اذهبي الى المحتوى
المشرفة

حملة توعية: "بين تعدد الزوجات & رضاكِ بشرع الله"

المشاركات التي تم ترشيحها

بسم الله الرحمن الرحيم

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

 

مشرفتنا الغاليه بارك الله فيكي ان طرحت هذا الموضوع .

 

فهو يشغل بال النساء اليوم وغدا ومنذ ازمان..

 

ودائما بحاجه لتجديده لان كثيرات اللواتي تجهلن بالشريعه الاسلاميه

 

او يكون ضعف في جانب معين او لحداثه العهد بالالتزام

 

وكنت كغيري من كثيرات النساء ارفض هذا الموضوع

 

ليس اعتراضا على شرع الله سبحانه وإنما بحجه الغيره

 

وما نسمع من بعض مطالبي تحرير المرأه .. والحمد لله

 

بعد ان عرفت ان ذلك اعتراض على شرع الله وسببه جهلي...

 

ندمت ندما شديد واستغفرت الله سبحانه ..رب اغفر لي

 

ولم اعود للخوض في هذا الموضوع بنفس الطريقه

 

ولكن ارجوكن لا تخبرو زوجي (دعابه )

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا بس حبيت اقول رائي فى الموضوع ده وانا متفقه لحد كبير جدا مع الاخت (ام محمد) فالمرأه بطبيعتها صعب عليها جدا انها تشوف زوجها مع امرأه تانيه والغيره مش حرام حتى السيده عائشه ام المؤمنين رضى الله عنها كانت بتغار جداااااا على النبي صلى الله عليه وسلم

وياريت كل رجل قادر ماديا انه يساعد الشباب اللى مش قادرين انهم يتزوجوا ومحتاجين لحد يساعدهم فى اول حياتهم وهيبقي نوع جميل جدا من التكافل الاجتماعى اللى برده امرنا بيه ربنا وهنقفل باب ممكن نساء كتير يتظلموا فيه من استخدام (بعض ) !!!!!الرجال لحقهم ده استخدام خاطئ

ويبقى اعينا الشباب على الزواج وانقذنا بنات كتير من العنوسه وانقذنا شباب من الوقوع فى العلاقات المحرمه والمواقع الاباحيه وفساد الاخلاق لان في شباب كتيييييير يئسوااا فعلا من فكره الزواج

وده لو اتنفذ فعلا فيه مصلحه هتعود على المجتمع ككل

اقبلوا مروررررورى

جزاكم الله كل خير ....................

تم تعديل بواسطة menna allah

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سلام عليكن اخواتي كيفكن انا الزوجة الولى وعائشة التانية والله الموضوع جيد رغم اني مااسشتطعش نكمل طويل وانا نحب السرعة هههههههههههههههههههه والله المراة ان رضية بقضاء الله وصبرة الله لن يخيبها اي راجل عند سبب وممكن اكتر سبب يكون الشهوة لان هادا الزمن كترة فيه المغرياة والمراة الواحد ة ممكن مانكفيهش ممكن متنجبش مهما كان السبب فان لم يكن فيد الزوجة متلا لاتنجب فلا يجب ان تمنع زوجها من التعدداما ادا كان فيها عيب فالزوج اولاى ان يبين عيبها لتصلحه يمكن هي مش منتبها عليه يعني الصراحة مهمة جدا بين الزوجين كان حيتزوج ولى لا وانا الحمدلله احس بالرضى عن الله واتمنى ان نمشي على خطى رسولنل الحبيب انا اسالكن سالا ايتها الغيورات :tongue: هل انتن تحبن ازواجكن احسن من نساء النبي وهل انتن احسن منهن اجيبوني ارجوكن سلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

 

عندي سؤال بعد اذنكم اذا كان زوجي لايفكر في التعدد اصلا فلا داعي ان اعرضه عليه

 

واذا فكر فيه وانا لا استطيع العيش مع زوجه ثانيه فهل استطيع طلب الانفصال

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاكن الله جميعا خيرا ولكنى دوما اقول ان هناك من تستطيع وهناك من ترفض

 

فنعم هو شرع الله لا محاله ولكن النفس البشريه لاى سيده تختلف

 

فانتى تتحملين ان يكون زوجك مع اخرى هى ايضا زوجته لكى مطلق الحريه

 

اما الاخرى لا اجبرها ان تموت كمدا لان زوجها تزوج عليها

 

الله المستعان والله يهدى الجميع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاكن الله خير انا زوجة اولى لا انجب تزوج زوجى بزوجة ثانية وانجب وتعيش زوجته معى فى نفس البيت وناكل ونعيش معنا طوال اليوم ونربى الابناء واخدم الجميع طالبة لرضا ربى ولكن النفس البشرية

اخشى الفتنة فى دينى واحياننا افكر هل انا صابرة وراضية ام ما اشعر به من غيرة تضيع اجرى

ارجو الدعاء لى بالصبر وريكم ماذا افعل حتى اتخلص مم اشعر به

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أختي طالبه ر ضا ربي استعيني باللله واتخذيها اخت لك واولادها اولادك وربنا يبعد عنكم الشيطان وخدي بالك الطتعه بتولد الحب اجتمعي معها تعلي الطاعه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

اخواتي الحبيبات زوجي يفكر في التعدد ولكن للان لم يجد الزوجة المناسبة وانا لم اعترض لكن عندما اتخيل زوجي مع اخري بحس اني حاجنن فهل في زوجة اخري تزوج عليها زوجها ممكن تكلمني علي التجربة وحست باية في الاول و حاليا الحياة ماشية ازاي؟علي فكرة زوجي بيقولي ان مفيش سبب غير انة عاوز عيلة كبيرة عاوز انثي تانية معاة يعني مفيش سبب مني الحمدلله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

انا مصرية ولم يكن هذا الموضوع يؤرقني فلم يفعلها اي رجل من اهلي ولكن بعد زواجي بشهور تزوج زوج خالتي من اخري ورأيت ما تجرعته من ألم وكيف انهارت علاقتها بزوجها رغم انهم لايزالون معا ولكن هناك شيء مفقود

واغلب قصص الزواج الثاني التي سمعتها هي لزوج تعدي الاربعين تزوج من فتاة صغيرة علي زوجته التي تحملت معه اعباء الحياة

فلمن ينادون بالتعددية مع شرط العدل فهل من العدل والدين ان تتجرع زوجة العذاب والشقاء مع زوجها لبناء حياة كريمة لهما وتكون النتيجة ان تجني اخري ما قامت هي بزراعته وتكون مكافأته لها علي صبرها معه هو الاهمال لها واظهار كل الحب والاهتمام لاخري

وكذلك تلك الفتاة الصغيرة اوليس من حقها التزوج بمن هو في مثل سنها فالمرأتين هما الخاسرتين والرجل الاناني هو من حصد المكاسب باسم الدين والشرع وهناك الكثير من الرجال لا يعرفون اساسا من الدين الا التعددية

وقد سمعت من شيخ جليل ان من كان لديه القدرة علي الزواج الثاني بنية ان يعف مسلمة فليزوج شاب وفتاة وبذلك فهو يعف مسلم ومسلمة

واغلب ظني ان التعدد يكون صحيح اذا تزوج الرجل بأرملة او مطلقة اما من يبحثون عن فتيات صغار يتزوجون بهن فهم يظلمون زوجاتهن والفتيات الصغيرات

ونحن كمسلمون مثلنا رسولنا الكريم-صلي الله عليه وسلم-ونحن نجده لم يتزوج الا بعد وفاة السيدة خديجة -رضي الله عنها-اعترافا منه بفضلها في مساندته ومؤازرته

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انامن انصارالتعدد ومن العاملين به ففيه انقاذ للامة الاسلاميه من الفتن المحيطه بنا من فجوروعرى وزنانسال الله العفو والعافيه فليست من رضت ان تتزوج باخ متزوج فتكون خاطفه له من زوجته الاولى فواجب على كل اخت ملتزمه ان تدعوللتعدد ففيه عفه للرجال والنساء وانقاذلااخواتناالذين لم يتزوجوفانامن مكاني هذا ادعوا للتعدد اريد تفاعل وتشجيع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

 

في الحقيقة هو امر صعب جدا

 

انا اقول لزوجي لو اردت التعدد فانا انسحب من حياتك :oops: :oops:

 

لاني لا استطيع ان اتقبل ان زوجي يعيش مع انسانة ثانية غيري :angry: :angry:

 

نسال الله العظيم ان يرزقنا الرضا

 

وان نقول سمعنا واطعنا :unsure:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،الاخت هند من مصر انا او ايات من مصر كمان معلش للتطفل انتي بتقولي انا من العاملين بيةالتعدد فهل انت زوجة اولي ام ثانية ؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،الاخت هند من مصر انا او ايات من مصر كمان معلش للتطفل انتي بتقولي انا من العاملين بيةالتعدد فهل انت زوجة اولي ام ثانية ؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

للأسف لم تدخل العضوة منذ آخر مرة ردت فيها هنا..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الحمد لله الذى جعلنا مسلمين

جزاكى الله خير ا على الموضوع المهم

وجعلنا لازواجنا زوجات صالحات

لان قليل من الرجال من يتقى الله ويعدل بين زوجاته

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سلام عليكم جميعا

ياسلااااااااااااااااام يا جماعة ايه الموضوع الرائع ده

انا هقول رأيي ومستنيه ردودكم واللي مش مقتنع يفهمني وجهة نظره

انا في فدماغي افكار كتير عايزه اطلعها

افتكرو معايا قبل الأسلام كان حال المرأه ايه؟

كان الراجل بيتجوز بالعشره وكلهم بياخدو على دماغهم وبيتعاملو اسوء معامله كان الراجل لما مراته تموت يتكسف يرثيها كان لما يذكر مراته يقول الجماعه اعزكم الله(زي ماحنا دلوقتي لما نكلم حد ونذكر مثلا الجزمه نقول _الجزمة اعزكم الله-)المهم دي حجات بسيطه من الوقع

لما الأسلام جه بأه اكرم المرأه وحدد التعدد بس بأربعه

يعني لما كانو زوجات الصحابه اربعه ومبسوطين كان لأنهم كانو عشره وعشرين ومتبهدلين واصبحوا اربعه وبيعاملو احسن معامله

يعني كأن واحد محكوم عليه بلأعدام واتخفف الحكم لخمس سنين مثلا,مستني منه ايه؟يقول لأ خمس سنين كتير

دلوقتي العرف اختلف مش علشان المساواة والكلام الفارغ ده

لأ علشان مع الوقت واختلاف الظروف الماديه والأجتماعيه اصبح الطبيعي واحده واللي بيعدد بيكون غالبا لأنه الولى كبرت وراحت عليها والأخ عايز يجدد(مش علشان احياء سنة الرسول كما يدعي هؤلاء)ولأن مبأش في رجاله اصلا عارفه تسد على بيت واحد وزوجه واحده بما يرضي الله وكما امر رسول الله(مش عارفين يحيوا السنه مع واحده اصلا)او لأن واحده صغننه وظوظه لعبت في دماغه

علشان كده دلوقتي صعب واحده توافق عالتعدد زي مكان زوجات الصحابه

هو شرع ربنا انا لا اعترض بس الأخ الملتزم المقتدي بعدي سيدنا محمد(خلاص احيا كل السنن مش ناقص غير التعدد)المفروض من قبل الزواج يدور على واحده بنفس القناعه مش يتجوز واحده عاطيه الأمان وبعد كام سنه لما تتلخم فالولاد وعمرها يروح في خدمته يفتكر حضرته احياء سنة التعدد

وميفتكرش استوصو بالنساء خيرا أخر وصيه لخير الأنام عليه الصلاة والسلام وميفتكرش انه صلى اله عليه وسلم لم يتزوج على السيدة خديجه طيلة لفترة الزواج وفضل بعد الوفاة بدون زوجه لفتره للأسف مش متذكراها يأما ثلاث يأما سبع سنوات ولما تزوج بعدها تزوج سودة على ما اتذكر وكانت امرأة عجوز وكل زوجاته بعد كده كانوا لأغراض فعلا دينيه ودعويه صلى الله عليه وسلم

ومفتكرش ان مفيش اي معنى لأنه يهدم بيت واولاد ويكسر قلب زوجه ويفتنها علشان يحيي السنه

بيخرب بيت وعائلة علشان يحيي سنه

اي سنه هذه

وبالنسبه لحجة العوانس وان الأخ بيتزوج علشان ييحمي عانس يتقي الله ويصدق مع نفسه يعني هو رحيم وشفيق بالأخت العانس ولا يعبأ بشعور زوجته

اي احساس مرهف هذا

لو كده فعلا يساعد شاب برضه محتاج للعفاف ويعفه ويزوجه ويوفرله فرصة عمل

اما لو الموضوع شهوة او رغبة فالا داعي للف والدوران والصاق الأمر بالدين واعفاف الأخوات والأقتداء بسنة خير الأنام عليه الصلاة والسلام ما أرحمه وأشفقه لو كان موجود عليه الصلاة والسلام الأن وراح الأخ التقي سأله اتزوج بأخري وأكسر قلب زوجتى وادمرها وهي الزوجه التقيه الصالحه اللي شايلاني وشايله البيت والولاد على راسها علشان احيي سنة التعددد ولا احفظها واحسن معاملتها واحيي سنة الأحسان للزوجه كما كان محمد علية الصلاة والسلام,ايهما افضل.قولوا انتو كان هيرد يقول ايه علية الصلاة والسلام

انا مش بتكلم على الزوجات اللي مقتنعه بالتعدد وشايفه ان ده حكم ربنا عليها دول ليهم قناعتهم وربنا يرضيهم بعيشتهم ودول برضه مش حقهم يفرضوا قناعاتهم علينا ولا يدعو لأصلاح المجتمع بالتعدد

المؤمن كيس فطن الدعوة للتعدد هتخرب بيوت ا تعد ولا تحصى اي مجتمع اللي هيصلح بالتعدد,لا حول ولا قوة الا بالله

علعموم انا بتكلم عليا وعلى زوجات كتير رافضين المبدأ وازواجهم عارفين كده ومتزوجينهم على كده

اما بالنسبه لأيه ذنب العوانس والله واية ذنب المرضي واصحاب الأبتلاأات وايه ذنب النساء العقيمات وايه ذنب اي مبتلى فالدنيا

ملهومش ذنب ده قدرهم.يعني علشان صعبان علينا العانسات ندعو بفتح باب التعدد ونخرب البيوت وميصعبش علينا الزوجات والأولاد

وبالنسبه لكل اخت يعرض عليها الزواج كزوجه تانيه

لو فعلا ملتزمع وبتتقي الله تسأل الأولى وتشوف وقع الموضوع عليها وترضى لأختها اللي هترضاه لنفسها

لكن الأشتراك فغش وخداع الزوجه او الموفقه ببناء سعادتها على خراب بيت وتدمير اخت ليها

فليست من الألتزام في شئ

ولأخر مره انا مش كلامي للزوجات المقتنعات بالتعدد

انا كلامي للفئة الأخرى انا واخواتي

تم تعديل بواسطة رحوبه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ، كيف لى ان ارضى بحب زوجى لاخرى وهى تقاسمنى فيه وربى هذا امر صعب التحمل ادعو لى ان احتمل بعد زوجى عنى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله موضوع جميل وأنا على فكرة دخلته لأني من قبل ما أتزوج زوجي من أيام العقد وأنا باقوله إن شاء الله أنا ها اجوزك.....؟؟؟؟؟

 

كل اللي تسمع كده من صحابي المتزوجات طبعاً تقولي إيه يا بنتي ده وازاي ومش عارف إيه ومعارضة شديدة من اللي حواليا ... وازاي ترضي إن يحصل كده....

واللي تقولي يا بنتي انتي لسة متجوزة مش المفروض إنك تطرحي الأمر ده دلوقتي وأنا رأيي أطرحه دلوقتي أحسن ما أنساه وأحس إني الوحيدة في قلب زوجي وحياته وآجي بعد كام سنة ألاقيه بيقولي أنا هاتجوز عليكي انتي خلاص ماباقتيش نافعة...وساعتها هاتكون صدمة لية طبعاً

 

ورأييي كمان إنه سبحان الله ده شرع ربي وله حكمة في تشريعه

وبعدين أول حاجة خالتني أفكر في الأمر ده إنه أيام عقدي كانت أولى حلقات الشيخ أبي إسحاق على قناة الناس وكان بيتكلم في الأمر ده فحمسني أكتر ما أنا كنت متحمسة....

 

باقول لأخواتي اللاتي يرفضن أمر التعدد هل ترضي أن يزني زوجك أو أن يتزوج بأخرى بشرع الله؟

هل ترضي أن تيأس أخت لكِ في الله من عدم زواجها وهي في سن متأخرة وتمشي في طريق الحرام أو أن تزوجيها زوجك؟؟

 

بصراحة أكبر حاجة مشجعاني على الأمر ده إن حواليا عوانس كتيييييييير ربنا يصلح حالهم ويرزقهم أزواجاً صالحين وكانت لي أختي أرملة وكانت في أشد الحاجة لزوج وربنا رزقها بزوج لكن يتزوجها دون علم زوجته الأولى عارفين ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأن التقاليد عندهم لا تقبل بالزواج الثاني وماينفعش يتجوز تاني بعلم زوجته الأولى. هل ترضين أن يتزوج زوجك دون علمٍ منكِ؟

أكيد طبعاً لأ.

ربنا يارب يصلح حالنا وأحوال المسلمين لأن تطبيقنا لشرع الله هايخلي حياتنا مثل حياة الصحابة فمن تكره ذلك أخواتي في الله؟؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أختي رحوبة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لو قرأتي الموضوع من الأول كله لحد آخره ما كانش هايكون ده رأيك

وبصراحة زي كلامك فيه بعض الأشياء جيدة ولكن أكثرها غير ذلك

لأن لو كل واحدة مارضيتش إنه يكون لزوجها زوجة تانية لو كل ست عملت كده يبقى هايندثر أمر الزواج التاني وهاتندثر السنة دي

وبعدين أكثر الرجال ربنا خلقهم لا تكفيهم واحدة فلو كل واحدة كانت رافضة للزواج الثاني هاتكتر العلاقات المحرمة بين الرجال والنساء وما أكثرها هذه الأيام بسبب إنه المرأة لا ترضى بشرع ربها وسنة نبيها.

وبعدين يا أختي لو تعرفي العانس أو الأرمل كم تقاسي في الحياة بدون زوج ماكنتيش طرحتي للموضوع هذا الطرح الهين

والله الزوجة الأولى إلي مش راضية بشرع ربها تستاهل إن زوجها يتجوز عليها مش بس واحدة لأ واثنين وثلاثة

 

سامحيني فهذا رأيي وأعتذر إن كان أزعجك

 

ويا أختي أختك اللي بتتكلم دي ليها أخت والله زوجة أولى وزوجها متجوز عليها وأد إيه عندها خلافات معاها ومع زوجها تكاد تصل لحد الطلاق اللارجعي في أغلب الأحوال منذ أن تزوج ثانية بسبب عدم العدل والحب الأكثر للزوجة الثانية وأولادها.... والله وأختي وأولادها في جحيم بسبب هذا الزواج.

 

ولكن هذا خطأ من خطأ تشريع ربك الذي شرع للزوج مثنى وثلاث ورباع....حاشى لله

لكنه خطأ الرجل أي زوج أختي في هذه الحال لأنه غير عادل بين زوجاته وحتى لا يتحرى العدل ومع ذلك لم أقس الأمور على هذه الناحية فأختي كان ممكن تعيش حياتها مع زوجها حياة سعيدة إن كان يعدل لكنه ربنا يهديه ليها ويهدي رجال مثله كثير.....

 

فالأمثلة التي نراها من ظلم الرجل لزوجته الأولى ماينفعش نقيس عليها أمر التعدد أبداً يا أختي راجعي الموضوع من الأول واقرئيه جيداً سيتغير رأيك....

هدانا الله وإياكِ لما يحب ويرضى

ورزقنا الصدق والإخلاص في القول والعمل.....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سلام عليكم يأم حمزة

وربنا يباركلك في حمزه يارب

بوصي يا حبيبتي احنا لو بنتكلم بصورة شخصيه عليا انا اني ظالمة زوجي لأني رافضه التعدد وفالحالة دي انا في رأيك استاهل انه يتزوج عليا اتنين وتلاته

بصراحه زعلتيني منك شويه بس ماشي ولا يهمك

انما انا مش ظالمه يا أختي انا من حقي قبل العقد اشترط اللي اناا عايزاه وهو من حقه يوافق او يرفض

في حالة انه وافق يبأه يبأه انا مظلمتهوش ياجميله

ويبأه اشد العهود اللي الواحد يلتزم بيها ولو على رقبته كما قال عليه الصلاة والسلام مامعناه يعني ( ما أستحللتم به الفروج) عذرا ده نص الحديث

وعلعموم يأختي هو الحقيقه ان الواحده لو حست ان جوزها عايز واحده تانيه مش هتفرح بقعدتة جمبها غصب عنه وتقوله لا الله يخليك دانا قايلالك اني مستحملش كده من قبل منتجوز وانت عارف اتقي الله فيا,لا طبعا

بس هو براحته

وهي براحتها

اما بالنسبه لحضرتك وكونك بتقولى لزوجك انك هتجوزيه انا بصراحه شايفاكي خالفتك الحكمه شويه ييعني

يعني ده ضد الفطرة يأختي وليه تعملي في نفسك كده انتي كان ممكن تقبلي بالتعدد لو حصل وتستحملي ماشي انما انتي اللي تطلعيها في دماغ زوجك وتكبريها في دماغه ملكيش حق خالص

ومين ادراكي انه لما يتجوز هيجيب التقيه النقيه اللي تشجعه عالعدل ومتعملش العكس

ومين ادراكي انه كان لازم يعني يتجوز فتيجي منك احسن متيجي منه

ليه يعني

في رجاله بتفضل عمرها كله مع واحده وعاطيها كل حبه ومشاعرة وعواطفه

وفي رجاله زوجاتهم بتموت وهما فالأربعينات والخمسينات ومش بيتزوجو بعدهم

وبعدان هو الراجل يايتجوز يأما يعرق واحده فالحرام

ليه يأختي مين الليي فرض كده وحط القوانين دي

مفي رجالة زي الفل ومتعرفش غير زوجاتهم

الشيخ محمود المصري نفسه كان بيقول انا متجوز واحده(عليها احيا وعليها اموت وعليها ابعث ان شاء الله)

ايه مش راجل هو ولا عارف واحده فالحرام

وبالنسبه للأرامل والمطلقات والله تتجوز ارمل ومطلق زيها يأما لو هتتجوز واحد متزوج يبأه تتقي الله وتعرف رأي الأولى الأول مش تشترك معاه في خداعها علشان مصلحتها

اما لو الأولى عرفت ورفضت يبأه الزوج ياخد القرار ويختار

لأن اصلا اللي بيتزوج واحده بدون علم الأولى مستحيل هيعدل

ازاي هيعدل والأولى متعلرفش اصلا

والمفروض متبنيش سعادتها على هدم بيت واسرة

وبعدان لو جبناها من ناحية التقوى والورع

اعملى احصائيه يأختي وشوفي نسبة المعددين العادلين والعكس وشوفي النتيجه

لو راجل فعلا بيتقي الله هيقول لأ وانا ايه اللي يدخلني فالفتنه دي

يعني مثلا مكان اللي بيدخله 80% يفتن ويتأثر التزامه

وواحد بره لو فعلا نيته ربنا مش هيدخل لأن في احتمال 80% يفتن

يأختي مفيش رجالة دلوقتي زي الصحابة ولا نساء زي الصحابيات علشان نفترض ان الزوج لازم هيعدل وان التانيه مش هتخربها عالأولى

انتي مش شايفه الدنيا حواليكي والبلاوي اللي فيها

هو حلها التعدد

لا حول ولا قوة الا بالله

وفي الأخر اللي شايفه نفسها مش هتقدر عالتعدد من حقها تقول لأ وهو من حقه يوافق او يرفض ومحدش تاني من حقه انه يغلطها او يغلطه

حافظي على بيتك وزوجك واولادك متكونيش سبب في دخول واحده تانيه بيتك الله اعلم هتعمل ايه لما تدخله

يا ما بنسمع بلاوي

ومن ملتزمين والله

تم تعديل بواسطة رحوبه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاكى الله خيرا اختى الكريمة على موضوعك وعظتك لنا

 

والكن انا بغيييييييييييير كتييييييييييييييييير ولو حتى بسمع زوجى يفتح ها الحوار

غيييييييرة فطرية ولكن هذا بسبب حبى الكبييييييييير له ولبيتى مش تقصير او خوف من كلام اقاربى ولكننى لم ولن اجرؤ لمجرد التخيل على فعلة ذلك الامر

ولكن اختى الكريمة طبع العرب انهم يتزوجون والزوجة تعلم جيدا عند زواجها ان زوجها سوف يتزوج باخرى وتالتة ورابعة ويتم الشرع

لكن كمصرية مبقدرش اتخيل انه سوف يتزوج بغيرى غيرتنا شدييييييييييييييدة ف ذلك الوقت وربنا يعينا وننفذ اوامرة

ولكى منى كثيير الشكر للايضاح الامر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بصرااااااااااااااااااااااحة شديدة انا لااقبل ذلك الوضع

مش عدم عرفانى باوامر دينى لالالالالالالالالالالالالالا

لغيرتى الشديدة فقطططططططططط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سبحان الله

أخواتي

من قال أني لا أغار على زوجي ألست امرأة؟؟؟؟؟؟ لا والله أغار عليه ويعلم ربي ....

لكن ألم تكن السيدة عائشة تغار غيرة شديدة على الرسول صلى الله عليه وسلم

بلى كانت تغار..... أليس لنا فيهم أسوة

يا أخواتي في الله

عدد النساء هذه الأيام أكثر من أربع أضعاف عدد الرجال

يعني مش كل واحدة عندها ظروف إنها عانس أو أرمل أو مطلقة هاتلاقي واحد زيها تتجوزه

وربنا يعلم بحالهم

والله مشاعري دي مش اني عايشة في خيال أو وهم لأ إحنا فعلاً لازم نرجع نقتدي بهم حتى نكون مثلهم ونحشر معهم

إن كان هذا ليس رأيكم فربنا يهدينا لما يحب ويرضى

وأنا لم أفرض على أحد رأيي يا أخواتي بل أنا قلت رأيي وربنا يعينني أن أمشي على دربهم

 

أما بالنسبة لقولك يا أختي

 

وبالنسبه للأرامل والمطلقات والله تتجوز ارمل ومطلق زيها يأما لو هتتجوز واحد متزوج يبأه تتقي الله وتعرف رأي الأولى الأول مش تشترك معاه في خداعها علشان مصلحتها

 

فسامحكِ الله وربكِ أعلم بحال غيركِ منكِ

لو مرت علينا أيام مثل التي مرت على من تقصدين

لما ترددنا في فعل أي شيء لنجد لقمة العيش نضعها في فم أبنائنا الجوعى فما بالك بمن فعلت حلال أحله الله

ولم تفعل حراماً والعياذ بالله لتجد لقمة العيش...

وطبعاً كيف بكِ وقد قلتِ ما قلت أن تشعري بحالها أو بحال مثلها

 

سامحكِ الله يا أختي أنا اعتبرتك أختي فعلاًَ حتى سردت لك ما سمعتِ كي تعذري لا كي تجرحي

فجزاكِ الله خيراً على ما كان منكِ

 

ويعلم الله أن نيتي خير في تفكيري ورأيي وكنت أحب التبيين فقط

لا فرض الرأي

ولم أتوقع هذا الهجوم منكِ أختي رحوبة بارك الله فيكِ

 

وبارك الله فيكِ أختي أم جويرية أقدر غيرتك على زوجك لكن أنا كنت أقصد أن نجاهد أنفسنا

وأدري أننا أضعف من ذلك لكن ولم لا

أنا أقصد نفسي لا أقصدكن

لما رأيت من رفض تاااااام لرأيي

وجزاكن الله خيراً مرة أخرى

 

أحبكن في الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سلام عليكم

استني بس يأم حمزة انتي زعلتي مني ليه

انا مش فاهمه الكلام ده

 

وطبعاً كيف بكِ وقد قلتِ ما قلت أن تشعري بحالها أو بحال مثلها

 

سامحكِ الله يا أختي أنا اعتبرتك أختي فعلاًَ حتى سردت لك ما سمعتِ كي تعذري لا كي تجرحي

فجزاكِ الله خيراً على ما كان منكِ

 

ويعلم الله أن نيتي خير في تفكيري ورأيي وكنت أحب التبيين فقط

لا فرض الرأي

ولم أتوقع هذا الهجوم منكِ أختي رحوبة بارك الله فيكِ

حبيبتي انتي كمان هجمتي عليا في مشاركتك الأولي وانا مزعلتش منك

بس انا فعلا مش فاهمه انتي زعلتي ليه

هو انا جرحتك في ايه

فعلا في مطلقات بيخربوا البيوت لما يتجوزوا تاني وده اللي انا اقصده

يا حبيبتي ارجوكي افهميني وافصلي

يأختي انا بتكلم على اتنين متفقيييييييييييييييييييييييييييييييييييين من قبل الجواز والزوج عارف انها رافضه التعدد تماما

في الحالة دي يا حبيبتي

هل من حقه انها بعد متطيع عمرها معاه يقوله انا هروح اعف واحده مطلقه اهو كله بثوابه

انتي قوليلي يا حبيبتي ,ينفع؟

يا حبيبتي الشيخ ابو اسحاق الحويني بودني والله سامعاه قال اللي يعرف ان زواجه بالتانيه هيفتن الأولى ويخرب البيت يبأه الأولى انه لا يعدد

ياحبيبتي في راجل مقتنع في حقه بالتعدد وده بيعرف اللأولى من قبل الزواج سواء مباشرة او بالتلميح انه ناوي

وهي حقها توافق او ترفض

واضح من كلام حضرتك ان دي حالة حضرتك

وحضرتك وافقتي

خلاص ربنا يعينك ويثبتك انا مش بقول انا صح وانتي غلط,لا والله لعلك احسن مني بترويضك لنفسك على تقبل الموضوع بس كل واحد ليه طبيعته يأختي

 

انا قصدي في حالات مختلفه عن حضرتك يعني لو حضرتك كنتي قلتي لا والله انا مش هقدر وهو عارف رفضك من قبل الزواج

كنتي هترضي بعد متسلميله نفسك وتديه الأمان ييجي يقولك التعدد

بس يا جميل ده قصدي

وووووووالللللللللللللللللللللللله انا لو مكان المطلقه ولا الأرمله(نسأل الله العافية)وعارفة ان زواجي بواحد متزوج هيدمر واحده(بغض النظر هي من حقها تزعل وتدمر ولا لأ انا مش دوري اني اربيها)

لا والله

انا ادور على شغلانه محترمه واعز نفسي واكل واأكل عيالي مش ابني بيتي على بيت تاني

متزعليش بأه مني والله مش كان قصدي اي هجوم عليكي انتي خالص يا حبيبتي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏ أخبروهم بالسلاح الخفي القوي الذي لا يُهزم صاحبه ولا يضام خاطره، عدته ومكانه القلب، وجنوده اليقين وحسن الظن بالله، وشهوده وعده حق وقوله حق وهذا أكبر النصر، من صاحب الدعاء ولزم باب العظيم رب العالمين، جبر خاطره في الحين، وأراه الله التمكين، ربنا اغفر لنا وللمؤمنين والمؤمنات وارحم المستضعفات في فلسطين وفي كل مكان ..

×