اذهبي الى المحتوى
أم يُمنى

مشاركتى فى || رَسَائِل زَوجيّـة بالحُبّ مَرويّـة.❤.

المشاركات التي تم ترشيحها

VD964158.png

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

تقدمة لابد منها :

 

تزوجت صيف 1995 وكان الزواج فجأة دون إعداد أو معرفة سابقة

 

ولا أنا عندى استعداد أو مجرد تخيل بيت أنا سيدته فقد كانت حياتى عملية لأقصى درجة

 

وربنا يسامحنى كنت مضربة عن الزواج لكم المشاكل التى تقع فى طريقى

 

المهم :

 

انتوينا عمل بيت لله فنحن كبار ( سنا ) بما فيه الكفاية لإدراة حياتنا دون تدخل أحد ما فى مشاكلنا المحتملة

 

واتفقنا على لغة الرسائل خاصةً فى المشاكل لتفادى أى صدام

 

فى الأول باحبــِك ياقمر

 

باموت فيك ياروحى ..... بعدها لأ لأ باعيش فيك ياقلبى

 

ندخل ع الجد بقى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@أم يُمنى

في انتظار أفكارك ياغالية

ماشاء الله عليك ام يمنى فكرة جميلة انه لن يتدخل احد في مشاكلكما

ابعد الله عنكما كل سوء يارب وجعل السكينة والطمئنينة تسكن بيتكما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

نورتينى ذهبيتنا الجميلة

 

بعض ما عندكم ياقمر

 

اللهم أمين ولكِ بالمثل ولجميع بيوت المسلمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

باتعامل مع الموبايل برسايله من حوالى 10 أعوام وقبلها كانت الرسايل ...

 

ـــ بتاعة الطلبات على باب المطبخ

 

ـــ بتاعة تذكير بمواعيد على باب غرفتنا

 

ـــ أسئلة خاصة بموضوع يحتاج مناقشة يتعلق على المكتبة ويا حبذا لو على الرف الخاص بالموضوع

 

ـــ طلبات أو أسئلة خاصة بعلاء ( ابننا ) على باب غرفته

 

آه ..... نسيت أقول لكم على أهم رسائل ( رسائل المشاكل والخلافات ) وكيفية التعامل معها

 

على فكرة : دى كانت أحلى رسايل وكنت أنتظرها ( *............ ليه ؟؟؟؟

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@أم يُمنى

ليييييييه ياقمر في انتظار ردك الجميل

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اتفقنا بعد جهد جهيد أن نعقد صفقة صداقة محترمة إلى جانب علاقة الزوجية

 

وذلك لنتمكن من اللقاء دون تداعيات البيت وروتينيته ( المملة غالبا ) وهو ما يجلب المشاكل

 

ويكون لقاء الأصدقاء ( هو وأنا ) خارج المنزل تفاديا لأى صدام لا تُحمد عقباه

 

يشكو لى كصديقة وأشكو له كصديق

 

هذه الصداقة ( حتى لو باين انها لناس مجانين ) مكنتنا من مناقشة أحرج المشاكل خاصةً فى أوائل الزواج

 

مثلا ...........حدث مشكلة

 

على باب غرفتنا رسالة

 

لو سمحتِ يا أستاذة ( .... ) ممكن اقابلك فى ( كافتيريا........ ) للأهمية

 

الرد تحتها :

 

إيه يا ابنى ..مشكلة مع مراتك تانى .. قلت لك م الأول بلاشها الجوازة دى

 

دى واحدة مُتعِبه وهتغلبك

 

ـــ لوسمحتِ ماتتكلميش عنها كده ..... أشوفك بعد ساعتين فى الكافتيريا

 

 

طبعا نفسكوا تعرفوا اسمها إيه وبيتقابلوا فين :P

تم تعديل بواسطة أم يُمنى
  • معجبة 2

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مستمتعة جدا بهذه الصفحة

بوركت يا حبيبة في المتابعة

منك نستفيد

...................................

نورتينى حبيبتى رضروض

 

ده انتِ أستاذة الأساتيذ ياقمر

 

ذهبيتنا الجميلة عرفت ليــــــــــــه بقى دى أحلى رسايل :P

 

نخلع مريلة المطبخ ومشاكل الأزواج ونروح نسمع مشكلة أى كلام كده صداقاتى

 

ونطلع م الموضوع ان الزوجين اتصالحوا وكمان جاب لها عـُقدين فل وياسمين وكوزين دره ع النيل :))

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@أم يُمني

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لم اتمالك الا ان اقول تبارك الرحمن

اللهم احفظ حياتك الزوجيه من كل سوء

 

بس سؤال هو زوجك كان مثلك في حسك الفكاهي من الاول ؟

يعني لو هزرتي معاه كان يتقبل الهزار و يرد عليك بهزار حلو زيه و لا يصدمك بس مع الوقت اتغير و اصبح يتجاوب معاك ؟؟؟

 

 

مرة تانيه اللهم بارك اللهم بارك و يحفظك انت و زوجك من كل سوء

 

سعيده و انا بقرأ رسايلك لزوجك و عاوزة دوره تدريبية عندك رغم مرور 18 سنه زواج

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

نورتينى قنوتتى العسلاية

 

اللهم أمين ولكِ بالمثل حبيبتى

 

الحياة بسيطة إذا نوينا التبسيط حتى وإن كان الشخص الجديد أمامك ليس مؤهلا لتلك البساطة

 

وها هى بعض البنود التى تساعد على ذلك ولو بعد عـُــمر طويل نستطيع الاتفاق بشأنها

 

 

انتوينا عمل بيت لله فنحن نستطيع إدراة حياتنا دون تدخل أحد ما فى مشاكلنا المحتملة

 

اتفقنا بعد جهد جهيد أن نعقد صفقة صداقة محترمة إلى جانب علاقة الزوجية

 

يشكو لى كصديقة وأشكو له كصديق

 

التغافل عن بعض السلبيات التى يمكن التغافل عنها مع الوقت تتبدل إيجابيات بفضل الله

 

اللهم اسعد واهنى واغنى بيوت المسلمين جميعا

تم تعديل بواسطة أم يُمنى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ماشاء الله اللهم بارك

فعلا كما قالت راضية مستمتعة بصفحتك ياحبيبة

شكلي راح أقفل صفحتي وأجي أقعدلك هنا :)

ماشاء الله اللهم بارك

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ما شاء الله تبارك الله

البيت كلما اقترب من الله وقلت فيه معصية الله كلما من الله عليه بالسعاده والاستقرار

انا بقه متابعه ليكى ام يمنى لانى بسراحه عجبتنى طريقتك واسلوبك فى الحياه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@أم يُمنى

 

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

صراحة شوقتيني كثيرًا لرسائل الخلاف والتعامل معها

والاتفاق مع الزوج بعلاقة الصداقة في فترة الخلافات جميلة جدًا

وتنتهي بأريحية خلاف الرجل الصامت الحازم الذي ينتظر مننا مبادرة الكلام -_-

 

وأشعر أن لرسائلك مليئة بالأكشن وروح الفكاهة وقد تملكني الفضول لاكتشافها

متابعة معاك كملي يا أم يمنى ( )

حفظك الله وزوج وأولادك .

  • معجبة 2

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

اللهم بارك! طريقة رائعة في التواصل بين الزوجين وخاصة تلك التي تكون وقت المشكلات والخصومات

 

جزاكِ الله خيرا أم يمنى الحبيبة.. متابعة معكِ للاستفادة بإذن الله

لا حرمكِ الله الأجر حبيبتي ()

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وحــــشــــتــــــووووووووونى جدا جدا

 

ماشاء الله لاقوة إلا بالله

 

يادى النور يادى النور كل القمرات زارونى

 

اللهم ديمها نعمة

 

 

@@خيوط ذهبية

 

شكلي راح أقفل صفحتي وأجي أقعدلك هنا :)

 

:)) لأ لأ خوخة الجميلة عايزين تنوع فى التجارب عشان الأجيال الجديدة تتعلم ويحافظوا على بيوتهم

 

@@قرأنى حياتى@@

 

البيت كلما اقترب من الله وقلت فيه معصية الله كلما من الله عليه بالسعاده والاستقرار

 

حقا حبيبتى .. أسأل الله العظيم أن نكون كما تظنين وأحسن وأن يجعلها خالصةً لوجهه الكريم

 

@@سُندس واستبرق

 

سندوستى العسولة خدى عندك تجارب ورسايل عُمر طويل

 

انتِ اللى فتحتِ على نفسك فتوحة دوشة :)

 

@@** الفقيرة الى الله **

 

فقورة منورانى ياهلا وحلا حبوبتى

 

اللهم اهنى واسعد بيوت المسلمين

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أشعر الجماهير طالبة رسايل الخلافات والمشاكل أكتر حاجة :S

 

طب ليه كده ياقمرات ..... حاولوا طرد المشاكل سريعا هكذا كنا نفعل

 

حتى المثل بيقول ( مصارين البطن بتتعارك ) وذلك للتهوين ..

 

مفيش حاجة م اللى بتتعارك جوة البطن فضلت على كده أو سابت الجسم ومشيت

 

المهم

 

أستاذنا الحليوة كان يصحى الصبح يبص ع الابواب يلم الرسايل خاصةً بتاعة المشتروات للبيت أو علاء

 

أحلى مافى موضوع المشتروات انه يقرأ الطلبات ويحط الورقة فى جيبه ( مطمئنة أنا ) يجيب حاجات تانية خالص

 

:)) حبيبى طيب فين الورقة ... بزعل رميتها طبعا

 

ـــــ لا والله أهى

 

..... هى دى الحاجات المطلوبة

 

ــــ هى المشتروات دى هتخسر

 

..... لأ طبعا زى الفُل كتر خيرك أبقى انزل انا اجيب اللى ناقص

 

ـــــ عيب عليكِ .. الورقة اهى اشطبى اللى جه وسيبى اللى ماجاش هالحقك به

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم@ام يُمني

والله انت عسل ربنا يديم عليك محبة زوجك

 

انا و لله الحمد اتعلمت ان لما زوجي يجيب اي حاجة اشكره عليها حتي لو كانت مش حلوه اقول الحمد لله انه جاب لان انا الي في الغالب باقضي الحاجات

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

قنوتة القمراية

 

عسّــلك الله حبيبتى وأسعد بيتك

 

( لما زوجي يجيب اي حاجة اشكره عليها حتي لو كانت مش حلوه اقول الحمد لله انه جاب )

 

الحمد لله على كل حال ... نعم

 

لكن نرسخ فى البيت ( حتى لو مش حلوة ) لأ

 

الحل : تسلم إيدك حبيبى بس بلاش كذا

 

مالوش سوق عندنا ... نجيب كذا أحسن ... بلباقة يعنى

 

@@المقتدية بأخلاق النبي الحبيب

 

نورتينى ياغالية كلنا بفضل الله نفيد بعض

 

أحرج رسالة فى حياتى الزوجية على الإطلاق

 

فى أوائل الحياة الزوجية ( زى أغلب الناس ) مرينا بأزمة اقتصادية وداخل علينا عيد

 

أتيت بمبلغ من أهلى ـــ رغم الاتفاق على عدم الاعتماد على الأهل فى الأزمات ـــ

 

حينما اتصلت أمى للتهنئة بالعيد عزمها وبإلحاح هى وخالتى ــ على غير توقع طبعا ــ

 

استقبلهما بترحاب زائد وبدأت بتجهيز مأكولات ومشروبات وإذا بورقة

 

أعطى ماما الفلوس دى بقى دلوقت ؟

 

آن آه الرد إيه شعرت برأسى يغلى

 

إذا عملت أى شكل مُحرج تبقى فسخت عقد الصداقة

 

وأظنك أكبر بكتيـــــــــــــــر من كده

 

التماسك فى المواقف دى كان بيبقى على أعصابى شوية لكن بفضل الله عدى اليوم والموقف

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بعض الرسائل السريعة ع الموبايل

 

كان مسافر لشُغل , كى لا أعطله عن عمله أو يكون الاتصال فى غير وقته المناسب

 

الرسايل أأمن

 

.. طمنى عليك حبيبى كلما تيسر

 

ـــ الحمد لله وصلت من ساعة

 

ـــ هانام ساعتين ونازل لمهمات شُغلى

 

.. حمد الله ع السلامة حبيبى , نوما هنيا ومشوارا موفقا

 

ـــ صباحكم حلو ودافى

 

لو احتجتوا أى حاجة علاء اللى ينزل بلاش انتِ ياست الكل

 

... الحمد لله حبيبى عندنا خير كتيــــر

 

ربنا يرزقك الحلال الطيب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله الورق عندكم كتيـــر أوي علشان تكتبوا كل الرسائل دي : )

مسمتعه جدااا أم يمنى الحبيبة برسائلك الزوجية

أسأل الله أن يبارك لكِ في زوجك وأولادك ويحفظهم لكِ من كل سوء

في المتابعة بشوق لباقي الرسائل العائلية : )

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طبعا اتعودنا على ردود فعل تلقائية حتى تتيسر صعوبات الحياة

 

رسالة من الزوج : هتأخر شوية معلش

 

الزوجة ( اللى هى انا ) : ربنا يوفقك ياحبيبى ويرزقك الحلال الطيب

 

معلش ياقمر عايزة خل وبيض ولبن

 

كان رد فعله إرسال الصورة دى

 

https://akhawat.isla...83996320___.jpg

 

 

ينفع الكلام ده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عروستنا الجميلة عندنا .. يامرحبا يامرحبا

 

ربنا يمتعك بالصحة والعافية حبيبتى

 

الورق ده كان زمان دلوقت رسايل الموبايل ياقمراية

 

اللهم أمين وكل بيوت المسلمين

 

تسعدنى متابعتك ياغالية

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خيرا يا حبيبة

اسمتعت بالقراءة ^^

تم تعديل بواسطة أم زيــــاد
  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

وخيرا جزاكِ ياغالية

 

متعكِ الله بالصحة والعافية والهنا والسعادة يا القمراية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏قال أبو بكر البلخي: ‏"شهر رجب شهر الزرع ‏وشهر شعبانَ شهر سقيِ الزرعِ.. ‏وشهر رمضانَ شهر حصادِ الزرع". ‏فمن لم يزرع في رجب، ‏ولم يسق في شعبان، ‏فكيف يحصد في رمضان؟! ‏اللهم بلِّغنا رمضان

×