اذهبي الى المحتوى
أزفـــ الرحيل ـــ

خواطر بنت لسه متخطبتش :)

المشاركات التي تم ترشيحها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتي العزيزات

واليوم ان شاء الله ساكمل لكم خاطرتي

ووصلنا الى انني استسلمت اخيرا ووافقت على هذا الشاب

طبعا انا عندما وافقت كان لايزال في داخلي نوع من القبول اتجاهه.. ولكن سرعان ما تعلق قلبي به .. خاصة بعد تخرجي من الجامعة اصبح التفكير به يملا فراغي ..بعد ان كان يحكي لي الجميع عن اخلاقه ومواقفه

وعن مدى تمسكه بي .. وكذلك قناعة اهلي به ..والجزء الذي زادني تمسكا به ان التزامه بالدين كان افضل مني وخاصة انه هو الذي حثني على الحجاب فكانني وجدت من سيساعدني على الاقتراب من الله اكثر وعلى الاستقرار

قدر الله ان نمر في البلد بظروف ادت الى استمرار الخطوبة لسنة تقريبا على امل ان تتحسن الظروف ويتم الزواج

وفي احدى الايام التعيسة

جاء خبر فقدانه .. وبقيت الاخبار بين فقدانه وسفره المفاجئ وبين مقتله يعني اصبح مصيره مجهول

فتخيلوا حالتي انذاك كنت اخلوا مع الله وابقى اتكلم معه واشعر به انه يسمعني واتكلم وابكي بكاء شديد كالطفل وادعو ولكن لم يتغير شئ.. فهذا قدر الله ..وكنت اتخيل انني لن استطيع ان اكون لشخص غيره..

بقيت لسنة على هذا الحال .. اشعر بالهم والحزن واشعر اني تائهة لا اعرف اين اذهب ولا كيف اقرر مصيري ..

ثم مررت للاسف بمرحلة كنت فيها بعيدة عن الله حتى ان صلاتي لا اشعر بطعمها وخشوعها .. وفي يوم حدثت هزة في داخلي وكان شخص صرخ بداخلي انه على قيد الحياة وانه سافر للعمل وانه من النوع لايتحمل المسؤولية وجاءت كل صفاته السيئة على بالي

فتحول كل شعور جيد داخلي الى كره فكرهت حتى مرور ذكراه على بالي... فشعرت بذنبي الكبير وهو تعلقي ببشر وابتعادي عن الخالق.. ثم كرهته لاني بدات اشعر انه كان سبب بعدي عن الله وان الله يحبني فابعده عني لانه ليس ملتزم بالدين بمافيه الكفاية وان الله يريد لي شخص اكثر التزاما منه ..ووجدت نفسي وحيدة وليس بقربي الا الله فلجأت له واقتربت منه فكانت اجمل لحظات القرب من الله قضيتها في حياتي

 

لكن هذه الفترة كان يشوبها السعي للعمل وعدم مقدرتي على الحصول على فرصة عمل تعينني في حياتي.. فاصبح تركيز دعائي على العمل وعلى ان يرزقني بزوج صالح يكون شيخ وامام مسجد..

وبعد مرور كم سنة اصبح ذكراه غير مؤلمة وخرج بقدرة الله من بالي ...بعد هذا جاءت اخبار مؤكدة انه خطف واحتمال اكيد انه ليس على قيد الحياة

ولكنني عندما سمعت هذا الخبر حزنت لكن ليس حزن كبير ودعوت له بالرحمة والمغفرة .. حزنت على نفسي وعلى قدري وعلى سنوات حياتي التي تضيع بالهم والحزن

 

الى هنا انتهت اول خاطرة وانتظروني في خاطرة اخرى وتجربتي الثانية عندما استجاب الله لدعائي وووووو......... في المرة القادمة

تقبلوا تحياتي

اللهم ارزقني وجميع بنات المنتدى بالازواج الصالحين الاتقياء الانقياء ..انه ولي ذلك والقادر عليه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاكم الله خير اخواتى

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام على اشرف المرسلين

اولا الحمد لله على كل حال وانا الحمد لله راضيه بقضاء الله وكله خير ليه

نبدا القصه ساحكى لكم تجربته خطبتى الثانيه لانها غيرت تفكيرى نبداااااااااااااا

فى شهر 12الى فات ده جالى 3 عرسان فى اسبوع واحد واحد جيه البيت وحصل الرؤيه الشريعه بس انا مش استريحت ورفضه

وواحد مش وفقت انه يجى من الاول مش استريحت حتى قبل ما يجى والثالث الى اتخطبتله كل الحجات دى طبعا حصلى لخبطه لان الى بتقدموا

مش ملتزمين اوى طبعا النفسيه كانت تعبانه بعدين الى اتخطبتله جيه وحصل الرؤيه الشريعه وانا الحمد لله منتقبه بعدين وفقت عليه وهو كان فى صفات كويسه

بس مش الى فى احلمى وكان فى حاجه تانيه ان شكله كان كبير وهو كان عنده 28 سنه بس شكله اكبر من سنه بكتير وانا عندى مشكله انى شكلى اصغر من سنى بكتير

مش كان مناسب كنت بحسن ان انا بالنسبه ليه طفله بس سبحان الله وفقت وقلت انى اتعود على شكله وانى اشده فى الالتزام ده كان تفكيرى المهم حصلت الخطوبه

الحمد لله كانت خطوبه اسلاميه كدا تمام كنت فرحانه ومبسوطه وكان كل حاجه تمام مش كان فى مشكله وهو كان متمسك اوى بيا

بعد كدا بقى يا اخواتى بدا افكر بهدوا وبدا افكر ليه مش اتزوج واحد ملتزم وهو الى يعنى / مره قولته انتا مش ناوى تربى لحيتك تخيلو رد قالى ايه قالى انا مش مقتنع بيها

بتدات مش استريح نفسيا وحسين انى انتهيت خلااااااص مش مستريحه وبدا احسن ان شكله مش مناسب لى

 

ازاى بقى فسخت الخطوبه سبحان الله ده توفيق من عند ربنا

 

يوم كان جيلنا انا من اول اليوم مديقه وقلت يارتنى مش اتخطبت اصلا جيه ودخلت طبعا بنقابى بس حسيت انى خلاااااااص تعبانه مفيش راحه نفسيه

مش قادره اكلمه او اشوفه قدامى سعتها ندمت بعدين قالت لماما فى نفس اليوم طبعا تفجئت وطبعا زى اى ام اديقت منى اووووووى

بدات افكر انى ازى اسيبه خلاص حياتى اتوقفت ونفسيتى تعبت بس الحمد لله بدا ادعى فى الصلاه (اللهم اجعلى مخرج ورزقنى من حيث لا احتسب)

وكنت تعبانه انى تانى مره اتخطب وافسخها بدا افكر فى الناس والعائله واصدقائى تانى مره واتحسبت عليا بس انا بدل قررت انى اسيبه خلاص

ماما بقى تعبت منى هى قالتى انى استنه شويه انا اقولها ماشى استنا امتا انا خلاص مصره على رأى ماما بقى قعدت تقولى انتى وفقتى من الاول ليه

فى وحده تتخطب شهر والكلام ده الى يوجع طبعا وبابا عرف هو كان معاى بس قالى اصبرى شويه بس انا دماغى نشفه جدااا فكرت فى حاجه لازم انفزها

واحنا قعدين نتكلم انا وماما وبابا وانا طبعا نفسيتى تعبانه هما يقوليلى اصبر وانا مش عايزه اصبر لاسباب انى حسيت انه متعلق بى زياده عن الزوم وده

حاجه ديقتنى وخلتنى اقول عليه مش ملتزم كان عايز بقى اتصلات ونتعرف فى التليفون والحجات دى بس انا الحمد لله قولته لا مش هيفع كده قولته

من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه هو قالى خلاص ماشى اتصل على تليفون البيت من حظه السئى انى انا الى رديت انا طبعا بكلمه وانا مديقه بكلمه

برخامه وخلاص انا بولع من الديقه هو قالى مالك انا قولته مفيش بطريقت بقى وانا لاسف عصبيه ولما بكون مديقه من حد مش بعرف اكلمه نهائى

علشان كده كنت عايزه افسخ الخطوبه لانى مش هعرف اتعامل معاه بعدين قالى انا عايز اجلكم بكره انا طبعا رده كان برحتك وانا طبعا مش عايزه يجى

كلام بابا وسلا عليه وكده بس الفتره ده كنت بدعى اللهم اجعلى مخرج

 

تخيلو هو اعتقد انى معملى عمل واتصل بى ماما وقلها اجبلها شيخ وكدا انا طبعا لما عرفت كده قولت الحمد لله عمل عمل المهم افسخ الخطوبه

بس راح قال لماما انا جاى عايز اتكلم معاها طبعا ماما قالته تعاله بس انا قولت خلاص اقوله كل شى قصمه ونصيب فعلا هو جه بس دخلت

طبعا ربنا يعلم كان حالى ايه بس قولته كل شى اسمه ونصيب قالى ايه السبب قولتله مفيش وفاق طبعا هو مشى على طول

 

بس الحمد لله انى قولت خلاص لو واحد مش ملتزم يبقى بلاش انا كنت الاول اقول ايه لو ملتزم مش اوى عادى واخليه يلتزم بس ده فكره غلط

لازم يا بنات يكون زيك فى الاتزام علشان مش تحسى ان هو اقل منك التزام انا كنت ديما احس الاحساس ده

بس الحمد لله ان التجربه ده حصلتى علشان افوق افكر صح قال تعالى (عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم )

بدات افكر فى الدراسه وبعد لما اخلص اكمل دراسه تانى واخطط لحياتى انا الحمد لله فى معهد قران وعلوم شرعيه فى الفرقه الثالثه

قررت ان لو مش ملتزم ارفض من غير ما يجى البيت اصلا حطيت لنفسى خطه ان ان شاء الله ابقى لى حياتى حتى لو تزوجت لازم

اكمل فى طلب العلم الشرعى كنت الاول اقول عايزم ملتزم مش مش كنت بقول صفات انا دلوقتى خلاص لازم يكون ملتزم على حق

لازم يكون مربى لحيته وحافظ شئ من القران وطالب علم لازم يكون مناسب اهم حاجه انه يكون ملتزم

 

معلش يااخواتى الاطاله عليكم

عايزاكم تقولى هل كده تفكيرى بقى صح بالله عليكم كل الى تقرا موضوعى تنصحنى وتقولى ايه هى اخطائى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حبيبتي ياسجووووووده

 

لي تعليق علي قصتك المشابهه لقصتي ^__^

 

ولكن بعد ما أرد علي المشاركات السابقه الاول

ماشي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حبيبتي وأختي راجيه الجنه ""

كيف حالك ياقمر

 

لي تعليق بسيط علي خاطرتك في كلامك هذا

 

24 سنة ولسة متخطبتش حتى = عااااااااااانس

إزاي يعني الكلام ده ، يعني مش فيه بنات بيتزوجوا وهما عندهم 35 سنه وأكثر !!

والله في واحده جارتنا تزوجت وهي عندها 32 سنه ، وماشاء الله عايشه حياتها سعيده ومعها طفل الان

لله الامر

 

كلام الناس مراح يقدم ولا ياخر

أحسن كلمه قلتيها ^__^

 

رغوبة با رك الله فيك على خواطر يا روحي انت كنت في تفرةاكتئاب حادة مثلما كنت انا تماما انت حالتك اتحسنت بس انا لسه عندي اكتئاب لان الماضي يطاردني دوما دوما دوما لاني اصبت بخيبتامل حàادة في رمضان الي فات والقصة مش قصت خطبة دي قصة دنوب متراكمة عملتها لاني وثقت بالناس كثيرا ولان طيبة حصلي ده كله هو الاخة ساجدة للرحمن على علم بكل قصتي لان راسلتها بالخاص

وربي يبارك فيكِ ياحبيبه

وان شاء الله راح تتحسن حالتك انتِ كمان عن قريب

تفتكري حالة الاكتئاب الي قلتلك عليها يا رغوبة هي دي يا غالية انت الي اكتشفتي اني في حالة اكتئاب

 

بس انا مرحتش للدكتور النفسي عشان هنا في الجزائر الدكتور النفسي يعني اني مجنونة

أينعم انا فاكره كويس ياجوجو ، ولكن أعتقد ان مفهوم الطب النفسي تغير الان وأصبح الناس يذهبون للطبيب بدون حرج

ومثل ما البطن بتتعب والقلب بيتعب ، فإن النفس كان بتتعب والاعصاب كمان ، ولا اي رأيك ؟؟

حببتي رغوبة

 

دمعت عيني لما قرات هذه صدقني انتن اجمل شيء حصلي في حياتي لو لم ادخل المنتدى يوم واحد اعرفوا انوا حصلي حاجة

سبحان الله مع انك من دوله آخري الا اني أشعر اني أعرفك وأشعر معك بإرتياح غريب

فالارواج جنود مجنده كما قال الحبيب المصطفي صلي الله عليه وسلم

** أحبك في الله **

يارب يارب كلنا نتجوز

 

اللهم امين

اللهم آميــــــــــــــن يارب العالمين ^^

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حبيبتي أم زينه وميسان ,,,

والله كم أراحني كلامك

والحمد لله ان ربنا عوضك بزوج صالح ، وأسأل الله ان يبارك لكِ فيه وفي أهلك جميعاً (اللهم آمين )

:::::::::::

غاليتي سكينه المغتربه :

أحزنني كلامك جداً عن هذه الاخت ، وأكيد ربنا راح يعطيها من أفضل ما يعطي الصابرين بإذن الله ، وربنا يعوضها خير يارب

:::::::::::::

غاليتي ريم

عزيزتي راجية الفردوس كان الله في عونك ورزقك الزوج الصالح النقي التقي لكن لاتحزني ربما ما أنت فيه من ابتلاء ليوصلك الله إلى الجنة

اللهم آمين

وأكيد اللي انا فيه ده ابتلاء ، والحمد لله انا راضيه بقضاء الله والحمد لله رب العالمين

:::::::::::::::::

غاليتي صفاء الاسلام

عن جد قصتك مؤثره ، ولكن ربنا عالم بحالك وغنيّ عن سؤالك وهو أحن عليكِ من نفسك

ولما لا ، وهو الذي قال (( ألا يعلمُ من خلق وهو اللطيف الخبير ))

فإن شاء الله ربنا يعوض عليكِ بما هو خير لكِ (( وعسي ان تكرهوا شيئاً وهو خيرٌ لكم )) ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سجووده حبيبتي ^__^انتِ مش ملاحظه وجه الشبه الغريب اللي بيني وبينك ؟؟

واللي هتستغربي له أكثر ان فتره خطوبتي انا كمان كانت شهر ، سواء في الخطوبه الاولي أوالثانيه

.......

ولكن تعرفي اني بلوم نفسي في شئ واحد وبلومك انتِ كمان فيه ! !

وهو ::

ان إحنا مش بنكون مرتاحين في الاول ، لكن بنوافق ، ليه مش عارفه !!

لكن هو أكيد قدر ونصيب ، وكما يُقال ، (( لا يمنع حذر من قدر ))

فالحمد لله علي كل حال وربنا يعطينا كما يعطي الصابرين

اللهم آمين

 

وأهلاً ومرحباً بكِ معنا بين محبينك في الله ياقمر

تقبلي مودتي ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

راغبه الفردوس ..... فعلا انا لما قرات قصتك زى قصتى

فعلا عندك حق انا الخطوبه الاولى والثانيه مش كنت مستريحه هو ده الى كان مزعلنى انى بوفق بسرعه مش

عارفه ليه وبعد كدا اندم الى كان مزعلنى انى قررت نفس الغلط لتانى مره فعلا (لا يمنع حذر من قدر )

بس الحمد لله قدر الله وماشاء فعل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اختى راغبه الفردوس احبك الله الذى احبيتنى فيه

وانى احبك فى الله وجزاكى الله خيرا اختى وربنا يرزقك الزوج الصالح وجميع بنات المسلمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اختى راغبه الفردوس احبك الله الذى احبيتنى فيه

وانى احبك فى الله وجزاكى الله خيرا اختى وربنا يرزقك الزوج الصالح وجميع بنات المسلمين

 

اللهم آمين ^,

وانتِ من أهل الجزاء ياقمر :icon17:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
أينعم انا فاكره كويس ياجوجو ، ولكن أعتقد ان مفهوم الطب النفسي تغير الان وأصبح الناس يذهبون للطبيب بدون حرج

ومثل ما البطن بتتعب والقلب بيتعب ، فإن النفس كان بتتعب والاعصاب كمان ، ولا اي رأيك ؟؟

 

رايي من رايك يا رغوبة

 

 

سبحان الله مع انك من دوله آخري الا اني أشعر اني أعرفك وأشعر معك بإرتياح غريب

فالارواج جنود مجنده كما قال الحبيب المصطفي صلي الله عليه وسلم

** أحبك في الله **

 

وانا ايضا مثلك سبحان الله الله يجمعنا في الجنة يا غالية

احبك في الله الذي احببتني فيه

 

 

اختي سجدة لله

 

قصتك بتشبه قصة رغوبة هو كان لازم تفكرو وتستخيرو اولا قبل الموافقة مش كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

أخواتى الاحباء واللهى العظيم أنى احبكن فى الله وادعو الله لى ولكن أن يرزقنا بالازواج الصالحين يارب العالمين

اود المشاركة معكن بخاطرتى اللتى طالما انظر لها واللهى اتعجب علما ان ولا تجربة من تجاربى نجحت وفى اثناء هذه الفترة بعد تخرجى من الكلية بسنة جاء لخطبتى شاب من عائلة محترمة جدا ومستوى عالى جدا وأقسم بالله العظيم أنا مش فارقة معاى المستوى بقدر ما تفرق معاى أوى الشخص الذى ارتبط بى ودائما احلم انه يكون ملتزم اكثرمنى ويساعدنى على التقرب من ربنا اكثر واكثر وحدووا معاد لزيارتنا وكان متفقين انهم ياتوا مامته واخته لزيارتنا وكأنهم هم الذين يتزوجوا وليس هو وهم لما يقولوا يافلان الناس ده كويسين هيجى يخطب بلا تردد

انتم عارفين اول ما دخلت الصالون كنت متعصبة جدا جدا لانهم اتوا بعد معادهم بساعتين وكنت زهقت ومليت من الانتظار انتم عارفين اول سؤال مامته سالته لى كان ايه

.

.

.

.

.

.

انتى بتشتغلى ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟

وللحديث بقية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لازم يا بنات يكون زيك فى الاتزام علشان مش تحسى ان هو اقل منك التزام انا كنت ديما احس الاحساس ده

 

عايزاكم تقولى هل كده تفكيرى بقى صح بالله عليكم كل الى تقرا موضوعى تنصحنى وتقولى ايه هى اخطائى

أختي سجودة, أنت على صواب ولاكن المشكلة أن الإنسان لايمكن أن تعرفي درجة التزامه إلا إذا تعاملت معه, فهناك الكثير من الشبان ملتزمون من مضهرهم فقط

 

 

ولكنني عندما سمعت هذا الخبر حزنت لكن ليس حزن كبير ودعوت له بالرحمة والمغفرة .. حزنت على نفسي وعلى قدري وعلى سنوات حياتي التي تضيع بالهم والحزن

 

الى هنا انتهت اول خاطرة وانتظروني في خاطرة اخرى وتجربتي الثانية عندما استجاب الله لدعائي وووووو......... في المرة القادمة

تقبلوا تحياتي

اللهم ارزقني وجميع بنات المنتدى بالازواج الصالحين الاتقياء الانقياء ..انه ولي ذلك والقادر عليه

لا تحزني حبيبتي صفاء, يجب عليك أن ترمي كل مافات وراء ضهرك ولا تفكري فيه لأنه فات وأن تتطلعي للمستقبل المشرق

والحمد لله أن ذلك الشاب ذهب قبل أن تتزوجي به فأنت الآن لم تخسري شئا

نحن متابعات معك بإذن الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أختي أنوار القلوب, نحن متابعات معك بإذن الله

 

اللهم ارزقني وجميع بنات المنتدى بالازواج الصالحين الاتقياء الانقياء ..انه ولي ذلك والقادر عليه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاكم الله خيرا اخواتى جميعا

 

جزاكى الله خيرا اختى راجيه الجنه انا استخرت كتير بس سبحان الله ربنا مقدرلى كدا

بصى الحمد لله محنه ولكنها منحه انا دلوقتى تفكيرى اتغير للاحسن

 

جزاكى الله خيرا اختى سكينه المغتربه كلامك صح بس لازم بعد كدا نفكر كويس جدا ونسخير كتير جداااااااااااا

وندعى بنا كتير فى مقوله سمعتها من احد الشيوخ (الله يتولى الباطن ) انا مشكلتنى للاسف انى اسرعت على الموفقه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

أخواتى الاحباء واللهى العظيم أنى احبكن فى الله وادعو الله لى ولكن أن يرزقنا بالازواج الصالحين يارب العالمين

اود المشاركة معكن بخاطرتى اللتى طالما انظر لها واللهى اتعجب علما ان ولا تجربة من تجاربى نجحت وفى اثناء هذه الفترة بعد تخرجى من الكلية بسنة جاء لخطبتى شاب من عائلة محترمة جدا ومستوى عالى جدا وأقسم بالله العظيم أنا مش فارقة معاى المستوى بقدر ما تفرق معاى أوى الشخص الذى ارتبط بى ودائما احلم انه يكون ملتزم اكثرمنى ويساعدنى على التقرب من ربنا اكثر واكثر وحدووا معاد لزيارتنا وكان متفقين انهم ياتوا مامته واخته لزيارتنا وكأنهم هم الذين يتزوجوا وليس هو وهم لما يقولوا يافلان الناس ده كويسين هيجى يخطب بلا تردد

انتم عارفين اول ما دخلت الصالون كنت متعصبة جدا جدا لانهم اتوا بعد معادهم بساعتين وكنت زهقت ومليت من الانتظار انتم عارفين اول سؤال مامته سالته لى كان ايه

.

.

.

.

.

.

انتى بتشتغلى ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟

وللحديث بقية

 

 

السلام عليكم

 

ايييييييييييييييييه السؤال البايخ

 

ده يشبه قصتني كمان

 

هو الي متشتغلش ملهاش نصيب ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

مستنياك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
غاليتي صفاء الاسلام

عن جد قصتك مؤثره ، ولكن ربنا عالم بحالك وغنيّ عن سؤالك وهو أحن عليكِ من نفسك

ولما لا ، وهو الذي قال (( ألا يعلمُ من خلق وهو اللطيف الخبير ))

فإن شاء الله ربنا يعوض عليكِ بما هو خير لكِ (( وعسي ان تكرهوا شيئاً وهو خيرٌ لكم )) ..

غاليتي رغوبة ربي يعوض علينا جميعا فهو القادر على كل شئ

 

 

ربي يبارك فيكن اخواتي ويجمعنا جميعا بالازواج الصالحين

 

لا تحزني حبيبتي صفاء, يجب عليك أن ترمي كل مافات وراء ضهرك ولا تفكري فيه لأنه فات وأن تتطلعي للمستقبل المشرق

والحمد لله أن ذلك الشاب ذهب قبل أن تتزوجي به فأنت الآن لم تخسري شئا

نحن متابعات معك بإذن الله

 

حبيبتي سكينة الحزن في القلب ليس بيدي

ثم انه قصتي الثانية اكثر حزنا وان شاء الله غدا اكملها لكم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
واليكم بعض الاسئلة التي كانت تجول بخاطرها مع اجابتها والله المستعان

هل يُعتَبر هذا النوع من الحب حراماً؟!يقول الطنطاوي رحمه الله: “ما في الحب شيء ولا على المحبّين من سبيل، إنّما السبيل على من ينسى في الحبّ دينه أو يضيّع خلقه، أو يشتري بلذّة لحظة في الدنيا عذاب ألف سنة في جهنّم..”

وقد أقرّ الحبيب ـ عليه الصلاة والسلام ـ هذه العاطفة، ولذلك جاء في حديث ابن عباس: “لم يُرَ للمتحابين مثل النكاح“، فلم يُنكِر الحب، ولم يتهم المحبّين بالعبث واللهو! وإنما وضعه ضمن إطاره الطبيعي الذي هو الزواج،

بل أكثر من ذلك، فلقد شفع الحبيب ـ عليه الصلاة والسلام ـ لـ”مغيث” بعدما رأى كيف تمكّن الحب في قلبه. فقد روى البخاري في صحيحه من قصة “بريرة” أن زوجها كان يمشي خلفها بعد فراقها له، وقد صارت أجنبية منه، ودموعه تسيل على خديه. فقال النبي: “يا عباس ألا تعجب من حب مغيث بريرة ومن بغض بريرة مغيثا؟” ثم قال لها: “لو راجعتيه” فقالت: أتأمرني؟ فقال: “إنما أنا شافع“. قالت: لا حاجة لي فيه!

 

فالحب ليس حراماً في ذاته، ولكنه يدخل دائرة الحرام حين يتم التعبير عنه خارج الأطر الشرعية. فطالما أنّه حبيس النفس ولا يدري به إلا الخالق جلَّ وعلا والمرء نفسه

الكلام هذا طمن قلبي معرفش ليه

جزاكى الله خيرا اختي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

موضوع والله رائع انا كنت ببحث عن منتدى للخواطر مو مختلط وتفاجئت والله بيه

انا هعشش هنا ومش هطلع ههههههههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا طول عمري باعتبر كل البنات اللي هنا بجد اهلى واخواتى واهلى

علشان انا سجلت في المنتدى الحبيب الى قلبي جدا باسمي عادي

وانا هكتب خواطر الان ان شاء الله هنا بس عامة

وبجد حبيبتي العسل ازف الرحيل مشكورة جدا على الموضوع الاكتر من رائع

تم تعديل بواسطة سمية يحيى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

 

كيف حالكم اخواتى الحبيبات أسأل الله ان تكونوا بخير وفى احسن حال

 

بارك الله فيكم كم سعدت بكم وبخواطركم التى تأخذنا الى ما يحدث فى الواقع

 

بس بجد انا متفائلة والحمد لله اشعر ان الازواج الصالحين سيدقون الأبواب عما قريب

 

فصبر جميل..

 

 

اختى الحبيبة راغبة سعيدة بنشاطك الجميل ده

 

اسراء حبيبتى سعيدة بتفاؤلك

 

انتظروا خاطرة اخيرة

تم تعديل بواسطة أزفـــ الرحيل ـــ

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

 

خاطرة ياسمين

 

ياسمين بتحكي:))

 

 

 

 

 

اخت لي في الله بحبها اوي كلمتني في التليفون وقالت لي عايزاك في موضوع مهم اوي

 

 

قلت خير ان شاء الله

 

قالت لي لما تروحي كلمني علي تليفون البيت

 

قلت لها ماشي

 

ودار الحوار ده في التليقون

 

ياسمين : ازيك يا شوشو اخبار ايه

 

شيماء : الحمدالله بخير انت عاملة اية واخبار اخواتك وماوما وبابا

 

ياسمين : بخير الحمدالله خير في حاجة ولا ايه

 

شيماء : خير يا بنتي انا جيبالك عريس ايه رايك

 

ياسمين: رأئي في ايه قولي مواصفاته الاول

 

شيماء: مدرس انجليزي عنده 28 سنة وملتزم

 

بس عنده شرط

 

ياسمين : قولي يا شيماء لم نشوف اخرتها في الشروط

 

شيماء: عايز العروسة بيضاء وشعرها ناعم

 

ياسمين سكتت ووشها احمر واخضر واصفر

 

ياسمين: شيماء انت عارفة اني مش بيضاء بتقول لي ليه بقي

 

 

شيماء: انا قلت يمكن لم يشوفك يعجب بيك وينسي حكاية بيضاء ديه

 

 

ياسمين : طيب انا هفكر وارد عليك

 

 

ياسمين قفلت سماعة الهاتف وهي تحبس الدموع

 

 

 

ودار حديث النفس وهي في قمة الحزن

 

ذنبي اني مش بيضاء انا كدا مش هجوز

 

الشباب بيدور علي الجميلة وانا مش جميلة واستمرت في البكاء

 

 

 

ليه تعليق..................

الكلام ده بيحصل وبيحصل كتييييييييييير

 

بس المفروض احنا منزعلش ليه

 

مش هقولك خلي عندك ثقة بنفسك وانت جميلة والكلام ده

 

لأ

 

 

 

خلي عندك

 

 

 

 

رضــــــــــــــا بما قسمه الله لك من جمال

 

 

الرضا

 

انك تكوني راضية انك مش بيضاء او راضية ان شعرك مش ناعم اوي او اي حاجة تانية

 

 

ربنا وزع الارزاق

 

والجمال ده رزق

 

 

عارفة لم تكوني راضية هتحسي بطمأنينة كبيرة في قلبك

 

ومهما حد كان عايز يهزك بكلام انت راضية

 

 

 

وبعدين ياما جميلات في عيون ازواجهم مش حلويين مهما عملوه

 

وفي العكس

 

 

عارفة ليه

 

 

لأن القلب بيد الله

 

علشان كده متضيقيش حتي من الاخ اللي بيفكر كده هو حر في تفكيره

 

بس انت راضية برده

 

الرضا والله هيخلي عندك عزة

 

وكمان مش الاخ اللي هيديكي الرزق

 

 

الرزق بيد الله

 

 

اتق الله وارضي واترك امر الرزق لله

 

فى امان الله يا غاليات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بارك الله فيكن أخواتي أجمل شيء في هذا الموضوع أنني تعرفت على أخوات كثيرات

راجية الجنة بنت بلدي

أزف الرحيل سلمى

إسراء84 ذات ال 27 عام حفظك الله

أنوار القلوب متخرجة من كلية

سكينة و صديقتها التي جبر الله بخاطرها

أوركيد التي لم تمكر بتجارب الخطبة

صفاء الإسلام و معاناتها التي أنتظر تتمتها و يسر الله لك امرك يا حبيبة

راغبة بالفردوس و قصتها المؤثرة فعلا أحسست بك يا غالية أرجو من الله أن تكون تجربتك القادمة هي الأخيرة و المؤدية للزواج

سجدة الله المنتقبة عوضك الله خيرا من خطيبك السابق

الفقيرة حبيبتي أعرفها و أنتظر خواطرها

مسك الجنة الحبيبة كذلك أعرفها الغالية

حفظكن الله و يسر لكن الأمور و فك عن كل مكروب كربته

علشان كده متضيقيش حتي من الاخ اللي بيفكر كده هو حر في تفكيره

طبعا يا غالية لكن أحيانا أتساءل،و حق لي أن أسأل مع مجموعة من الأخوات بعدما كثرت شروط الجمال

أين معيار الدين بالنسبة للإخوة ...

لا يسألون عن الدين يعني هذا الأمر ألا يحدث تناقضا بين التدين و شدة الحرص على الجمال

طبعا لا نعمم لكن هناك الكثير ممن يشترط هذه المواصفات فهل هذا عادي،

صجيج من حقهم ولكن اين يصنفون معيار التدين؟؟؟

معذرة على الإطالة

تقبلوا مروري

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

أخواتى اشتقت إليكن كثيرا

باقى الخاطرة الاولى انتم عارفين طبعا الرد بتاعى انى لا أعمل طبعا مشوا وجاء الرد بعدها بيومين كل شىء قسمة ونصيب وحمدت الله وقلت اللهم أخلفى أخير منه وعشت أيامى الجميلة بصحبت أختى منى وأخوانى الاحباء وأمى وأبى حفظهم الله لنا وبعدها بأيامعرفت أن العريس السابق طلع يعانى من المرض السكرى بدرجة عاليه وحزنت من أجله كثيرا الله يشفيه

وبعدها بفترة وتقريبا فى شهر 7 سنه 2009 كنت أنوى المبيت عند جدتى المريضة ودق التلفون

أنا: السلام عليكم

التى تزعم أنا صحبت ماما( والدة عريس آخر ) وعليكم السلا م

قالت : أكلم الحاجة فلانة( تقصد أمى )

قلت : أنا مشيت منذ قليل أنا بنتها أى خدمة

قالت : أنا صحبت الوالدة واسمى (.....) مين معاى نهى ولا منى ؟

قلت نهى

قالت : يانهى أنتى خريجة كلية ايه ؟

قلت : خريجة كلية تربية انجليزى دفعة2007

قالت : ما شاء الله

طبعا أنتم يااخواتى الجميلات أنتم عارفين طبيعى السؤال اللى بعده ايه ؟

برافو عليكم

قالت نهى انتى بتشتغلى

قلت لا قالت يانهى ومنى قلت اه بتشتغل ( وكان لسه منى مستلمة الشغل الحكومى ) قالت واخبار بابا بيشتغل ايه

قلت كذا قالت ما شاء الله كويس جدا

قلت لها ياطنط اتصلى بماما قالتى انتى قلقانة من ايه انا صحبت ماما

واتصلت بماما وقالت لها ينفع ناخد منى بدل نهى عشان منى بتشتغل ماما قالت لها ما ينفعش واحدة تتجوز قبل اختها على فكرة انا اكبر من اختى بسنة واحدة بس وخلاص اتصلت وقالت خلاص هناخد نهى والميعاد يوم الخميس

مش عارفة الست ده حكايتها ايه اتصلت يوم الثلاثاء وصحبتكم اللى ردت عليها قالت معلشى أحمد مش هيقدر يجى عشان عنده شغل احنا بنعتذر جدا واعتذرى لماما قالت لها ما فيش مشكلة

والموضوع انتهى

وبعدها بخمس او ست شهور تصورا اللى حصل انتظرونى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

بارك الله فيك اختي انوار القلوب

حقا غريب امر تلك ""ست""

نحن في شوق لمعرفة ما حدث

اكملي عزيزتي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
موضوع والله رائع انا كنت ببحث عن منتدى للخواطر مو مختلط وتفاجئت والله بيه

انا هعشش هنا ومش هطلع ههههههههههههههههههههه

مرحبا بك حبيبتي سمية :biggrin: بين أخواتك وأهلك إن شاء الله تستفيدي وتفيدي

 

 

عارفة لم تكوني راضية هتحسي بطمأنينة كبيرة في قلبك

ومهما حد كان عايز يهزك بكلام انت راضية

اتق الله وارضي واترك امر الرزق لله

فى امان الله يا غاليات

معك صح ,حبيبتي 'أزفـــ الرحيل ـــ'

إن شاء الله حبيبتي لن تكون هذه الخاطرة الأخيرة :tongue: نحن منتظرات منك خواطر أخرى لأننا نستفيد منها

 

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

واتصلت بماما وقالت لها ينفع ناخد منى بدل نهى عشان منى بتشتغل

الناس كلهم يبحتون عن الفتاة العاملة سبحان الله

متابعات معك حبيبتي انوار بقية الخاطرة إن شاء الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

< إنّ من أجمل ما تُهدى إليه القلوب في زمن الفتن أن تُذكَّر بالله، وأن تُعادَ إلى أصلها الطاهر الذي خُلِقت لأجله. فالروح لا تستقيم بالغفلة، ولا تسعد بالبعد، ولا تُشفى إلا بالقرب من الله؛ قريبٌ يُجيب، ويعلم، ويرى، ويرحم

×