلِ ركعتين ثم قل اللهم أسألك و أتوجه إليك بنبيك محمد صلى الله عليه و سلم نبي الرحمة يا محمد إني أتوجه بك إلى ربي أن يكشف لي عن بصري، اللهم شفعه فيّ . رواه الترمذي وقال حسنٌ صحيح.

واستحبَ كثيرٌ من العلماء أن يتوسل بالصدقة قبل الخروج لصلاة الاستسقاء، لما للصدقة من أثر في جلب الخير ودفع الشر، قال الشيخ العثيمين رحمه الله:

ويأمرهم أيضاً بالصدقة – أي: قبل الاستسقاء -، والصدقة قد يقال: إنها مناسبة ؛ لأن الصدقة إحسان إلى الغير، والإحسان سبب للرحمة ؛ لقول الله تعالى: إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ. انتهى.

وعليه فلا مانع إن شاء الله من أن تتوسل إلى ربك عز وجل بالصدقة على عباده، رجاء أن يحصل لك ما ترجوه، قال الإمام ابن القيم رحمه الله تعالى في بيان شأن الصدقة وأثرها في دفع البلاء:

فإنَّ للصَّدَقة تأثيراً عجيباً في دفع أنواع البلاء، ولو كانت مِن فاجر أو مِن ظالِم، بل من كافر !، فإنَّ الله تعالى يدفع بها عنه أنواعاً من البلاء ؛ وهذا أمرٌ معلوم عنْدَ الناس خاصتهم وعامتهم، وأهل الأرض كلهم مُقرُّون بـه لأنهم جرَّبوه. انتهى. من الوابل الصيب.

كما ننصحكَ بالاجتهاد في الطاعات كلها، والإكثار من الدعاء، واللجوء إلى الله عز وجل، والتوبة إليه بترك المعاصي التي هي جالبةُ النقم، ودافعة النعم.

والله أعلم.

  • معجبة 2

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

موفقين حبيباتي :)

الله يرزقكن كلكن رجال طيبين

 

هو صحيح انا آنسة بس صغنونة ما بستنا بچوازة هههه

بنراقب من بعيد وبندعيلكو

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حياك الله

وبارك الله فيك يا غالية

ان شاء الله خير

ويارب يرزق كل الأخوات الازواج الصالحين

 

 

اهلا يا ام زياد نورتي التجمع :)) ثاني منتظرة في التجمع بعدي ^_^

 

جزاكي الله خيرا على الفتاوى اللي احضرتيها وطبعا مش شرط تدعي بدعاء معين افتحي قلبك لربنا وادعي له بكل اللي انتي حاسة بيه وادعي له باللي في قلبك وربنا كريم اوي

 

والاستغفار مهم جدا كما قال ربنا سبحانه وتعالى ( فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرار ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا ) فالاستغفار باب الرزق والزواج رزق

 

وطبعا الصدقة كما نقلتي في الفتوى برضه مهمة كفاية الفرحة اللي بتدخليها على الفقير فزي ما بتدخلي الفرحة عليه ان شاء الله ربنا هيدخل الفرحة على قلبك :)

 

 

 

 

موفقين حبيباتي :)

الله يرزقكن كلكن رجال طيبين

 

هو صحيح انا آنسة بس صغنونة ما بستنا بچوازة هههه

بنراقب من بعيد وبندعيلكو

اللهم آمين

 

اهلا بنجمة فلسطين

 

يسعدنا متابعتك من بعيد

 

انتي صحيح صغيرة بس نصيحة برضه ادعي ربنا بالزوج الصالح لغاية لما تبقي في سن الزواج ^_^

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حياك الله عباد الرحمن الحبيبة ... فكرة طيبة

يسر الله لكم يا حبيبات ورزقكن من فضله وأقر أعينكن بأزواج صالحين وذرية طيبة اللهم آمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

موضوع دمو خفيف

 

نسأله سبحانه ان يرزقنا ازواجا صالحين انه ولي ذلك والقادر عليه

 

مشكورة يا عباد الرحمان على هذه اللفتة الجميلة

لاننا بصراحة محتاجين لهذه الدعوات الطيبة من الاخوات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:)

فكره جميله ياعبوده .. والله يرزقك وكل بنات المنتدي وكل بنات المسلمين أزواج صالحين يارب

متابعه معكن إن شاء الله

 

علي فكره خطرت في بالي فكره شبيهه بهذا الموضوع .. وبعدها علي طول إتخطبت ( بشرة خير ^__* )

  • معجبة 3

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

^____^

اسأل الله ان يقر أعينكن بالازواج الصالحين

وتسعدن معهم دنيا وآخره

ياااااارب العالمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكن ورحمة الله وبركاتهبارك الله فيكِ حبيبتي فكرة طيبة

وأسأله سبحانه ان يرزق كل اخت هنا الزوج الصالح الذي تقر عينها به ويقر عينه بها انه ولى ذلك والقادر عليهالله يرزقك الزوج الصالح اختي الحبيبة ويسعدك ويرضى عنك في الدنيا والآخرة اللهم آمين

تم تعديل بواسطة .. همســة قلــب ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

صراحة موضوع جميــــل جدا وفكرة حلوة ........... ((( أحلى تجميع )))

رزقنا الله وإياكن الازواج الصالحين عاجلاً غير آجل ^__^

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حياك الله عباد الرحمن الحبيبة ... فكرة طيبة

يسر الله لكم يا حبيبات ورزقكن من فضله وأقر أعينكن بأزواج صالحين وذرية طيبة اللهم آمين

وحياكِ الله بنت ام عبد

 

اللهم آمين وربنا ييسر لك كل عسير

 

بس انا معرفتش انتي معانا في التجمع ولا خارج نطاق الانسات :))

 

 

 

 

موضوع دمو خفيف

 

نسأله سبحانه ان يرزقنا ازواجا صالحين انه ولي ذلك والقادر عليه

 

مشكورة يا عباد الرحمان على هذه اللفتة الجميلة

لاننا بصراحة محتاجين لهذه الدعوات الطيبة من الاخوات

منورة التجمع يا المشتاقة إلى الحبيب

 

اللهم آمين ربنا يقر عينك بزوج صالح وكل بنات التجمع ^_^ وكل بنات المسلمين

 

انا لم اتعرف بكِ من قبل اول مرة اشوف اسمك في المنتدى سررت بمعرفتك :)

 

 

 

 

:)

فكره جميله ياعبوده .. والله يرزقك وكل بنات المنتدي وكل بنات المسلمين أزواج صالحين يارب

متابعه معكن إن شاء الله

 

علي فكره خطرت في بالي فكره شبيهه بهذا الموضوع .. وبعدها علي طول إتخطبت ( بشرة خير ^__* )

ههههههههه يارب تكون بشرة خير يارب علي وعلى كل البنات اللي هتتجمع في التجمع ههههههههه

 

طبعا انتي مش معانا في التجمع بس تنورينا والله يا رغوبة كل مرة اشوف توقيعك متعرفيش بافرح اد ايه ربنا يتقبل ويستجب دعائك ويفلرح قلبك يارب ويجازيكي عنا خيرا

 

 

 

^____^

اسأل الله ان يقر أعينكن بالازواج الصالحين

وتسعدن معهم دنيا وآخره

ياااااارب العالمين

اللهم آمين

 

جزاكي الله خيرا مريم

 

بس مش قلتي لنا انتي تبع التجمع ولا خارج نطاق الانسات :

 

 

 

السلام عليكن ورحمة الله وبركاتهبارك الله فيكِ حبيبتي فكرة طيبة

وأسأله سبحانه ان يرزق كل اخت هنا الزوج الصالح الذي تقر عينها به ويقر عينه بها انه ولى ذلك والقادر عليهالله يرزقك الزوج الصالح اختي الحبيبة ويسعدك ويرضى عنك في الدنيا والآخرة اللهم آمين

وبارك فيكي همسة قلب

 

اللهم آمين جزاكي الله خيرا

 

بس برضه مقلتيش انتي تبع التجمع ولا خارج نطاق الانسات

 

ياريت يا بنات اللي تدخل تقول هي تبع التجمع ولا خارج نطاقه ^_^ علشان بس اعمل حصر لكل الآنسات المشاركات في التجمع علشان نتابع بعض كل يوم ونتفق على ورد الاستغفار بنية الرزق بالزوج الصالح واللي عايزة تفتضفض او تستفسر عن اي حاجة بخصوص الرؤية الشرعية مثلا او تجارب البنات في الرؤية الشرعية والعرسان *_^ او حتى تخرج اي حاجة جواها الموضوع مفتوح

 

 

 

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

صراحة موضوع جميــــل جدا وفكرة حلوة ........... ((( أحلى تجميع )))

رزقنا الله وإياكن الازواج الصالحين عاجلاً غير آجل ^__^

اهلا نسمة سحر نورتي التجمع ويارب نشوفك على طول لحد لما تتخطبي قريب

 

اللهم آمين

 

طبعا انتي من ضمن التجمع

 

لحد الآن التجمع يضم :

 

1- عبــاد الرحمن ( الراس الكبيرة بتاعة الموضوع ^_^ )

2- ام زياد

3- المشتاقة الى الحبيب

4- نسمة سحر

 

وفيه بنت ام عبد وهمسة قلب ومريم مش عارفة تبعنا ولا خارج نطاقنا ياريت تقولوا انتوا تبعنا ولا لأ اضيفكم ولا لأ ^_^

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

فكرة جميلة عبودي الحبيبة جعلها الله في ميزان حسناتك

وطبعا انا خارج نطاق التجمع بدليل ابنتي هالة ههههههههههه

لكني سأدعو لكن الله أن يرزق كل بنات المنتدى والمسلمين بأزواج صالحين كي يعينكن على دينكن =))

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

smiley-love029.gif

فكرة لزيزة :)

 

ويارب يبقى التجمع فاضي عشان كل بنات المنتدى تبقى مخطوبة أو متزوجة smiley-happy050.gif

 

 

رزقني الله وإياكن بالزوج الصالح ذو الخلق والدين خير المعين في أمري الدنيا والآخرة msn019.gifmsn019.gif

 

() () ()

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هههههههههههههههههههههههههههه

هرجعلك .. بس ده وقت نووووومي علشان بكره شغل

اشوفك على خير يا طيبه

سلامو عليكو

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

فكرة جميلة عبودي الحبيبة جعلها الله في ميزان حسناتك

وطبعا انا خارج نطاق التجمع بدليل ابنتي هالة ههههههههههه

لكني سأدعو لكن الله أن يرزق كل بنات المنتدى والمسلمين بأزواج صالحين كي يعينكن على دينكن =))

طيب يا ام هالة اتفرجي من بعيد لبعيد ^__^ بس لو قريتي حاجة كده ولا كده وحسيتي ان احنا محتاجين خبراتك فيها ابقي ادخلي من قريب ربنا يبارك لك في زوجك وبنتك يارب

 

وتقبل الله دعائك آمين وياريت بقى دعوة بظهر الغيب لينا كلنا :)

 

 

 

 

smiley-love029.gif

فكرة لزيزة :)

 

ويارب يبقى التجمع فاضي عشان كل بنات المنتدى تبقى مخطوبة أو متزوجة smiley-happy050.gif

 

 

رزقني الله وإياكن بالزوج الصالح ذو الخلق والدين خير المعين في أمري الدنيا والآخرة msn019.gifmsn019.gif

 

() () ()

يارب يا اريج كل البنات اللي تتجمع في التجمع ده في خلال شهر يكونوا كلهم مخطوبات ويسبيوا التجمع للجيل اللي بعد كده :) وندخل بقى نفيدهم بتجاربنا هههههههههه

 

اللهم آمين ربنا يرزقك ويرزق كل البنات نورتي التجمع

 

 

 

هههههههههههههههههههههههههههه

هرجعلك .. بس ده وقت نووووومي علشان بكره شغل

اشوفك على خير يا طيبه

سلامو عليكو

اولا نورتي المنتدى وثانيا نورتي التجمع يا جذابة الروح

 

مستنياكي بكرة ان شاء الله اوعي تتأخري ربنا يكرمك

 

 

انا هاعمل حصر لبنات التجمع يوميا فانا عملت حصر اليوم يبقى هاعمل بكرة بقى ان شاء الله لباقي بنات التجمع ههههههههه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ههههههههههه

ليه الفضايح دى بس يا عبوده

ربنا يزوج كل بنات المسلمين يارب بأزواج صالحين

 

رغوبه بجد اول مره انتبه لتوقيعك من كلام عبوده

جزاك الله خيرا على الدعاء حبيبتى بجد اسعدنى وضحكنى كمان

ربنا يرزقك السعاده فى الدنيا والاخره

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممكن اضيف نقطة اختى عباد الرحمن

 

وفكرت فى الموضوع ده برده عشان اخواتنا فى الله يدعولنا لعل الله يستجيب من احداهن

 

اسال الله العظيم لن يرزقكن بازواج صالحين يقر بهم اعينكن ويعينكن على طاعة الله انتن وكل بنات المسلمين

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ههههههههههه

ليه الفضايح دى بس يا عبوده

ربنا يزوج كل بنات المسلمين يارب بأزواج صالحين

 

رغوبه بجد اول مره انتبه لتوقيعك من كلام عبوده

جزاك الله خيرا على الدعاء حبيبتى بجد اسعدنى وضحكنى كمان

ربنا يرزقك السعاده فى الدنيا والاخره

فضايح ايه يا بنوته هو عيب ان احنا نكون انسات ونتجمع مع بعضينا يعني

 

إن شاء الله يكون موضوع جميل ويكون فيه فعاليات حلوة لكل البنات ونفضفض ونستفسر ونتفق مع بعضينا على حاجات كتير بس لما نجمع كل ىنسات المنتدى في التجمع

 

ربنا يرزقك ويرزق كل البنات بازواج صالحين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اسأل الله لكن التوفيق في الدنيا والآخرة

 

وأذكركم بالدعاء المأثور ( رب لا تذرني فردا وأنت خير الوارثين )

ولا تنسوا أن الله تعالى ذكر في الآية التي تليها قوله ( إنهم كانوا يسارعون في الخيرات ويدعوننا رغبا ورهبا وكانوا لنا خاشعين )

فتأملوا معنا قوله (يسارعون في الخيرات ) يعني لا يفعلون الخير فقط بل يسارعوا فيه أول ما يجدوا بابا له

 

كما أذكركم بأنك الآن لك بابان من أبواب الجنة وهما والديكي فاستغلي هذين البابين فهما بابان للجنة

لا تفوتي هذه افرصة من يدك فالزمي قدميهما وبريهما قدر الإمكان

فبعد الزواج يكون طاعة الزوج أولى من طاعة الوالدين

 

دائما في دعائك لا تنسي ان تدعي بالزوج الصالح وليس الزوج فقط

أنا بقى كنت بدعي وبقول اللهم أصلح زوجي وارسله لي

 

الزواج نعمة من الله وسنة من سنن الكون اسأل الله ألا يحرمكن منها ولكن لا تجعلي من انتظاره وقفا لحياتك وعائقا لآمالك فالزواج ليس هو نهاية المطاف

 

أنتي الآن في نعمة كبيرة وهي نعمة الفراغ وعدم التقيد بأوامر وطاعة زوج

فاستغلي هذا الوقت فيما ينفع وفيما يرضي الله عز وجل وارتقي بنفسك وضعي جدولا لأيامك ولا تقتلي الوقت انتظارا

( نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ )

 

أجمل مايزين الفتاة هي حياؤها فمهما أحسست أنك قد كبرت أو أن من في مثلك قد تزوجت فلا تنزعي عن نفسك برقع الحياء ولا تصغي أذنك لأحاديث بعض المتزوجات الي لا يكون فيها حياءا حى لو هن في مثل سنك

 

إياكي أن تتعتقدي أن المعصية قد تأتي بزوج فلا التبرج ولا مخالطة الرجال يسرع في الاتيان بالزوج فهذا قدر مكتوب

والله تعالى يحب أن يسمع صوت عبده يدعوه

 

ابتعدي تماما عن زواج الانترنت

انزلي بقائمة طموحاتك ولا تطلبي الكمال فأنت لست كاملة وليس هناك رجل كامل والزواج يكمل كل منكما للآخر لتقيما معا لبنة من لبنات المجتمع المسلم

  • معجبة 4

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عايزة أرد من بدري لكن قلت أرد بعد ما

أحمم الولاد

وأمشط لبنتي شعرها

وأغسل المواعين

وأنشر الغسيل

وأطبق الملابس

وأكوي ملابس زوجي وإبني

وأعمل مع إبني كراسات النشاط المدرسية

وأعشي الولاد

وأنيم الولاد

وبعد ما أرد على الموضوع أروح أحضر العشا لأن زوجي على وشك الوصول

هااااااا مين بقى اللي كانت بتقول إنها عايزة تتزوج و كمان بتقول ادعولي

^________________________^

طبعا بمزح لكن فعلا كل اللي قلته حصل

هههههههه

أسأل الله عز وجل أن يرزقكن جميعا بالأزواج الصالحون الذين فيهم خير لكن في معاشكن وعاقبة أمركن وأن يعينكن على أمور الدنيا والآخرة

آآآآآآآآمين

إلزمن يا بنات بالدعاء والإستغفار والقيام يوما بعد يوم

عن تجربة

*_______^

  • معجبة 6

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عايزة أرد من بدري لكن قلت أرد بعد ما

أحمم الولاد

وأمشط لبنتي شعرها

وأغسل المواعين

وأنشر الغسيل

وأطبق الملابس

وأكوي ملابس زوجي وإبني

وأعمل مع إبني كراسات النشاط المدرسية

وأعشي الولاد

وأنيم الولاد

وبعد ما أرد على الموضوع أروح أحضر العشا لأن زوجي على وشك الوصول

هااااااا مين بقى اللي كانت بتقول إنها عايزة تتزوج و كمان بتقول ادعولي

^________________________^

طبعا بمزح لكن فعلا كل اللي قلته حصل

هههههههه

أسأل الله عز وجل أن يرزقكن جميعا بالأزواج الصالحون الذين فيهم خير لكن في معاشكن وعاقبة أمركن وأن يعينكن على أمور الدنيا والآخرة

آآآآآآآآمين

إلزمن يا بنات بالدعاء والإستغفار والقيام يوما بعد يوم

عن تجربة

*_______^

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عايزة أرد من بدري لكن قلت أرد بعد ما

أحمم الولاد

وأمشط لبنتي شعرها

وأغسل المواعين

وأنشر الغسيل

وأطبق الملابس

وأكوي ملابس زوجي وإبني

وأعمل مع إبني كراسات النشاط المدرسية

وأعشي الولاد

وأنيم الولاد

وبعد ما أرد على الموضوع أروح أحضر العشا لأن زوجي على وشك الوصول

هااااااا مين بقى اللي كانت بتقول إنها عايزة تتزوج و كمان بتقول ادعولي

^________________________^

طبعا بمزح لكن فعلا كل اللي قلته حصل

هههههههه

أسأل الله عز وجل أن يرزقكن جميعا بالأزواج الصالحون الذين فيهم خير لكن في معاشكن وعاقبة أمركن وأن يعينكن على أمور الدنيا والآخرة

آآآآآآآآمين

إلزمن يا بنات بالدعاء والإستغفار والقيام يوما بعد يوم

عن تجربة

*_______^

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

^______________________________^

إضحكي ياختي اضحكي

ما هو اللي بنبات فيه بنصبح فيه

هههههههه

مش عارفة مالي بقيت عاملة زي الحجة ستوتة كده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
زوار
هذا الموضوع مغلق.

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏ أخبروهم بالسلاح الخفي القوي الذي لا يُهزم صاحبه ولا يضام خاطره، عدته ومكانه القلب، وجنوده اليقين وحسن الظن بالله، وشهوده وعده حق وقوله حق وهذا أكبر النصر، من صاحب الدعاء ولزم باب العظيم رب العالمين، جبر خاطره في الحين، وأراه الله التمكين، ربنا اغفر لنا وللمؤمنين والمؤمنات وارحم المستضعفات في فلسطين وفي كل مكان ..

×