اذهبي الى المحتوى
خُـزَامَى

✿ تطبيقات دورات "المصممة الداعية" ✿

المشاركات التي تم ترشيحها

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

عودة لكِ كما وعدت عذراً إن كانت متأخرة

بعض الحركات التي يمكن بها التغلب على زحمة الصورة

الصورة الأصلية

post-125640-1308212728.jpg

الوسيطة

post-125640-1308212736.gif

 

وهذا رد الأخت كيف عملتها

 

أنا فى البداية عملت لير جديد تحت لير الصورة وعبأته بنفس لون خلفية الصورة وسحبت الصورة على الجنب وضبطت أطرافها بفرشة ودمجتهم مع بعض

علشان أجد مكان أكتب فيه

 

 

وسائط أخرى

post-125640-1308212886.gif

 

post-125640-1308212894.gif

 

post-125640-1308212967.gif

 

أرجو إنها تكون أفادتك وبانتظار جديدك يا جميلة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

انا طبقت كام حركه كدا

 

من دوره الاخت زهره

 

اتمني انها تكون صحيحه

 

بس حركه الالفا دي مش ظبطت معي

 

تيب عايزه ارائكم ويجي مني ولا لا :mrgreen:

 

 

d-saudi75e2781166.gifd-saudid6dcaf1e72.gif

 

d-saudi05561dec84.gif

 

d-saudie832d504a9.gif

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

بِدَايَة رَاااائِعَة :)

أعجَبَنِي إختِيَارِكِ لِلتَفَاصِيل

وَمَعَ التَدرِيب وَالتَكرَار وَتَطبيقِ الدُّرُوس تُصبِحِينَ أروَع بِإذنِ اللهِ تَعَالَى

 

وَاصِلي مَارِيَّا ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:)

جميل..

لكن تحتاجين تركيز أكثر في صنع الحركات

أحس إنك مصممتها على عجلة

لأ خذي وقتك وركزي في الشرح

ويا ريت تنتبهي على تحجيم الصورة بالطريقة الصحيحة

موفقة ~

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

بِدَايَة رَاااائِعَة :)

أعجَبَنِي إختِيَارِكِ لِلتَفَاصِيل

وَمَعَ التَدرِيب وَالتَكرَار وَتَطبيقِ الدُّرُوس تُصبِحِينَ أروَع بِإذنِ اللهِ تَعَالَى

 

وَاصِلي مَارِيَّا ..

 

 

مشكوره يا ياسمين

 

علي ردك الطيب حبيبتي

 

ان شاء الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:)

جميل..

لكن تحتاجين تركيز أكثر في صنع الحركات

أحس إنك مصممتها على عجلة

لأ خذي وقتك وركزي في الشرح

ويا ريت تنتبهي على تحجيم الصورة بالطريقة الصحيحة

موفقة ~

 

ما فهمت ملاذ

 

يعني ايه مستعجله؟؟

 

لو قصدك ان الحركات سريعه

 

اي انا عاملاها سريعه

 

وما فهمت شو تقصدي بتحجيم الصوره؟؟

 

وضحي انا لست خبيره في هذا المجال :mrgreen:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أقصد انتي كنتي مستعجلة لما عملتيها هذا شعوري :)

تحجيم الصورة الخاطئ هو تصغيرها بأبعاد غير متناسبة بحيث تنمط

حاولي تطلعي على دروس دورة الفوتوشوب للمبتدئين 2 موجودة في قسم مصممة داعية تفيدك كثير

بالتوفيق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

طبعاً ييجي منك يا جميلة شكلك شطورة ما شاء الله

لكن نصيحة ماريا لا تتعجلي تعلم الحركات قبل إتقان التصاميم الثابتة

وليس معنى الإتقان هنا أن تكوني محترفة ولكن على الأقل أن تكوني تمكنتي من ضبط الخطوط وتوزيعها واستخدام أدوات الفوتوشوب مثل الفرش والباترونات وهكذا

فمازال عندك مشكلة في الخطوط وتحجيم الصورة ولكن هذا كله بسيط يمكن التغلب عليه بالممارسة ومشاهدة تصاميم حلوة والمحاكاة

وبالتوازي مع ذلك عليكي وعلى دورة الفوتوشوب بتاعة زهرة الخزامى اللي كانت في الملتقى الصيفي العام الماضي

طبقي الدروس وروحي صفحة التطبيقات وتعلمي من أخطاء الآخرين

بس ..استري علينا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ما شاء الله تقدم ملحوظ...

عليك الانتباه للخطوط حبيبتي, وتحجيم الصور كما ذكرت الأخوات حفظهن الله

تابعي التصميم.. هكذا أنا بدأت

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مشكورين حبايبي علي التشجيع

بس انا بدات ازهق بصراحه

ههههههههههههههههههه

بس سؤال

تحجيم الصوره دا

الي هو انك تظبطي مقاسها

لو كدا

فانا بعمل

بضغط كنترول t

واضغط علي shift

واظبط مقاس الصوره

بصراحه مش فاهمه تقصدو ايه بالتحجيم

اما من حيث الخطوط

انا عندي 3000 خط

وبختار الي حاسه انه عاجبني فيهم

بس مش عارفه انتو بتقولو قديم

هو الخطوط فيها قديم وجديد ولا ايه؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بصراحة ماريا انا ماليش فى اللى انتى كتبتى اسمه ده

بس الصورة دى عجبتنى اوى الاخيرة

ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة *امة الله حنان*

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جميل

أنا مليش في الفوتوشوب كتير وخصوصا الإيمج ريدي فأنا لا أتقن إلا القليل من حركاته

لكن أحس إن بعض الحركات سريعة مثل هذه ممكن لو كانت أبطئ قليلا لكانت أفضل

 

d-saudi05561dec84.gif

 

وفقكِ الله

تم تعديل بواسطة أفنان مورقة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:)

لا لا تزهقي هو احنة كيف نتعلم إذا ما نغلط؟

شوفي يا حلوة بالنسبة لتحجيم الصورة الصحيح، انتي لما تضغطي Ctrl + T

فعلي هذا الزر اللي مأشرة عليه أنا:

eoV23126.png

ولما تفعليه شدي من الزوايا، النقطة اللي تبقى في الزاوية :)

 

وبالنسبة للخطوط، زهورة كان قصدها في موضوع السابق هو طريقة الكتابة، مثلاً تطبيق التدرج وكذا أعتقد

شوفي "لتغدو لمساتك أجمل" الموضوع المثبت فيه أساليب حلوة للكتابة وتأثيرات عالكلام

وإن شاء الله يفيدك

تم تعديل بواسطة ملاذ الفرح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مشكوره لموذه تعبتك معي حبيبتي

ايوه انا رحت الموضوع وشفته

وبصراحه من طلع من داره اتقل مقداره علي راي المثل بتاعنا

ههههههههههههههههههههههههههههه

كان مالي ومال التصميم

مكنت في الطبخ انا وشطوره هناك

ههههههههههههههههههههههههههههه

يلا

مع نفسي بقي واحده واحده

او شكلي هروح اضغط علي جوزي واخليه يعلمني بالغصب هههههههههههههههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

 

كيفكم يا حبيبات

 

قررت ان شاء الله ابقى مصممة محترفة زيكم كده :mrgreen: واشطر حبتين :tongue:

 

ماشاء الله عليكم الابداع اللى شايفاه منكم :mrgreen: اغرانى جدا جدا

 

حملت دروس الحبيبة زهرة وبإذن الله اطبق الدروس هنا

 

همتكم معايا وبنقدكن نرتقي ...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جميل يا حبيبة وانا معكِ فى اى شىء تحبيه تعرفيه

على قدى يعني

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
جميل يا حبيبة وانا معكِ فى اى شىء تحبيه تعرفيه

على قدى يعني

 

 

مودة الحبيبة تشرفينى حبيبتى وياريت نبقى على قدك :mrgreen:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بســم الله الـرحمــن الرحيــم

 

الدرس الاول والثانى

 

المطلوب فى الدرس الاول تصغير صورة

 

الصورة قبل التصغير :

 

VFV86780.jpg

 

 

الصورة بعد التصغير:

 

A1H86780.gif

 

 

المطلوب فى الدرس التانى عمل توقيع

 

ومشيت على الخطوات بالضبط لكن قابلتنى كذا مشكلة

 

اولا الاطار المنقط طالع كبير ومش حلو مش عارفة ليه

 

ثانيا الكتابه مش مضبوطة خالص بالرغم من ان امكبر خط كتبت بي كان 6 لكن مش عارفة ليه طالع كبير

 

الخط البيكسل ده انا مخلياه 3 وبرضو شكله كبير اوى

 

وده التوقيع المطلوب

 

2DS88690.png

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بســم الله الـرحمــن الرحيــم

 

الدرس الثالث:

 

UFu94763.png

 

ونفس المشكلة مع الخط برضو بيظهر كبير بالرغم من انى بختار حجم صغيرجدا يعنى الكتابة دى بخط حجم 8 والخط البيكسل حجمه 3

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

 

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

ما شاء الله حتبقي مصممة محترفة أوي وشطورة

 

 

بالنسبة للخط لما يبقى كبير بالرغم إنك بتختاري حجم صغير بصي على الدقة هي كام انتبهي لا تكون 300

 

 

=) بداية موفقة وأنا متابعاك

 

 

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

 

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

ما شاء الله حتبقي مصممة محترفة أوي وشطورة

 

 

بالنسبة للخط لما يبقى كبير بالرغم إنك بتختاري حجم صغير بصي على الدقة هي كام انتبهي لا تكون 300

 

 

=) بداية موفقة وأنا متابعاك

 

 

 

 

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

 

جزاك الله خيرا حبيبتى

 

تسعدنى متابعتك

 

لا حبيبتى الدقة 72 :icon15:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

بما ان الدقة 72 تعاملي مع الوضع عادي صغري من الخط حتى يناسب حجم العمل

لأنه له دور اذا كان كبير لابد نناسب الخط مع حجم العمل.. هذا من وجهة نظري ويحصل معي كثير

 

وايضاً اعادة ضبط الخطوط للوضع الاصلي

من هنا

 

1_resetchara.jpg

 

وبتظهر لك قائمة اختاري منها

reset character

 

موفقة ()

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بســم الله الـرحمــن الرحيــم

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

قررت اخيرا اني بقى لازم اتعلم الفوتوشوب

مش كل شوية اطلب تصميم من المصممات ما اتعلم انا واصمم لنفسي ولغيري

ربنا يسهل واتابع كل دروس الدورة لاني كل شوية ابدأ واتابع اول درس في كل وردة تعقد هنا وبعد كده اكسل

يعني باعرف بس اكتب وادمج صورتين في بعض بس مكنتش فاهمة حاجت كتييييييييييييييييييير في الفوتو

وبصراحة وجدت دروس الغالية زهرة الخزامي في الدورة اللي كانت السنة اللي فاتت دروس اكتر من ممتازة اسلوبها في الشرح جيد ده اول درس شفته يعني :)

ومسكت اول درس وحملته وفتحته ببرنامج الفلاش وقعدت اتفرج اكتر من 6 ساعات فاتحة الكمبيوتر واروح واجي اشوف شوية في الدرس واكتبهم قلت فكره اكتب الدروس يمكن بالكتابة يثبت الدرس شوية :closedeyes: ده فلقيت نفسي اني مكنتش فاهمة اي حاجة في الفوتو نهائي :closedeyes: وده في اول درس امال لما ندخل في باقي الدروس هاعمل ايه :tongue: ربنا يسهل وما اكسلش واكمل كل الدروس للاخر

وطبعا انا قلت لازم تتابعوني في كل ردس اتعلمه هاحط تطبيقه هنا ولو فيه استفسار برده ممكن اضعه هنا بعد اذنكم يعني

بس اهم حاجة دعواتكم ربنا يسهل واتعلم كل الدروس في دورة المبتدئين بتاعه زهرة واتعلم الفوتوشوب بقى يارب

وبعد قراءتي لاول درس طبقت التطبيق اللي طلبته زهرة اللي هو تصغير الصورة

وده تطبيق الدرس الاول :ودعواتكم اقرأ الدرس التاني واطبقه وكل الدروس يارب

الصورة قبل التصغير

post-36284-1318633976_thumb.jpg

الصورة بعد التصغير

post-36284-1318634041.png

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

بداية موفقة أختي عباد الرحمن :)

متابعة معك بإذن الله

موفقة ()()

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏‏ثبتت امرأةُ فرعونَ وهي في بيتِ أكبر طاغية! وانتكست امرأةُ نوحٍ وهي في بيتِ أكبر داعية! ضغط الواقع ليس عذرًا للتفلت من التكاليف الشرعية . ╰🌸🍃╮

×