omou mossab 2 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 4 نوفمبر, 2007 السلام عليكم حبيبات موضوع مفيد انا اريد ان اجيب الاخت نور اختي موضوع الحواجب خيض فيه وانتهينا منه لعنت الفاعلة والمفعولة فهنا يجب التخلي عن هذا الفعل لانه اولا هذا تغيير لخلق الله وفي فتاوي لكبار علماء اهل السنة والجماعة رحمهم الله من ابن باز وابن عثيمين رحمهم الله انه لا يجوز فعل هذا بل هذا الفعل محرم وياثم فاعله كمثل الواصلة وغيرها وكانك يا اختي وجدت شيء ناقص في جسمك لم يحسن رب الخالقين فعله فاردت ان تصلحيه او تحسنيه ثم عن زوجك فبكلة طيبة فقط تشتريه وتخليه يشوفك اجمل الجميلات فالمراة كالوردة ستذبل يعني ستذبل بعد يوم او سنة اوو او ولكن يبقى مضمونها يا اخية فحاولي ان تزيني مضمونك و لاتهتمي بحواجبك وعندما يعلم زوجك انه حرام لن ينظر اليهم ابدا ها نحن اكثرنا لا تحب اللحية وتقلقها و لكن عندما نعرف انه لا يجوز حلقها لم نعد نكترث بها و نراها شيء عادي اختي بارك الله فيكم ارجو لك التوفيق في زواجك واسال الله ان يبارك لك في زوجك وان يرزقك الذرية الصالحة اختكم الصغيرة ام مصعب شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
سُندس واستبرق 4686 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 4 نوفمبر, 2007 بارك اللة فيكي اختي في اللة ام ريتاج وبالنسبة لموضوع الليزر فان بالنسبة لي يثير الشكوك لدي كما يجب ان يثير الشكوك كل فتاة مسلمة لاننا تعلمنا في الاحياء ان الشعيرات في جسم الانسان متصلة ومتعلقة في الجهاز العصبي لدينا وممكن في المستقبل تنشيء اضرارا غير متوقعة وغير معلومة في وقتنا الحاضر شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أم ريتاج 7 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 4 نوفمبر, 2007 ام ريتاج ردىىىىىىىىىىىىىىىىىىى عليا :biggrin: :mrgreen: ;-) الله يخليكي منتظراكي بفارغ الصبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررر :wub: السلام عليكم و رحمة الله و بركاته حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااضر و الله اختى ببحث لكى عن الحل لانى ما اعرفه و سأجيبك ان شاء الله و بارك الله فيكي يا غالية يا اختنا الاسوة الحسنة شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أم ريتاج 7 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 4 نوفمبر, 2007 جزاكي الله خيرا يا ام ريتاج معلوماتك مفيدة كالعادة بصي يا ستي انا عندى عقدة اسمها حلاوة ودة من اللي شوفته منها :blink: :cry: فمنعتها خالص ولجات للطرق الاخرى اللي ضيعتني خالص انشاء الله هجرب نصايحك كلها جربت المعجون في المنطقة الحساسة بس مش عارفة ليه وجعني فتركتها خالص عايزه بقي ياقمر اسئلك علي حاجة النقط البني اللي بتظهر ومش عايزه تروح اعمل فيها اية :sad: ردي عليا بسرعة الله يكرمك بسرعة لاني كرهت كل طرق الازاله احبك في الله السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخية جربي تستخدمي سكر مطحون وسط وأضافة ليمون وزيت زيتون وأدعكي الجسم بقشرة اليمون التي تضيفي لها من الخلطة السابقة أو أضيفي بدل السكر الملح واستمري علية قبل الستحمام مرتين لو مره في الأسبوعوأنتظر منك أبلأغي بالنتيجة أسعدتي صباحآ منقول عشان مش تزعل يا جميل شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
imane_billah 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 5 نوفمبر, 2007 salamo alikom jazaki allah khayrane ya om RETAG 3la hada el mwadou3 wana assifa jedan li sti3mal 7ourouf latiniya li kay 2ossajila talabi wa dalika raje3 li 3atab fel computer ama tabali fa houwa anani orid ma3refat moradef li TERMES bi lahja el maghribia jazakom allah khayrane شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أمــَــــــةُ الحـَــــقــِ 4 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 5 نوفمبر, 2007 جزاكم الله خيرا شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أم ريتاج 7 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 6 نوفمبر, 2007 salamo alikom jazaki allah khayrane ya om RETAG 3la hada el mwadou3 wana assifa jedan li sti3mal 7ourouf latiniya li kay 2ossajila talabi wa dalika raje3 li 3atab fel computer ama tabali fa houwa anani orid ma3refat moradef li TERMES bi lahja el maghribia jazakom allah khayrane السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مرااااااااااااااااااااااااااحب اخيتى كيفك و كيف احوالك شوفى حبيبتى الترمس هو الفول كناوي المر بالدارجة المغربية شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
شوشو صاصا 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 6 نوفمبر, 2007 بسم الله الرحمن الرحيم اختى فى الله فى راى انه لا يوجد شى افضل من الحلاوة لازالة الشعر لانها فعلا بتعطى نتيجة جيدة شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
عود المسك 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 6 نوفمبر, 2007 جزاكم الله خيرا أختي الحبيبة شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
عود المسك 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 6 نوفمبر, 2007 جزاكم الله خيرا أختي الحبيبة شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
imane_billah 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 6 نوفمبر, 2007 salamo alikom jazaki allah khayrane ya om RETAG wa chokrane lil ifada inchallah ojarreb wasfat TERMES inchallah yekoune khir salamo alikom شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أم ريتاج 7 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 7 نوفمبر, 2007 بسم الله الرحمن الرحيم اختى فى الله فى راى انه لا يوجد شى افضل من الحلاوة لازالة الشعر لانها فعلا بتعطى نتيجة جيدة السلام عليكم و رحمة الله و بركاته عندك حق يا حبيبه و فعلا هي افضل طريقة الاخت imane_billah لا شكر على واجب يا حبيبتى انتى تؤمري شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
*أم رقية* 473 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 7 نوفمبر, 2007 جربي تستخدمي سكر مطحون وسط وأضافة ليمون وزيت زيتون وأدعكي الجسم بقشرة اليمون التي تضيفي لها من الخلطة السابقة أو أضيفي بدل السكر الملح واستمري علية قبل الستحمام مرتين لو مره في الأسبوعوأنتظر منك أبلأغي بالنتيجة شكرا حبيبتي علي اهتمامك ولكني مش عارفي الخلطه دية لايه بالظبط ومعلش يعني قبل مااضع الخلطة ادعك جسمي بقشر الليمون ولاايه :wink: وكمان يعني اشيل من الخلطة السكر واضع ملح :wacko: ولاديه طريقة للحلاوة ولااية افيديني بالله عليكي احبك في الله :wub: شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أم ريتاج 7 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 7 نوفمبر, 2007 جربي تستخدمي سكر مطحون وسط وأضافة ليمون وزيت زيتون وأدعكي الجسم بقشرة اليمون التي تضيفي لها من الخلطة السابقة أو أضيفي بدل السكر الملح واستمري علية قبل الستحمام مرتين لو مره في الأسبوعوأنتظر منك أبلأغي بالنتيجة شكرا حبيبتي علي اهتمامك ولكني مش عارفي الخلطه دية لايه بالظبط ومعلش يعني قبل مااضع الخلطة ادعك جسمي بقشر الليمون ولاايه :wink: وكمان يعني اشيل من الخلطة السكر واضع ملح :wacko: ولاديه طريقة للحلاوة ولااية افيديني بالله عليكي احبك في الله :wub: السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الغالية أم دنيا شوفي حبيبتى الوصفة دي مش حلاوة طبعا الوصفة دي للمناطق الغامقة بالجسم زش بين الافخاذ و المنطقة الحساسة و تحت الابط و ايوه تدعكي جسمك الاول بقشر الليمون و بعدين تستخدمى الخلطة بس الاحسن باستخدان السكر بدل من الملح و فى مقشر حلو اوى هتلاقينى ضيفاه فى موضوع خلاصة الوصفات عند اخر كام مشاركة لي و هتعجبك الوصفات التانية برضو ان شاء الله وابقى قولي لي رايك شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
*أم رقية* 473 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 7 نوفمبر, 2007 جزاكي الله خيرا حبيتي علي اهتمامك هجرب الوصفة ان شاء الله وقولك رايئ ومعلش زهقتك استحمليني :wub: المقادير اضع معلقة معلقة وليمونة صح ولاايه شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
الصديقة الصدوقه 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 12 نوفمبر, 2007 السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا افضل السويت طبعا و بلا منافس شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
~ أم العبادلة ~ 1903 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 12 نوفمبر, 2007 وصفة رائعه ومجربة وطبيعيه لبياض وترطيب وتطهير الجسم https://akhawat.islamway.net/forum/index.php?showtopic=66731 بخصوص النامصة فقد اخبرتني زوجة احد الشيوخ ان النامصة هي من تزيل شعر الوجه وليس الحاجب فقط ولم يرتاح زوجي لهذا ولذلك قمنا بعمل بحث ووجدنا ان كلامها صحيح ولم يستطع زوجي الا التسليم وهذه شروح الحاديث بما يختص بالنمص وفي الرد على سؤال الاخت ان كان هناك رخصة اذا اردت التزين للزوج ام لا ستجدين ان بعضهم اجاز نزع شعر اللحية والشارب للمراة ولكن الاغلبية حرموه على حسب ما اخبرتني الاخت من كتاب فتح الباري لابن حجر قَوْله : ( بَاب الْمُتَنَمِّصَات )جَمْع مُتَنَمِّصَة وَحَكَى اِبْن الْجَوْزِيّ مُنْتَمِصَة بِتَقْدِيمِ الْمِيم عَلَى النُّون وَهُوَ مَقْلُوب ، وَالْمُتَنَمِّصَة الَّتِي تَطْلُب النِّمَاص ، وَالنَّامِصَة الَّتِي تَفْعَلهُ ، وَالنِّمَاص إِزَالَة شَعْر الْوَجْه بِالْمِنْقَاشِ ، وَيُسَمَّى الْمِنْقَاش مِنْمَاصًا لِذَلِكَ ، وَيُقَال إِنَّ النِّمَاص يَخْتَصّ بِإِزَالَةِ شَعْر الْحَاجِبَيْنِ لِتَرْفِيعِهِمَا أَوْ تَسْوِيَتهمَا . قَالَ أَبُو دَاوُدَ فِي السُّنَن : النَّامِصَة الَّتِي تَنْقُش الْحَاجِب حَتَّى تَرِقّهُ . ذَكَرَ فِيهِ حَدِيث اِبْن مَسْعُود الْمَاضِي فِي " بَاب الْمُتَفَلِّجَات " قَالَ الطَّبَرِيُّ : لَا يَجُوز لِلْمَرْأَةِ تَغْيِير شَيْء مِنْ خِلْقَتهَا الَّتِي خَلَقَهَا اللَّه عَلَيْهَا بِزِيَادَةٍ أَوْ نَقْص اِلْتِمَاس الْحُسْن لَا لِلزَّوْجِ وَلَا لِغَيْرِهِ كَمَنْ تَكُون مَقْرُونَة الْحَاجِبَيْنِ فَتُزِيل مَا بَيْنهمَا تَوَهُّم الْبَلَج أَوْ عَكْسه ، وَمَنْ تَكُون لَهَا سِنّ زَائِدَة فَتَقْلَعهَا أَوْ طَوِيلَة فَتَقْطَع مِنْهَا أَوْ لِحْيَة أَوْ شَارِب أَوْ عَنْفَقَة فَتُزِيلهَا بِالنَّتْفِ ، وَمَنْ يَكُون شَعْرهَا قَصِيرًا أَوْ حَقِيرًا فَتُطَوِّلهُ أَوْ تُغْزِرهُ بِشَعْرِ غَيْرهَا ، فَكُلّ ذَلِكَ دَاخِل فِي النَّهْي . وَهُوَ مِنْ تَغْيِير خَلْق اللَّه تَعَالَى . قَالَ : وَيُسْتَثْنَى مِنْ ذَلِكَ مَا يَحْصُل بِهِ الضَّرَر وَالْأَذِيَّة كَمَنْ يَكُون لَهَا سِنّ زَائِدَة أَوْ طَوِيلَة تُعِيقهَا فِي الْأَكْل أَوْ إِصْبَع زَائِدَة تُؤْذِيهَا أَوْ تُؤْلِمهَا فَيَجُوز ذَلِكَ ، وَالرَّجُل فِي هَذَا الْأَخِير كَالْمَرْأَةِ ، وَقَالَ النَّوَوِيّ : يُسْتَثْنَى مِنْ النِّمَاص مَا إِذَا نَبَتَ لِلْمَرْأَةِ لِحْيَة أَوْ شَارِب أَوْ عَنْفَقَة فَلَا يَحْرُم عَلَيْهَا إِزَالَتهَا بَلْ يُسْتَحَبّ . قُلْت : وَإِطْلَاقه مُقَيَّد بِإِذْنِ الزَّوْج وَعِلْمه ، وَإِلَّا فَمَتَى خَلَا عَنْ ذَلِكَ مُنِعَ لِلتَّدْلِيسِ . وَقَالَ بَعْض الْحَنَابِلَة : إِنْ كَانَ النَّمْص أَشْهَر شِعَارًا لِلْفَوَاجِرِ اِمْتَنَعَ وَإِلَّا فَيَكُون تَنْزِيهًا ، وَفِي رِوَايَة يَجُوز بِإِذْنِ الزَّوْج إِلَّا إِنْ وَقَعَ بِهِ تَدْلِيس فَيَحْرُم ، قَالُوا وَيَجُوز الْحَفّ وَالتَّحْمِير وَالنَّقْش وَالتَّطْرِيف إِذَا كَانَ بِإِذْنِ الزَّوْج لِأَنَّهُ مِنْ الزِّينَة . وَقَدْ أَخْرَجَ الطَّبَرِيُّ مِنْ طَرِيق أَبِي إِسْحَاق عَنْ اِمْرَأَته أَنَّهَا دَخَلَتْ عَلَى عَائِشَة وَكَانَتْ شَابَّة يُعْجِبهَا الْجَمَال فَقَالَتْ : الْمَرْأَة تَحُفّ جَبِينهَا لِزَوْجِهَا فَقَالَتْ : أَمِيطِي عَنْك الْأَذَى مَا اِسْتَطَعْت . وَقَالَ النَّوَوِيّ : يَجُوز التَّزَيُّن بِمَا ذُكِرَ ، إِلَّا الْحَفّ فَإِنَّهُ مِنْ جُمْلَة النِّمَاص . من شرح النووي على مسلم وَأَمَّا ( النَّامِصَة )بِالصَّادِ الْمُهْمَلَة فَهِيَ الَّتِي تُزِيل الشَّعْر مِنْ الْوَجْه ، وَالْمُتَنَمِّصَة الَّتِي تَطْلُب فِعْل ذَلِكَ بِهَا ، وَهَذَا الْفِعْل حَرَام إِلَّا إِذَا نَبَتَتْ لِلْمَرْأَةِ لِحْيَة أَوْ شَوَارِب ، فَلَا تَحْرُم إِزَالَتهَا ، بَلْ يُسْتَحَبّ عِنْدنَا . وَقَالَ اِبْن جَرِير : لَا يَجُوز حَلْق لِحْيَتهَا وَلَا عَنْفَقَتهَا وَلَا شَارِبهَا ، وَلَا تَغْيِير شَيْء مِنْ خِلْقَتهَا بِزِيَادَةِ وَلَا نَقْص . وَمَذْهَبنَا مَا قَدَّمْنَاهُ مِنْ اِسْتِحْبَاب إِزَالَة اللِّحْيَة وَالشَّارِب وَالْعَنْفَقَة ، وَأَنَّ النَّهْي إِنَّمَا هُوَ فِي الْحَوَاجِب وَمَا فِي أَطْرَاف الْوَجْه . وَرَوَاهُ بَعْضهمْ ( الْمُنْتَمِصَة ) بِتَقْدِيمِ النُّون ، وَالْمَشْهُور تَأْخِيرهَا ، وَيُقَال لِلْمِنْقَاشِ مِنْمَاص بِكَسْرِ الْمِيم . عمدة القاري في شرح صحيح البخاري والمتنمصات جمع متتمصة من التنمص بتاء مثناة من فوق ثم نون وصاد مهملة وهو إزالة الشعر من الوجه مأخوذ من النماص بكسر الميم الأولى وهو المنقاش والمنتمصة هي الطالبة إزالة شعر وجهها والنامصة هي الفاعلة ذلك يعني المزيلة وعن ابن الجوزي بعضهم يقول المنتمصة بتقديم النون والذي ضبطناه عن أشياخنا في كتاب أبي عبيدة تقديم التاء مع التشديد قال النووي وهو حرام إلا إذا نبتت للمرأة لحية أو شوارب فلا يحرم بل يستحب عندنا والنهي إنما هو في الحواجب وما في أطراف الوجه وقال ابن حزم لا يجوز حلق لحيتها ولا عنفقتها ولا شاربها ولا تغيير شيء من خلقها بزيادة ولا نقص شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
Mora 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 13 نوفمبر, 2007 السلام عليكم ورحمة الله جزاكي الله خيراً أختي فما نقلته لنا مفيد جداً ولكن لي سؤال قبل تعرفي على الموضوع كنت أزيل شعر الشارب وكذلك العبسه مما زاد نمو الشعر بشكل كثيف في هذين الجزئين من الوجه فهل في هذه الحاله ينطبق علي عدم الإزاله أو إزالة الشعر من الشارب على الأقل ؟ أفيديني أختي جزاكي الله عني خيراً حتى لا أكون من الملعونات والعياز بالله نسأل الله العفو والعافيه شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
ج حهاد 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 28 نوفمبر, 2007 اختى مورا السلام عليكم اولا وثانيا لأ يا ستى مش حرام تشيلى الشنب لانة من شعر الجسم ولا العبسة بس اهم حاجة انك تشيلى العبسة بس يعنى ايدك متلعبش كدة ولا كدة على حواجبك خالص ومن الأخر علشان تريحى نفسك مفيش حاجة حرام انها تتشال غير الحواجب بس والباقى ما بين حلال ومتروك يعنى برحتك بس طبعا حلق شعر الراس غلط لانة تشبة بالرجال وكذالك تقصيرة اوى يعنى الاجرسون شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
~ أم العبادلة ~ 1903 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 29 نوفمبر, 2007 اختي مورا على حسب علمي فليس هناك استثناءات ومن تجربتي الشخصية فان الشعر يقل ولا يزيد ولكن قد يبدو زائد لكي لانك تعودت على ازالته اختى مورا السلام عليكم اولا وثانيا لأ يا ستى مش حرام تشيلى الشنب لانة من شعر الجسم ولا العبسة بس اهم حاجة انك تشيلى العبسة بس يعنى ايدك متلعبش كدة ولا كدة على حواجبك خالص ومن الأخر علشان تريحى نفسك مفيش حاجة حرام انها تتشال غير الحواجب بس والباقى ما بين حلال ومتروك يعنى برحتك بس طبعا حلق شعر الراس غلط لانة تشبة بالرجال وكذالك تقصيرة اوى يعنى الاجرسون اختي ج جهاد هل هذه فتوى ؟؟؟ واين الدليل من الشرع على كلامك ؟؟ ارجو ان لا تقولي لي ان الشيخ الفلاني قال هذا او ذاك ولكن اريد الدليل الذي استعمله لاصدار الفتوى كحديث او اية ؟؟ اختي هل من الممكن ان تخبريني ما هو الخط الفاصل بين الحاجب والعبسة ؟؟ يعني اعرف منين اذا كانت الشعره اللي انا شلتها كانت من الحاجب ولا كانت من العبسة؟؟ اخيرا ارجوا ان تتذكري حبيبتي انك ان اخبرت احدى الاخوات باي فتوى خاظئة فان الله سيحاسبك عليها ... حبيبتي يكفينا ذنوبنا ولا نريد سببا اخر حتى نلقي بجهنم. قد يكون تطبيق الشرع صعب احيانا ولكن تذكري الاخرة والثواب من ترك شيئا لله ... عوضه الله بافضل منه والافضل ان يكون عندنا ورع اذا كان هناك خلاف على حكم ما بالرغم انه لا خلاف هنا فاذا كان حلال ازالة الشعر ولم نزيله فليس هناك ضرر علينا اما اذا كان حرام وقمنا بازالته فمن سيحمينا من النار ؟؟ شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أم ريتاج 7 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 30 نوفمبر, 2007 اختي مورا على حسب علمي فليس هناك استثناءات ومن تجربتي الشخصية فان الشعر يقل ولا يزيد ولكن قد يبدو زائد لكي لانك تعودت على ازالته اختى مورا السلام عليكم اولا وثانيا لأ يا ستى مش حرام تشيلى الشنب لانة من شعر الجسم ولا العبسة بس اهم حاجة انك تشيلى العبسة بس يعنى ايدك متلعبش كدة ولا كدة على حواجبك خالص ومن الأخر علشان تريحى نفسك مفيش حاجة حرام انها تتشال غير الحواجب بس والباقى ما بين حلال ومتروك يعنى برحتك بس طبعا حلق شعر الراس غلط لانة تشبة بالرجال وكذالك تقصيرة اوى يعنى الاجرسون اختي ج جهاد هل هذه فتوى ؟؟؟ واين الدليل من الشرع على كلامك ؟؟ ارجو ان لا تقولي لي ان الشيخ الفلاني قال هذا او ذاك ولكن اريد الدليل الذي استعمله لاصدار الفتوى كحديث او اية ؟؟ اختي هل من الممكن ان تخبريني ما هو الخط الفاصل بين الحاجب والعبسة ؟؟ يعني اعرف منين اذا كانت الشعره اللي انا شلتها كانت من الحاجب ولا كانت من العبسة؟؟ اخيرا ارجوا ان تتذكري حبيبتي انك ان اخبرت احدى الاخوات باي فتوى خاظئة فان الله سيحاسبك عليها ... حبيبتي يكفينا ذنوبنا ولا نريد سببا اخر حتى نلقي بجهنم. قد يكون تطبيق الشرع صعب احيانا ولكن تذكري الاخرة والثواب من ترك شيئا لله ... عوضه الله بافضل منه والافضل ان يكون عندنا ورع اذا كان هناك خلاف على حكم ما بالرغم انه لا خلاف هنا فاذا كان حلال ازالة الشعر ولم نزيله فليس هناك ضرر علينا اما اذا كان حرام وقمنا بازالته فمن سيحمينا من النار ؟؟ السلام عليكم و رحمة الله و بركاته جوزيتي خيرا يا ام عبد الرحمن بس براحة شوية يا جميل على البنت :laugh: :laugh: :laugh: و لا انتى بقا فاكراها عبد الرحمن ( ربنا يحفظه لك ) :tongue: :tongue: :tongue: بصوا يا جماعة من الاخر كده طالما فى شك فى شئ ما و خصوصا اذا كان سيتبعه ذنوب او معصية فمن الافضل تركه و سيجازينا الله خيرا ان شاء الله و خلينا بقا دلوقتى في شعر الجسم مش الحواجب اتفقنا على فكرة بقا انا نتيجة السويت بتاعة الفسوخ حلوة معايا و دي تانى مره بيها هو صحيح في شعر طلع فى ميعاده عادى خالص بس طلع خفييييييييييييييييييييييييييييييييييف جدا مش ملاحظ خالص و اما بقا اشوف المره التالتة هيعمل ايه و ابق اقولكم و يا ام بودى ............................ ارجوكي حبيبتى لو هتعملى سويت خلى بالك بقا مش كل مره هنحرق طاسة :oops: :oops: :oops: شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
~~أم أسيل~~ 26 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 30 نوفمبر, 2007 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،، كيفك ام رووووجي في سؤال معلش الشعر اللي علي البطن والصدر الخفيف ده يتشال ازاي لأن السويت للاسف مش بتمسك فيه خاااااالص والشمع مش شال اي حاجة وطلعلي حبوب كتيرة جداااا جداااا فهل الكريم ولا التشقير اللي ينفع معاه .. وكمان الشعر اللي بيظهر زي الوبر علي المؤخرة .. " وجه خجووووووووووول " شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
~ أم العبادلة ~ 1903 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 30 نوفمبر, 2007 السلام عليكم و رحمة الله و بركاته جوزيتي خيرا يا ام عبد الرحمن بس براحة شوية يا جميل على البنت :rolleyes: :laugh: :laugh: و لا انتى بقا فاكراها عبد الرحمن ( ربنا يحفظه لك ) :wub: :wink: :wacko: بصوا يا جماعة من الاخر كده طالما فى شك فى شئ ما و خصوصا اذا كان سيتبعه ذنوب او معصية فمن الافضل تركه و سيجازينا الله خيرا ان شاء الله و خلينا بقا دلوقتى في شعر الجسم مش الحواجب اتفقنا على فكرة بقا انا نتيجة السويت بتاعة الفسوخ حلوة معايا و دي تانى مره بيها هو صحيح في شعر طلع فى ميعاده عادى خالص بس طلع خفييييييييييييييييييييييييييييييييييف جدا مش ملاحظ خالص و اما بقا اشوف المره التالتة هيعمل ايه و ابق اقولكم و يا ام بودى ............................ ارجوكي حبيبتى لو هتعملى سويت خلى بالك بقا مش كل مره هنحرق طاسة :unsure: :wub: :wub: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ههههههههههه والله ضحكتيني حاضر يا ام ريتاج بالنسبة للفسوخة فهي ادتني نتائج مختلفة في اماكن مختلفة بعض الاماكن الشعر طلع على طول وكتير والاماكن الاخرى طلع خفييييييييييييييييييييييييييييييف جدا وبعد فترة وفي حته طلعت على طول بس خفيف اظن ده يعتمد انا قبل كده كنت بشيل الشعر باي وسيله من كل منطقة وبقالي اد ايه بشيله. على فكرة انا كل ده ولسه ما عملتش كل الاماكن بسبب عبدالرحمن ربنا يهديه ويصلح حاله يا رب وبعدها كسلت وانشغلت وما تخافيش لما هعمل حته تانية هستعمل نفس الطاسة اللي اتحرقت وخلاص اتعلمت الدرس وهقف جنبها بمناسبة الطاسة انا زعلانة قوي عليها وعايزه اعرف هي ممكن تتصلح ولا لأ ؟؟ اصل دي اول مرة حاجة تبوظ من جهازي :( هي طاسة صاج واللي حصل انها قشرت فيا ترى ادهنها ايه علشان اعرف استعملها تاني في الاكل ؟؟ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،، شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
~ أم العبادلة ~ 1903 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 30 نوفمبر, 2007 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،، كيفك ام رووووجي في سؤال معلش الشعر اللي علي البطن والصدر الخفيف ده يتشال ازاي لأن السويت للاسف مش بتمسك فيه خاااااالص والشمع مش شال اي حاجة وطلعلي حبوب كتيرة جداااا جداااا فهل الكريم ولا التشقير اللي ينفع معاه .. وكمان الشعر اللي بيظهر زي الوبر علي المؤخرة .. " وجه خجووووووووووول " السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،، نصيحة مني مش تشيلي شعر البطن او الظهر الا اذا كان عندك استعداد انك تعمليه باستمرار لانك لو شيلتيه مره هيطلع تاني كتير وهو ممكن يتشال بالسويت بس عايز صبر ومجهود وتجربة اكتر من مرة وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،، شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك
أسماءع 0 أرسلي تقرير عن المشاركة قامت بالمشاركة 30 نوفمبر, 2007 جزاكى الله خيرا يا ام ريتاج جعله الله فى ميزان حسناتك شارك هذه المشاركه رابط المشاركه شارك