اذهبي الى المحتوى
**أم سلمى**

البيت النظيف يعطى إحساسًا بالراحة

المشاركات التي تم ترشيحها

post-152829-0-74248000-1368632836.png

تنظيف المنزل

 

تعلمنا منذ صغرنا أن " النظافة من الإيمان " ، وقال رسول الله - صلى الله عليه وآله وسلم -: ( إن الله طيب يحب الطِّيب ، نظيف يحب النظافة.. ) .[رواه الترمذي] .

والبيت النظيف يعطى إحساسًا بالراحة لمن يقيمون فيه ومن يزورونهم ، والعلاقة وثيقة بين نظافة البيت وصحة ساكنيه ؛ فالبيت النظيف بيت صحي .

 

 

وتتحقق النظافة بالوقاية والعلاج ؛ فالوقاية تكون عن طريق تجنب ما يؤدي إلى قذارة البيت ، أمـا العـلاج فيكون عـن طريق التنظيف الدائـم بشكــل يومــي أو أسبوعي أو شهري ، حسب حاجة المكان إلى النظافة . ويجب ألا تكون نظافة البيت مهمة عشوائية تقليدية ، بل على ربة المنزل أن تخطط لها بالتعاون مع أفراد الأسرة ، حتى يكون البيت مكاناً ملائماً للسكن النفسي والراحة .

 

post-152829-0-56932000-1368632845.png

 

واليكِ اختي الكريمة بعض النصائح

 

13181586801.jpg

 

نصائح بسيطه لازم تعمليها في الأول علشان هتسهل عليكي كتير وهتخليكي مش تضيعي وقت ومجهود كتير اثناء التنضيف

 

والنصائح دي هي...

قبل كل حاجه جددي النيه واستعيني بالله وياريت تشغلي قرءان جنبك او اي محاضره دينيه حلوه علشان تستفيدي من الوقت وانت بتنضفي

 

النصيحة الأولى

اختاري اليوم الصح اللي هتنضفي فيه الشقه :

خليكِ ذكية واختاري اليوم اللي هتنظفي فيه .... يعني مثلا ميكونش يوم اجازه العيال وابو العيال ...ميكونش قبل مشروع سفر قريب او هتخرجي بالليل لمناسبه مثلا ...مهم جدا تراعي الحاله الجويه وده عن طريق إنك تشوفي نشرة الأخبار الجوية قبلها بيوم علشان تعرفي حالة الجو هتكون أخبارها إيه.. لو عرفتِ إن الجو بكرة فيه تراب أو ممطر يبقى بلاش تنظفي في اليوم ده علشان مجهودك هيضيع على الفاضي، و التراب هيدخل تاني وكأنك ماعملتيش حاجة..

 

النصيحة التانية

ابدئي بالصعب

ياريت تبدئي بالأوضة اللي هتحتاج منك وقت طويل في التنظيف وده علشان هتكوني لسه في البداية وعندك حماس كاف وهتروقيها كويس جدا..

 

وسيبي اللي مش محتاجة شغل كتير إلى النهاية علشان هتكوني تعبتِ وبالتالي الأوضة دي هتكون مش محتاجة منك مجهود كبير.

 

النصيحة الثالثة

خلي أدوات التنظيف جنبك

خدي كل أدواتك اللي هتحتاجيها في التنظيف معاكِ إلى الأوضة أو المكان اللي أنتِ هتنظفيه وده علشان تريحي نفسك من الخروج والدخول من أوضة إلى التانية. ممكن تجمعيهم كلهم في باسكت واحد

 

وياريت و أنت بتنظفي يكون معاكي 2 كيس أسود كبير علشان لو لقيتي لعبه مكسوره او اي حاجه ملهاش لزمه ومكركبه الحته علي الفاضي ترمي علطول اول باول ........والكيس التاني تجمعي فيه الحجات اللي مش محطوطه في مكانها علشان تفرزيها في الاخر بدل ما تفضلي رايحه جايه ترجعي الحاجه مكانها وطبعا الامهات اللي عندهم اولاد مهمه اوي النقطه دي ليهم

 

النصيحة الرابعة

شيلي أي أسلاك كهرباء قبل ما تبدأي في الترويق

زي سلك التليفزيون أو التليفون أو الكمبيوتر أو أسلاك الأباجورة وغيرها من الأسلاك الموجودة في البيت. وياريت بعد ما تخلصي تحاولي تظبطي الاسلاك بحيث يكون ليها مكان ثابت ومش ظاهر علشان مش تلف علي بعض وتكون بعيده عن الاطفال

 

كمان ياريت إنك تشيلي أي فازات أو أي حاجات تخافي عليها إنها تقع وتنضيفها الاول قبل اي حاجه وتحطيها في مكان بعيد .

 

النصيحة الخامسة

قبل ما تنضفي اي اوضه اكنسي السجادة وشيليها الاول علشان مفيش أي تراب ييجي عليها ويبهدلها لك زيادة.

 

النصيحة السادسة

روقي من أعلى إلى أسفل

ياريت وأنت بتروقي الغرفة تبدأي تنظفيها من أعلى إلى أسفل وده علشان التراب اللي في السقف ينزل إلى أسفل وبعد كده تبدأي إنك تكنسيه بالمكنسة.

 

 

النصيحه السابعه

روقي مطبخك كويس وابعدي عن الكركبه وخففي من الحجات الموجوده في دواليب المطبخ ومش بتستعمليها

 

النصيحه الاخيره

لازم يكون ليكي لمستك ...خلي لبيتك أجواء خاصة في رمضان....حاولي وانت بتنضفي البيت تعملي حسابك انك تفضي مساحه او ركن في البيت تحطي فيه مصاحف وبخور وسجاجيد وتخلي الركن ده مميز ومخصص للعباده علشان رمضان

 

بس يا ستي دي نصائح عامة علشان تبقي محددة أنتِ عايزة تعملي إيه بالضبط..لو حد حابب يضيف حاجه كمان يبقي ربنا يجزيه كل خير :)

 

 

من تجميعي * أم سلمى *

 

post-152829-0-93119900-1368632852.png

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

موضوع رائع كعادتك حبيبتي ام سلمى <3

بارك الله فيك على النصائح القيمة :)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏ أخبروهم بالسلاح الخفي القوي الذي لا يُهزم صاحبه ولا يضام خاطره، عدته ومكانه القلب، وجنوده اليقين وحسن الظن بالله، وشهوده وعده حق وقوله حق وهذا أكبر النصر، من صاحب الدعاء ولزم باب العظيم رب العالمين، جبر خاطره في الحين، وأراه الله التمكين، ربنا اغفر لنا وللمؤمنين والمؤمنات وارحم المستضعفات في فلسطين وفي كل مكان ..

×