اذهبي الى المحتوى

المشاركات التي تم ترشيحها

انا مستاءة جداً من الأحداث

ازاي ضحي متقلش ع الحقيقه حتي لو عنفوها وزعلو منها

بالراحه والحكمه والعقل كانو ممكن يوصلو لحل

لكن كده:-(

 

وكمان كان لازم خالد وهيام وأمهم يتاخدو ان في حاجه غريبه اللي حصلت عشان ضحي تغير رايها

انا مستاءة :((

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحبيبة هبة نور

ماشاء الله يا حبيبة

الحمد لله ان عادت ضحي

الي بيتها سالمة من براثن

الذئب أدهم الله يهديه

و يحي ضميره يؤنبه

و زوجته واضح جداً انها

تتقي الله و تخاف من الرزق

الحرام و أتعشم ان يذهب يحي

إلي عائلة ضحي لتوضيح الأمر

و لكن ضحي كان يجب عليها

إخبار أمها بما حدث

كما إن عائلة خالد كان يجب

أن تستوضح الأمر من عائلة ضحي

بدلاًمن البكاء علي اللبن المسكوب

و لكن هذه هي الحبكة الدرامية كما

أردت يا حبيبة . هناك نماذج كثيرة

صالحة في المسلسل و نماذج اخري شريرة

و نماذج مزيج من الخير و الشر

طبيعي مثلما خلق الله البشر

و الدنيا مليئة من حولنا

بارك الله للك في قلمك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

استغفر الله العظيم

انا متضايقه من ضحى والبنات اللى بيتحطوا فى خيارات زى دى يإما كذا يإما الفضيحه ليه بيتصرفوا من نفسهم

ليه ميكلموش اهلهم وهما اللى يتصرفوا

ربنا يحفظنا

 

سميرة وحامد المفروض حتى لو ضحى قالت موافقه يتصرفوا برضه مش خلاص اللى هى تشوفه يحصل

 

كان يجب على سميرة ان تجلس مع ابنتها وتصر على معرفة الحقيقة منها، كيف استسلمت هي وحامد بهذه السهولة؟!! ثم كيف لم يشكوا في الامر خصوصا ان ادهم جاء لخطبتها مباشرة وموافقتها عليه؟؟ لازم اكتشفوا انه في سر بالموضوع وسعوا جاهدين لمعرفته .......... الله يستر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

كده يا هوبة تزعلينا على ضحى ....بس معلش إن شاء الله محنة وهتعدى ومش هتكون زوجة أدهم أبدا لأن ربنا بيحفظ عباده المؤمنين حتى لو أخطأت بس إنسانة كويسة

طبعا هى المشكبة مش بس إن هو مضاها على الورقة لأ كمان تهديده بقتل أخيها وخالد ودى مش هتتحل إلا إذا مات أدهم أو دخل السجن !!!!

عادل ده إنسان مش مسئول إطلاقا إزاى يوافق وهو حاسس إن صاحبه مجبر ومش سعيد بالزواجة دى كل همه إبنه ....

وكمان أبو ضحى غلطان مفيش حاجة إسمها أنا عايزة ده وهو يستسلم .لو أبوها شايف إنه مش مناسب يبقى لأ ومفيش كلام تانى البنت فى اللحظة دى مالهاش الرأى فى شئ حتى لو هيخسر صاحبه بس ما يفرطش فى بنته لرجل يعلم جيدا أنه عديم الخلق وبعيد عن الدين حتى لو رفضت الزواج طول عمرها لأن الأب أكيد هيتحاسب على كده ......

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

كمان أنا ما عجبنيش إللى عملته أم ضحى المفروض ما كانتش تقلل من زوجها أمام الناس

كانت ترفض بس بدون ما تعمل كده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الله المستعان

انا متأكدة إن فيه أمر سار وفرج قريباً بإذن الله

 

يمكن اما احمد وهيام يعرفوا خبر ادهم يبدأوا يشكوا إن ده ليه علاقة بيه

وموقف تليفون أوسا ممكن يلعب دور برضه إن شاء الله

 

ممكن ضحى قبل كتب الكتاب تخاف وتقول لأمها الحقيقة

 

بس اكيد ضحى مش هتقبل مهما كان التهديد انها تتزوج بتارك الصلاة

وسكير وشارب سجائر

ممكن قرار عفوي متهور

لكن وقت الجد لن ترضخ بإذن الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

لا حول ولاقوة الا بالله

ايه وجع القلب ده :(

تم تعديل بواسطة اعتز بالاسلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

في توقع الكل رافض يتوقعه

وهو ان الزواج سيتم لكن ضحى سترفض ان يلمسها والله أعلم هل سيستجيب ادهم ام لا؟

 

واثناء تواجدها معه سيكون أنيسها القرآن والصلاة وأدهم لن يتحمل خصوصا القرآن <<< تتذكروا حين قامت شوقية بتشغيل القرآن وثار أدهم وطلب منها اغلاقه وهذا الحدث لم تضعه هبة هباءا ولا يوجد احد مناسب غير ضحى ليكمل هذه القصة

 

فإما أن تكون سببا في شفائه وإما يثور ويتهور

بالنسبة للعقيد العرفي فأتمنى أن تأخذه منه بعد كتب الكتاب

تم تعديل بواسطة ~ أم العبادلة ~
  • معجبة 4

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الله يسامحك ياهبه

ان معرفتش اكمل الحلقة امبارح بعد ماضحى قالتلهم ابعتوا لخالد

ومكنتش قادرة اكمل الحلقة النهارده كمان

ضحى مش عارفه اتصرفت كده ازاى

ليه ماقلتش لامها وابوها وهما يتصرفوا فضلت السلبيه فى تصرفها

ادهم واخته منتهى البشاعة والتشوه الاخلاقى والانسانى

مش عارفه ازاى سامح لاخته انها تكون بالاخلاق دى حتى لو هتساعده فى خطته الشيطانيه دى

@@~ أم العبادلة ~

توقع ممكن ام عبد الرحمن

بس اعتقد حتى لو ده حصل مااعتقدش ان ضحى هتكمل

مااعتقدش انها هتتقبله مهما انصلح حاله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

متى سينتهي هذا الكابوس؟!!

 

حامد لازم يرفض فهو المسؤول عنها وضحى لما ترى حالة والدتها تخبرها او تتصل بهيام وتخبرها ماحصل

 

ويمكن لما يتزوجا تحضر الشرطة في الوقت المناسب وتأخذه بسبب شغله المشبوه!!ولن يتم

 

لا أتقبل زواج الولد هذا من ضحى > <

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا ها اعلق علي اليومين الي فاتوا قبل ما اقرا حلقة انهارده

يوم الاربعاء لما حطيتي حلقات اضتفيه فرحت حدا وقلت ايه الكرم الي هوبه مغرقانا بيه ده ..

وبعد القراءه اكتشفت انك عاوزة تخلينا قلقانين يومين كاملين وعلي اعصابنا وقد كان فعلا حصل ....وكنت مرعوبة جدا علي ضحي...

اما حلقات الامس محزنة جداااا زعلت جدا واتضايقت من ضحي علشان سكوتها ده وكمان خالد صعب عليا اوووي ...

اتوقع انهم ها يرجعوا لبعض بس مش دلوقتي بعد ما خالد يسافر ويبقي مهندس كبير مشهور وليه ثروة كبيرة ...

كفايه كده انا ها اروح اقرأ بقي اصلي من امباةح وانا مشغوله خالص علي ضحي وخالد ومش غضيت غير دلوقتي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ليه كده يا هبه اهئ اهئ

بتعملي فيني كده ليه اهئ اهئ

عملنا ايه وحش علشان تعملي فينا كده اهئ. اهئ اهئ

 

انا زعلانه جدا من ضحي وتصرفها غلط خالص يعني هيا لو صارحت امها من الاول غلطها كان ها يبقي اصغر بكتير من دلوقتي يعني لغت الخطوبة ووافقت علي خطوبتها من ادهم ومش عملت اي احترام لابوها ولا لامها انا عارفه انها خايفة بس تصرفها غلط خالص بس ها نعمل ايه المؤلفه عاوزة كده ....

تسلم ايدك طبعا علي الابداع

 

بس علشان خاطرنا كلنا بلاش خاطري انا لوحدي تطولي الحلقات شوية .....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مستنينك بكرة ان شاااء الله

مع حلقات طووووووويله وعرررررررررررريضة

 

مااااااااااااااشي يا كاتبتنا المبدعة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

في حاجة يا بنات: انتو بتقولو ليه والدي ضحى معملوش حاجة؟ لكن الأمر خلاص مش بيدهم لأن لو لم تخرج ضحى لعندهم لكان ممكن يعملو حاجة بس لما وافقت قدامهم فمش هيقدرو يعملوا حاجة.. هذا رأيي ^-*.

وعندي احساس ان خالتو هبة راح تخالف توقعاتنا وتزوج ضحى لأدهم.

كمان عن يحيى إزاي هيقول حاجة وهو مش عارف ايه إللي حصل. لأن هو مش عارف التفاصيل.

الله يعين،

استمتعت بقراءة تعليقاتكن يا غاليات بوركتن.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@@بنوته مسلمه مصريه

 

انا ما قلتش هتكمل معاه ومقدرش أتوقع شيء بدون ما أشوف هبة بهتودينا فين

انا بس وضعت احتمال ان الزواج ممكن يتم واللي ممكن يحصل بالشهور الاولى

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يومين من الحلقات المحزنة =(

 

رأيي مثل رأي الاخوات إن حتى لو ضحى تحت التهديد كان المفروض تخبر أهلها

 

أما سعاد فهي من نوع الأمهات اللي ولادي صح وأحسن ناس مهما عملوا.. بدليل حوارها مع شوقية لما راح أدهم يخطب ضحى

وعادل... شو أحكي عنه.. صوت بدون صورة! بحكي بحكي وبالآخر بعمل اللي بدهم اياه ولاده

 

وفعلا غريب رضوخ سميرة وحامد لقرارات ضحى المفاجئة!

 

 

أما من ناحية التوقعات فحضرة المؤلفة هبة ما بتمشي أحداث مسلسلها كما هو متوقع.. ومش شرط نهاية سعيدة، لإنو واقعي

 

يعني مثلا ممكن اللي يحل موضوع ضحى حد احنا ما توقعناه مثل نجلاء أو هاني أو أخت أشجان أو مصلح الاحذية اللي صلحت عنده هيام حذاءها مرة مثلا... ههههههه

 

بس يمكن الزواج يتم.. لكن الأمور لن تهدأ

وأدهم سيمنع ضحى لو تزوجها من التواصل مع أي أحد حتى أهلها حتى لا ينكشف أمره أو يأخذوها منه بأي طريقة

ولو امتنعت عنه لا أظن انه سيتركها كما تريد

وسيظل يهددها بالعقد العرفي والقتل في كل صغيرة وكبيرة لو خالفت أي شيء من أوامره

 

مع ذلك قد يفرجها الله عليها

 

يلا مستنيييين الحلقة اليوم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

تررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن ترررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن

 

افتحي يا شوقية , عادل وصل هو والعريس هههههه

 

حااااضر , عريس الغفلة ان شاء الله هههههه اكيد رفضوه وجاي لامه يتنطط ويطلع عفاريته علينا ويجعر ويقولها رفضوني يا امّاااااااا الحقيني يا برنسيسسسسسسسسة داني هنفرحوا فيه فرحة الولا ددددده

 

ترررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن ما تفتحي يا ولييييييييييييية

 

اني جاية يللي يِوَلْوِلُو عليك بدرررررررري , اهلا يا سي ادهمممممممممم

 

هههههههههههههههههههههه اهلا , امي فيييييييييين

 

هو بيضحك من الصدمة ولا ايه ! امك جوااااااااااااااا , اومال الحاج عادل فين ؟

 

بيركن العربية وجاي , امييييييييييييييييي ههههههههه اني جيت يا برنسيسسسسسسسسسة

 

 

ايه يا ولا يا ادهم , عملت اييييييييييه ؟

 

عملت كل خيررررررر , كتب الكتاب الخميس الجاااااااااااي

 

ههههه صحيح يا ولا ؟

 

اومال يعني هنكدبوا عليكِ ههههه حضري بقى احلى واشيك طقم عندك عشان تحضري بيه كتب كتاب ابنك البرنس ادهممممممممممممم

 

اشيك طقم ايه يا ولا ! اني هناخدوا فلوس من حبابي عنيك وننزلوا نشتروا اغلى طقم من اغلى محل ما بيشتغلش غير في المستوردددددددد

 

هههههه اني عنيا ليكِ يا امّاااااااااا , اني فرحان فرحان يا امّااااااااااااا

 

هههه ياخويا على ايه ! كل ده عشان بنت سميرة جنيدي !

 

كل ده عشان حبيبتي اللي عشت عمري نحلموا بيها يا امّااااااااااا

 

صدق من قال , مراية الحب عامية

 

لا بقىىىىىىىىى اني ماشي بالمثل اللي بيقول , ان عشقت اعشق قمر , واني عشقت قمر يا امّااااااا عشقت قمر وهنكتبوا كتابي عليه الخميس الجاااااااااااي هههههههههه فرحان فرحان يا امّاااااااااااا

 

 

هو في ايه يا ست سعاد ؟ هو سي ادهم مااااااااله , حد ضربه على دماغه وهو جاي خلاه يخترف ؟

 

هههه اصله فرحان يا بت يا شوقية

 

فرحان ليه كفالله الشر ؟

 

كتب كتابه الخميس الجاي على بنت سميرة جنيدي

 

يا مصيبتيييييييييييييي

 

الولية دي بتقول ايه يا امّاااااااااا , مصيبة ايه يا وش الفقر انتتتتتتتتتتِ مصيبة لما تشيلككككككككك

 

أأأأ اني ما نقصدش يا سي ادهم , اني بس من الفرحة بنخرف , انت صحيح هتكتب كتابك على بنت الحاج حامد الخميس الجاي

 

هههههه ايوة , وكلها شهر ونمشي ونسيبولك البيت ونرتاحوا من وشك العكر اللي عقدني في عيشتييييييييييييي

 

كتر خيرك يا سي ادهم

 

سعاااااااااااااااااااد

 

تعالى يا عادل اني هنا ههههههههه تعالى يا ابو العريسسسسسسسسسسس

 

طب نسيبوك يا حاج مع البرنسيسة وهنروحوا لواحد صاحبي نفرحوه ونعزموووووووووه

 

ماشي يا ادهم , روحي يا شوقية اعمليلي كوباية شيّ الله يخليكِ

 

من عنيا يا حاج عادل , أأأأ الا هو بصحيح الحاج حامد وافق على جواز سي ادهم من بنته ؟

 

ايوة

 

جرا ايه يا شوقيييييييييية , ما انتِ سامعة الكلام من الولاااااااا بتسألي عادل ليه تاااااااااني

 

.............. مش مصدقة نفسي من الفرحة يا ست سعاد , عن اذنكو هنعملوا الشيّ

 

هي مالها الولية دي زي ما يكون ميتلها ميييييييت طيب يا شوووووووقية بتنكددي عليا يوم فرحتي بابني !!!!! مالك يا عادل انت كماااااااان , هو ما حدش فرحان للولا الغلبان لييييييييه !!!!!!! في ايه يا عادل

 

ايه يا سعاد في اييييييييه ابنك وخطب البت وهيكتب كتابه عليهاااااااا عايزة مني ايه تاااااااااني

 

وده شكل واحد لسة خاطب لابنه !!!!! في ايه يا عادل ؟؟؟؟

 

مش عارف يا سعاد , روحت لقيت حامد راكبه هموم الدنياااااااا ولما طلبت البت امها زعلت وجات من اخر الدنيا بعلو حسها تقول مش هنديكوا بنتي , اني مش موافقة ع الجوازة دي

 

اخص عليهاااااااا شوف الولية عديمة التربييييييية ! بقى تعلي صوتها في حضور الرجالة وتقول مش موافقة !!!!!!!!

 

مرات حامد من احسن الناس يا سعااااااااد , عمري ما سَمَعتلها حس ولا شوفت خيالهااااااا , اللي خلاها تعمل كدة حاجة فوق طاقتهاااااا , الست مش عايزة تجوز بنتها لابنككككككك

 

والبت رأيها ايه

 

البت موافقة

 

خلااااااص يبقى طظ في امها , ما يلزمناش رأيهااااااااا , طب وحامد ؟

 

مش عارف

 

يعني ايه مش عااااااااارف ؟

 

بيقول الرأي رأي ضحى

 

يبقى راجل عاقل ههههههه عين العقل , عداه العيب الف مررررررة , طالما البت موافقة ع الولا يبقى الكل لازم يبصم بالعشرة

 

تووووووء حامد شكله زعلان اوووووووووي

 

ياخويا وهيزعل على اييييييييييه ! ع السعد اللي بنته هتبقى فيه ! هو في زي ادهم ابني ! طب دي امها داعيالها انها هتاخد ادهممممممممم

 

اووووووووف انا طالع نناااااااام

 

طب والشيّ ؟؟؟؟؟؟؟

 

اشربيه انتِ

 

 

 

الشيّ يا سي عاااا ....... هو سي عادل راح فين ؟

 

طَلَع ينام

 

داني جبتله الشيّ

 

ههه هاتيه يا بت , اني اللي هنشربوا الشيّ

 

والله اني ما بنخاف من الست دي إلا لما بتشرب الشيّ , كل مصيبة بتشرب وراها كوباية شيّ , بالهنا والشفا يا ست سعاااااااااااد , عايزة مني حاجة قبل ما نمشيييييييييي

 

لا يا بت ههه بس بكرة تكوني من النجمة هناااااا احنا عندنا كتب كتاب بعد كام يوم وعايزين نرتبوا حالنا

 

حاضر يا ست سعاد , الهي تربوا حالكو ويجي واحد ابن حلال يبعترهولكو قادر يا كريممممممممم

 

بتقولي ايه يا ولييييييييية

 

بقول ربنا يديكو على قد نيتكو يا ست سعاااااااااد

 

انتِ بتدعي علينا يا ولييييييييييييييية !!!!!!

 

ايّووووووووووه , مش انتِ نيتك بيضة ؟

 

ايووووووووة

 

يبقى خلااص يا ست سعاد , خايفة من ايييييييييييه ؟

 

امشي غوري من وشي يا بتتتتتتتت , هنستناكِ بعد صلاة الفجر

 

اسم الله يا طاهرة , حاضر يا ست سعاااااااااد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هيمااااااااااااااااااااااا هههههههههههههه

 

اهلا يا برنسسسسسسسسسسس

 

خلاص يا هيما خلااااااااااااااااص كتب كتابي على ضحى الخميس الجااااااااااااااي

 

ههههههههههههههههههههههههههههه مبروك يا برنسسسسسسسس بالحضن يا عريسسسسسسسسسسسس

 

بالحضن يا هيماااااااااااااااااااااااا ههههههههههههههههههههههههههه

 

الف مبروك يا ادهمممممممم شوفت بقى كل اللي مخططينله اتنفذ ازاي والموضوع كله بقى على هوا هوانا ؟؟؟؟؟؟؟؟

 

ههههههههه الهوا هواياااااااااااااا يوم الخميس هكتب كتابي وحبيبي هيبقى طول العمر معايااااااااااااا

 

ههههههههههههههههههههههههه الحب خلاك تِشعِر يا برنسسسسسسسسسسس

 

هههههههههههههههههههههههههههههه انت جدع يا ولا يا هيمااااااااا صاحب بجدددددددد اني مش عارف من غيرك كنت هنعملوا اييييييييه صحيح المثل اللي بيقول السديك وكت الديك ههههههههههههههههههههههههههههههه

 

ههههههههههههههههههههههههههههههه ماشي يا ديك , خلصت توضيب العشة ؟

 

هههه ايوة خلاص , من بكرة هنجيبوا العفش من افخم معارض موبيلياااااااا اني عايز الشقة تبقى زي القصررررر عشان تليق بضحىىىىىىى , الدخلة بعد شهرررررررر

 

ومأجل الدخلة كدة ليه ! كنت فاكرك هتعملها بكرة ههههه

 

لالالالا ما ينفعش , الناس تقول ايه على ضحىىىىى !!!!! عايز ولاد الحرام يجيبوا سيرتها ويقولوا ازاي تتجوز في يوم وليلة !!!!!!! اني عملت كدة عشان ضحى

 

هههههه يا عيني ع الحب , يارب تكون تستاهلك يا برنس

 

ايوة تستااااااااهل , ضحى دي ست البناااااااات , استعد يا ولا لكتب الكتااااااااااااااب

 

واني مالي اني ! هو اني المأذوووووووون !!!!!! هههههههه

 

ههههههه لا , انت اللي هتشهد ع العقد يا خفيف

 

ماشي يا برنس , اومال الفرح امتى ؟

 

يا ابني بنقولك كلها شهر ونعملوا الفرح

 

ايّوووووووووه داني هنرقصوا رقصصصصصصصص ههههههه احلى رقص اسكندراني بالمطاوووووووي

 

هههههه صاحب واجب يا هيماااااااا , نسيبوك اني بقى عشان ورايا مصالح هنقضوها وكمان التلات جتت مستنيني برااااااا

 

ههههه هو انت ما بتروحش حتة من غيرهم !

 

لا طبعااااا اومال هما لزومهم ايييييييه ! سلام يا هيمااااااااا

 

هههه سلام يا سيد العرسااااااااااان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تن تن ست ضحى

 

ادخلي يا دادة اهئ اهئ اهئئئئئئ

 

انتِ لسة بتعيطي ؟

 

كنتِ عايزة حاجة يا دادة ؟

 

.................... اني , اني عارفة اني مجرد خدامة ماليش حق اني نتدخل في حياتك

 

ما تقوليش كدة يا دادة اهئ اهئئئئئ انتِ واحدة مننا وغالية علينا اوي اهئ اهئئئئئئ

 

الله يعزك يا حبيبتي , طيب طالما اني غالية عندك وانتِ كمان غالية عندي وبنعتَبَرك بنتي يبقى جاوبيني على سؤالي

 

سؤال ايه يا دادة ؟

 

ليه يا بنتي تعملي كدة ؟ ليه تفسخي خطوبتك على الباشمهندس خالد , ليه يا بنتيييييي ؟ وليه تقبلي واحد زي ادهم ده ! اني ما ارتحتلوش لما شوفته , اول ما شوفته قلبي اتقبضضضضض , بقى انتِ يا ست ضحى تتجوزي واحد زي ده وتسيبي الباشمهندس خاااااااالد !!!!! اني مستغربة

 

اهئ اهئئئئئئئئ كل شيء قسمة ونصيب يا دادة

 

ايوة يا بنتي اني ما قولتلش حاجة , حتى لو ما لكيش نصيب مع الباشمهندس يبقى برضو ما تقبليش واحد زي ددددده , ده شكله شراني كدة وبتاع مشاكل وانتِ طيبة وبنت ناس طيبين , بالله عليكِ يا بنتي بلاش ترمي نفسك الرمية دي

 

اهئ اهئئئئئئئ قولتلك يا دادة كل شيء قسمة ونصيب اهئ اهئ واني نصيبي مع ادهم

 

يا بنتي طيب ..............

 

 

اعتمااااااد

 

الحاجة !

 

اخرجي انتِ يا اعمتاد وسيبيني معاها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اذكرن الله يا حبيبات , فالذكر حياة القلب ولذة الروح

 

سبحان الله

 

 

الحمدلله

 

لا إله إلا الله

 

الله أكبر

 

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اخرجي انتِ يا اعمتاد وسيبيني معاها

 

حاضر يا حاجة , ربنا يهديلكو الاحوال ياااااارب

 

 

 

 

ضحى

 

.............................................. نعم يا ماما

 

بتهربي من عنيا ليه ؟ ليه مش عايزة تبصيلي ؟

 

...................................................

 

عملتي كدة ليه يا ضحى

 

يا ماما من فضلك اني عملت اللي يريحني اهئ اهئ عملت اللي في مصلحتي

 

مصلحتك !!!!!! ومصلحتك بقى انك تتجوزي ادهم ابن عااااااادل

 

 

................................ ايوة

 

ايوة ! نسيتي يا ضحى ؟ نسيتي ادهم اللي عيشتي طول عمرك تترعبي منه وتتدراي في حضني من خوووووووفك !!!!!!!! خلااااااااااص خلاص بقت دلوقتي مصلحتك مع ادهم يا ضحىىىىىىىىىى ! ايه اللي جرااااااااااالك ايه اللي جرالك فهميييييييييني , ايه اللي لخبط كيانك كدددددددددددة ردي عليااااااااااااااا

 

اهئ اهئئئئئئئئئئئ يا ماما اني قولتلك اني مش هنتجوز غير ادهممممممممم

 

واني هنمنعك يا ضحىىىىىىىىىىى فاهممممممممممممة الجوازة دي مش هتتتتتتتتتم

 

لا هتتم يا مامااااااااا اهئ اهئئئئئئئئئئ اني مش هنتجوز غير ادهمممممممممم

 

ليه , ليه يا ضحىىىىىىىىىىىى لييييييييييه ردي علياااااااااااااااااااا , قوليلي يوم ما خرجتي واتحججتي انك نسيتي الموبايل والفلوس في المحل روحتي فيييييييييييين , قابلتي مين لخبط كيانك كددددددددددة

 

ما قابلتش حددددد , ماما اني من حقي نختار الراجل اللي هنعيشوا معاه

 

والراجل ده يبقى ادهم ابن عادل سليم يا ضحى ؟

 

ايوة يا ماماااااااا ايوة ادهمممممممم اهئ اهئئئئئئئئئ ايوة ادهم يا ماماااااااا اهئ اهئئئئئئئئئئئئئئئ

 

لا حول ولا قوة الا بالله , لااااااااا اني مش هنسيبوكِ تأذي رووووووووحك , هو اني مش هنقدر عليكِ ولا ايييييييييه , داني نكسر رقبتككككككككك اني نشربوا من دمك ولا تخرجي عن طووووووووعي

 

اهئ اهئئئئئئئئئئئ موتيني يا ماماااااااااا موتيني اهئ اهئ حتى لو موتيني الف مرة مش هنختاروا غير ادهممممممم اهئ اهئئئئئئئئئئئ ولو حرمتيني منه اني هنموت نفسيييييييييييي

 

اييييييييييييييه ! تموتي نفسك !!!!! معقوووووووول ! انتِ ضحى بنتي !!!!! لالالالالا مش ممكن تكوني ضحىىىىىىىىى , انتِ ضحى اللي ربيتها على ايدي ثانية بثانية ولحظة بلحظة ويوم بيووووووم !!!! انتِ ضحى اللي بتصلي من قبل ما تكمل ست سنيييييين ضحى اللي ما بتسيبش القرآن من ايدهاااااا ضحى اللي ما بتبطلش ذكر وتسبيححححح !!!!! انتِ تقولي لو ما اتجوزتس ادهم هنموت نفسييييييي ! تفرقي ايه عن البنات اللي ما اتربوش ولا يعرفوا ربناااااااااااااااا اهئ اهئئئئئئئئئ تفرقي ايه عن اللي اتربوا ع العشق والجرااااااااءة قوليلي تفرقي ايييييييييييه اهئ اهئئئئئئئئئئئئئ قوليلي يا بنتي اهئ اهئئئئئئئئئئ يا خسارة عمري اللي ضاع واني بنربي فيكِ على الحلال والحراااااااام اهئ اهئئئئئئئ يا خسااااااااااارة اهئ اهئئئئئئئئئ يا خسارة يا ضحىىىىىىى الله يسامحك يا بنتي اهئ اهئئئئئئئئئئئئئ الله يسامحك حسستيني ان عمري كله ضاع ولا تعبت ولا ربييييييييييت اهئ اهئئئئئئئئئئئئ الله يسامحكككككك

 

اهئ اهئئئئئئئئئئئئئئئ ماماااااااااااااااااا

 

ما تقوليش مامااااااااا اهئ اهئئئئئئئ اوعي تنطقيها على لسانك تااااااااااااااااني اهئ اهئئئئئئئئ عليه العوض ومنه العووووووض اهئ اهئئئئئئئئئئئ عليه العوض ومنه العوووووووض اهئ اهئئئئئئئئئئئ

 

 

اهئ اهئ اهئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئ مامااااااااا اهئ اهئئئئئئئئئئئئ نعمل ايه بس ياااااااااااااربي اهئ اهئئئئئئئئئ سامحيني يا امي سامحينيييييييييييييي اهئ اهئئئئئئئئئئئئئئئئ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وبعدين يا صابرينننننن تووووء اووووف يعني اني مش قايلك الف مرة تركزي وانتِ بتسيفي معلومات العملا ؟ اتنين من العملا بياناتهم غلط بالكااااااامل

 

تووووء والله غصب عني يا استاذ احممممممد , اني اتلخبطت بس من كتر البيانااات اني اسسسسسسسسفة

 

ترررررررررررررررررررررررررررررررن ترررررررررررررررررررررررررررررن

 

دي ام هيام ! روحي انتِ دلوقتي يا صابرين , ومن فضلك ركزي في شغلككككككك

 

حاضر يا استاذ احمد , اني اسفة , عن اذنك

 

السلام عليكم يا امي

 

وعليكم السلام يا احمد يا ابني , ازيك

 

ازيك انتِ يا امي وازي صحتك

 

نحمده يا ابني على كل حال , اني متصلة نقولك يعني انت يا احمد مش قادر على خالد ! مش قادر يا ابني تخليه يشيل موضوع السفر ده من دمااااااغه ؟

 

يا امي والله خالد مصممممم , وطالما دي رغبته وهيلاقي راحته في السفر يبقى خلاص يا امي , نسيبوه على راحته

 

هان عليك خالد يا احمد !!!!!

 

امي ارجوكِ ما تقوليش كددددددددة , ربنا يعلم اني نفسيتي شكلها ايه من ساعة ما سَمَعت منه قرار السفر , ما تفتكريش يا امي اني ما حاولتش نقنعوه يغير رأيه , اني حاولت والله , لكن لقيته مصمم

 

اهئ اهئئئئئئئئئئ يعني خلاص ! خلاص ابني هيسافر ويسيبني يا احمممممممد !

 

يا امي اني جنبك , اني تحت امرررررك , اعتبريني خااااااااالد اني هنحل محله لحد ما يرجع بالسلامة

 

يرجع ! اهئ اهئئئئئئ هو اللي بياخد ع السفر والغربة بيرجع تاني يا ابني ! اهئ اهئئئئئئئئئئ وحتى لو رجع بعد سنين السنين , يا عالِم بقى هيرجع يلاقيني عايشة ولا ميتة اهئ اهئئئئئئئ

 

يا امي بعد الشر عليكككككِ , ان شاء الله غيبته مش هتطول , ارجوكِ يا امي بلاش الحزن ده , اني ما نتحملش انك تكوني حزينة ولو لحظة واحدة , انتِ عارفة غلاوتك في قلبي قد ايه يا امييييييييييييي

 

اهئ اهئئئئئ وانت ابني يا احمد اهئ اهئئ كتر خيرك يا ابني , روح يا ابني شوف حالك , مع السلامة

 

الله يسلمك يا امي , لا حول ولا قوة الا بالله

 

 

 

 

 

 

ازيك يا موردددددددي

 

هههه اهلا يا حاج عااااااااادل , ايه الغيبة دي كلهااااااا !!!!!

 

هههه معلش يا موردي , العضمة كبرت بقى

 

ما تقولش كدة يا حااااااج انت لسة في عز شبابك

 

ههه كتر خيرك يا موردي , ادهم ابني كتب كتابه يوم الخميس

 

ماشاء الله هههه ربنا يتمم بخير يا حاج , فرحتني والله

 

وهتفرح اكتر لما تعرف هيتجوز بنت مين ؟

 

مين يا حاج

 

هياخد بنت حامد مندور

 

والله ! ههههه الف الف مبرووووووووك الحاج حامد راجل طيب وعشرة عمرك

 

والله يا موردي اني فرحان بالنسب ده عشان خاطر هيقربني اكتر من حامد , انت عارف اني بنحبوه قد ايه

 

وهو كمان بيحبك ههه ربنا يتمم بخير ياااااااارب

 

يارب يا موردي , صابرين بنتك فين ؟

 

على مكتبها

 

طيب روح اعملّي كوباية شيّ مظبوطة وهاتهالي مكتب احمد

 

حاضر يا حاج , منور الشرككككككككة

 

 

صباح الخير يا صابرين يا بنتي

 

اهلااااا ههه ازيك يا حاج , صباح النورررر , نورت الشركة

 

بنورك يا صابرين , قوليلي عاملة ايه في الشغل ؟

 

الحمدلله يا حاج , اديني بنتعلم

 

مممممم واحمد عامل معاكِ ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

هااااا ! الأستاذ احمد كويس , رغم ان هو زعلان مني النهاردة

 

لييييييييه ؟

 

اصل سامحني يعني يا حاج لخبطت شوية بينات في الشغل

 

ههه معلش , بتحصل , ابقي خلي بالك , لازم احمد يرضى عنككككك السكرتيرة الشاطرة تعرف ازاي تقرب من المدير بتاعهااااااا

 

نقربوا منه ! مش فاهمة يا حاج

 

ههه مش مدردحة يا بنت موردي , اتلحلحي يا بت , اتلحلحي , بلاش خيااااااابة , اني داخل لاحمد

 

اتفضل يا حاج , ايه ده ! كلامه غريب اوووووي , مممم خليني نركز في الشغل احسن , نقرا البيانات تاني بدل م نغلط والاستاذ احمد يزعل

 

 

 

 

 

 

 

 

تن تن احمددددددد

 

ابويااااااااا ! ههه اهلا يا حااااااااااج اتفضل

 

ههه السلام عليكم

 

وعليكم السلام , نورت الشرككككككة , الناس كلها بتسأل عليكككككك

 

اديني جيت يا سيدي ههه

 

اهلا يا حاج نورت شركتك , اتفضل على مكتبي

 

لالالا خليك اني هنقعدوا هنا ع الكنبة اللي قصادك دي

 

ما يصحش يا حاااااااج

 

يا ولا اقعد يا ولاااااااا اني جاي نص ساعة وماشي على طول

 

على طول كدة يا حاج ؟

 

ايوة , كتب كتاب اخوك يوم الخميس ان شاء الله

 

ادهممممم !!!!

 

ايوة ادهم ههه غريبة دي !

 

لا غريبة ولا حاجة , اني بس اتفاجئت , هو لَحَق يخطب عشان يحدد معاد كتب الكتاب !!!!!!!!

 

كل حاجة جت بسرعة , مش هتسأل مين العروسة

 

هه واني دخلي ايه بالعروسة !!! هنسألوا عليها ليه يعني !

 

العروسة تبقى ضحى بنت حامد مندور

 

اييييييييييييييييييييه ازااااااااااااااااااااااي

 

هو ايه اللي ازاي يا ولااااااااا , مالك اتنطرت كدة من مكااااااااانك !!!!!!

 

 

 

يا حاج امتى حصل الكلام ددددددددده وازااااااي ولييييييييييه ! دي كانت مخطوبة لخااااااااالد

 

اديك قولت , كااااااااانت , البت فسخت الخطوبة , لقت ان الولا ما يناسبهااااااااش , لما لقت نفسها خلاص قربت تتجوز قلّبت الموضوع في دماغها ولقت ان الولا ما يناسبهاش ولا يناسب عيلتهاااااا

 

هي اللي قالت كددددددددددة

 

لا

 

 

عم حااااااااامد ؟؟؟؟؟؟

 

ولا حامد , اني اللي فَهَمت كدة من نفسي , بت عاقلة , فاقت لنفسها قبل فوات الآوااااااااان

 

اني عايز نعرف ازاي عم حامد يعمل كددددددددة

 

عمل ايه يا ولاااااااا !!!! الراجل عايز مصلحة بنتتتتته , يرميها يعني لاي واحد والسلااااااااام !!!!!!!!

 

خالد دلوقتي بقى بالنسبة لعم حامد واحد والسلاااااام ! عم حامد هو اللي وعده يجوزوه ضحىىىىىىىىىى هو اللي خلاه يعيش ع الأمل ددددددددده

 

بس يا ولا انت بلاش خيابة وكلام فاااااااضي , الراجل فاق والبت فااااااااقت , ما حدش بيتجوز غصب عنه يا ابني

 

 

يا حاج انت مقتنع بالكلام دددده ؟ مقتنع ان ادهم احسن من خالد لمجرد انه عنده فلووووووووووس

 

وهي الفلوس شوية يا ابني ! هه اني لو ما كانش عندي فلوس ما كانتش امك اتجوزتنيييييي وانت لو ماكانش عندك فلوس ما كانتش مراتك اتجوزتكككككككك

 

لاااااااا لا يا حاج , إلا هياااااااام , هيام دي هي الحاجة الجميلة اللي في حياااااااتي , هيام دي ملاك , لا ليها في الفلوس ولا تشتهيها , اني اللي معاشرها وعاااااااارف , ونحب نقولك ان خالد بأخلاقه ودينه وعلمه افضل من ادهم اخويا الف مررررررررررة

 

ولااااااا , اول مرة نسمعك تغلط في اخوووووووك

 

اني ما بنغلطشششش , ادهم اخويا وبنحبوه , ويامَا لما كنت نبص لخالد كنت نتمني نشوفوا ادهم زيه , كنت دايما نقولوا في نفسي يا سلاااااااام يا سلام لو ادهم كان في اخلاق خالد يا سلاااااام لو كنا اتربينا على حب بعض وكَبَرنا واحنا ايدينا في ايد بعضضض بدل ما كل واحد فينا ماشي في سكة وعمره ما قابل التااااااني ياااااااااااااااه اني اتصدمت في عم حااااااامد اتصدمتتتتتتتت

 

انت مكبر الموضوع يا احمد , يا ابني انت لسة صغير ومش فاهم الدنيا

 

اذا كانت الدنيا كدة , يبقى اني مش عايز نفهما , خليني عايش مش فاهمها احسن

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم و رحمةالله و بركاته

لأحداث بتتصعد يا هبة الحبيبة

ما شاء الله علي الخيال الخلاق

القصة مشوقة جداً يا هبة

فيها ألغاز تحتمل تفسيرات

متضادة في آن و احد

وفقك الله يا هووووبا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاك الله خيرا خالتو هبة على الإبداع ده ، اللهم بارك

أستسمحك يعني تزودي الحلقات شوية من فضلك

 

ضحى برضو مش راضية تتكلم

أمها صعبت عليا جدا وأم خالد ، الله يكون في عونهم

 

متغاظة جدا من أدهم وأمه ، ربنا ياخدهم

خالة شوقية بتضحكني بكلامها ، ما شاء الله عليها

 

منتظرين الفرج ~

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاك الله خيرا خالتو هبة على الإبداع ده ، اللهم بارك

أستسمحك يعني تزودي الحلقات شوية من فضلك

 

ضحى برضو مش راضية تتكلم

أمها صعبت عليا جدا وأم خالد ، الله يكون في عونهم

 

متغاظة جدا من أدهم وأمه ، ربنا ياخدهم

خالة شوقية بتضحكني بكلامها ، ما شاء الله عليها

 

عادل ده يغيظ ، بيألف الكلام على مزاجه هو وسعاد ، وبإذن الله هيتكبسوا في النهاية .

 

منتظرين الفرج ~

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مش معقول حلقات اليوم خلصت يا هبة ، اكيييييييييييد انت قاعدة بتنزليلنا حلقات اخرى ، بصراحة ما لحقت اقرأ لقيت الحلقات خلصت.........

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏من خاف زلة القدم بعد الثبات، فليجعل له حظا من عبادة السر والقُرُبات، وليحرِص عليها حتى الممات.

×