اذهبي الى المحتوى
رياحينو

صرخة أنثى " قصة رائعة "

المشاركات التي تم ترشيحها

لطمه ملئت وجهي بالدماء ..فجريت الي الحمام وانا منهاره ورايت وجهي في المرأة كان مغطي بالدماء وضعت راسي تحت المياه حتي بردت وزالت اثار الددماءوعدت النظر ثانيه وجدت اثار اصابعه علي وجهي

ظللت ناظره الي وجهي وافكر توضأت وخرجت الي حجرتي اريد ان افر مما انا فيه الي الله اريد ان اشكو له ان ازيح مافي قلبي علي اعتابه

بدأت صلاتي بالبكاء وعنما سجدت دعوت الله ان يعينني علي ماانا عليه ان يصلح لي امري ان يهديني الي مافيه خير الدنيا والاخره اخبرت ربي اني راضيه عن ماقسمه لي صابره علي ما اصابني طالما انه جل جلاله راضي عني

ظللت ادعو وابكي حتي شعرت كان جبلا كان علي قلبي وانزاح حمدت الله وسلمت من صلاتي

جلست بعد صلاتي وانهيت اذكار مابعد الصلاة وقرأت وردي القرأني الذي فاتني اليوم

ثم تذكرت السفر غدا فقررت الااكون انا الممتنعه عن السفر ان اراد السفر فلنسافر وان لم يرد فليكن ما اراد ويجب علي ان اكون مستعده للاحتمالين

دخلت المطبخ وجدت اطباق كثيره واكواب في الحوض واناء اللبن وبعض الاواني بدأت في غسل الاطباق والاكواب والاواني ومسح البتوجاز والرخامه ورتبت كل شيء في مكانه واثناء ذلك ظل ضميري يؤنبني علي ردي عليه لفد تسرعت حقا في الرد كيف لي ان اقول له ذلك اذن ماذا علي انافعل لقد تعلمت ان اقابل الاساءة بالاحسان وها انا ذا قد فعلت العكس

هل اذهب واعتذر له

انه زوجي ورغم مافعله بي لايجب ان ينام وهو غير راضي عني رتبت المطبخ وانا لااشعر كيف اتممت عملي وكيف غسلت كل هذه الكميه من الاواني ولكنني مازلت في حيره ماذا افعل وجدت سلة الغسيل ممتلئه بالملابس الخاصه بي والملايات والفوط جمعتهم ورتبتهم ووضعتهم في الغساله ومسحت الحمام ووضعت به بعض المطهر انهيت عملي واعددت العشاء

فانا وعلي لم نتناول الطعام سويا منذ زواجنا اعتقد ان اول يومان لاي زوج وزوجه يكون اسعد الايام ولكن هل هناك شيء خطأ

هل الخطأ مني اعددت العشاء ووضعته له علي السفره واعددت لي صينيه بها بعض الساندوتشات ومشروب دافيء محلي بالعسل ودخلت حجرتي رغم ما انا فيه فتناولت طعامي لانني كنت اشعر حقا بالجوع

انتهيت من طعامي وفرشت اسناني وشعري واعددت حقيبة السفر ووضعت فيها متعلقاتي المهمه واحتياجاتي الشخصيه واغلقت الباب بالمفتاح واستغرقت في نوم عميق

استيقظت من نومي قبل اذان الفجر بساعه كنت اشعر بانشراح الصدر ولكني كنت قلقه بسبب شعوري بالذنب علي ماقلته لعلي

بدأت يومي اغتسلت وتوضأت وصليت ركعتا القيام واستغفرت حتي اذان الفجر ثم صليت وتلوت اذكار الصلاة واذكار الصباح ووردي القرأني .....تذكرت الغسيل الموجود في الغساله

ذهبت الي الحمام واحضرته في السله واحترت كثيرا اين سانشر الغسيل ان سافرنا سنتركه علي المنشر في البلكونه اسبوع

ظللت افكر ما ذا افعل احضرت سلك كهربائي طويل لست ادري ماسبب وجوده وقمت بربطه في مواسير الستائر في حجرة نومي الصغيره صنعت منه منشر للملابس ووقفت علي الكرسي وقمت بنشر الملابس بطريقه جميله

وعند انتهائي من النشر

 

 

شعرت بعلي يقف علي الباب ارتجف جسدي

 

التفت ونظرت فوجدته ينظر الي

هل ستصدقون وجدته ينظر الي

 

يالهي ينظر الي ويبتسم لا اله الا الله كدت يغمي علي من السعاده

يبتسم ابتسامه جميله لا بل رائعه ظهرت من ابتسامته غمازتين زادته وسامه علي وسامته

لن تصدقون ايضا فهذه الابتسامه جعلت كل الجليد في قلبي يذوب ويتحول الي حب لا الي عشق الي ..تسامح

فابتسمت انا ايضا

علي بابتسامته الرائعه //ايه الي انتي بتعمليه ده

امال //بانشر الهدوم

علي بنفس الابتسامه //ماانا عارف بس بتنشري هنا ليه في منشر في البلكون علي فكره

امال //ماانا عارفه انا كمان بس لوهنسافر يعني هنسيب الهدوم في البلكون اسبوع فكرت اني انشرها هنا تنشف براحتها وما يجراش ليها حاجه

علي //انتي ذكيه طب وانتي غاسله هدومك انتي بس واغسل انا هدومي

امال //انت ماحطتشي هدومك في السله وبعدين انا غسلتلك ملايتك وفوطك

علي بقهقه رائعه //انتي قسمتي ولا ايه وبعدين الملايه والفوطه دول هدومي

امال //هات هدومك وانا اغسلها دلوقتي اذا كنا هنسافر

علي// هنسافر ان شاء الله بس هتلحقي هنسافر بعد ساعتين

امال //ايون ان شاء الله هلحق في اققل من ساعه

علي //طيب اتعالي هاتيهم معايا

امال //ارتجف قلبي عندما فهمت ما يريده فانا لا اريد ان اجرح ثانيه سامحته نعم ولكن يجب ان اعلمه

لن اسمح له باهانتي يجب ان يتعلم الدرس يجب يالهي لا اريد ان انهار امامه ولا اريد ان يغضب عني لاني اعلم ان الزوجه ان امتنعت عن زوجها تلعنها الملائكه ويغضب عليها الاله ................ماذا افعل

علي وقد ذهبت بسمته // انتي وشك اصفر كده ليه خلاص انا هجيب الهدوم ولو مش عايوه تغسلي مش مهم هعديهم علي امي تغسلهم

امال بخوف //لالالا هغسلهم

فاحضر علي الملابس ووضعهم في السله وعادت الي عينيه نظرته الصارمه ودخل الي حجرة المكتب

اخذت سلة الملابس وذهبت الي الحمام ظل عقلي يفكر وقلبي يرتجف ويدي تعمل

احضرت وعائين عميقين من البلاستيك المخصص لغسل الملابس وضعت الملابس البيضاء في وعاء اشتقت إليه ولكن كرامتي فوق اي شيء ثم وضعت عليهم مسحوق وصابون ابيض مبشور وفتحت المياه عليهم ثم غطاء من الكلور وتركتهم ثم وضعت الملابس الملونه في الوعاء الاخر وعليه ايضا

المسحوق وكلور للالوان وظللت اغسل الملابس الملونه بيدي كما كانت تفعل ماما سميحه اااااااااه ا اشعر بالحنين والشوق الي بيتنا وامي وابي واميمه وامنيه وادهم ياالهي صبرني علي بعدهم يارب

انتهيت من غسل الملابس الملونه ثم شطفتهم بالمياه مع غطاء من معطر الملابس ووضعتهم في الغساله علي برنامج العصر فقط .......ثم بدأت في غسل الملابس البيضاء قطعه قطعه ثم شطفتهم بالمياه وزهره ومعطر الملابس ايضا وعندما انتهيت من غسل الملابس البيضاء كان برنامج العصر قد انتهي فاخذت منه الملابس الملونه ووضعت فيه الملابس البيضاء ونشرت في حجرتي الملابس ثم احضرت البيضاء ونشرتهم

واعددت حقيبة السفر لعلي واطمأننت علي الموقد والكهرباء والنوافذ والبلكونات ووضعت كل الطعام الموجود في الثلاجه في المبرد

علي //ايه ده انتي جايبه اكل في المبرد ليه هو مافيش اكل هناك

امال //عارفه ان فيه اكل هناك بس انا حطيت فيه الاكل الي في الفريزر والتلاجه ممكن الكهرباء تقطع والاكل هنا كتير وممكن يبوظ وبعدين زمان الاكل هناك سياحي فحبيت اوفرلك يعني ان ماكانشي عندك مانع

علي وقد ابتسم ابتسامه صغيره وكانه اعجب بفعلي //حاضر لا ماعنديش مانع وحمل علي الحقيبتين علي كتفيه حقيبتي وحقيبته وامسك المبرد في يديه وانا تاكدت من غلق باب الشقه جيدا ونزلت خلفه

وضع علي الحقائب والمبرد في شنطة العربيه وانا فتحت الباب وجلست في الكرسي الامامي

جلس علي علي كرسي القياده ورددنا دعاء السفر

وانطلقنا الي............................................... .مرسي مطروح

 

 

قاد علي السياره بكل تمكن وثقه كنت اشعر بالسعاده وانا بجواره لا يهمني المكان الذي نذهب اليه كل مايهمني ان اكون معه ارضي منه بالقليل افرح بنظره .....بكلمه ...........بابتسامه كانني ملكت الدنيا بيدي

رددنا دعاء السفر واطلت علينا الشمس بوجهها المشرق الباسم لتملأ الكون بنورها الفتان لتعلن بديع خلق الله سبحانه وتعالي

كان الجو رائعا ورائحة الهواء تشفي العليل شق ذالك الصمت صوت علي

علي //معلشي يامال كنت اتمني اننا نقضي شهر عسل مش اسبوع بس انتي عارفه الظروف وعارفه ان الشغل واقف ودي مصالح ناس وكنت اتمني نقضيه الاسبوع ده بره مصر بس مصاريف الجواز والفرح والجهاز اثرت علي الميزانيه شويه ووالدي كان عارض عليه اننا نسافر بره علي حسابه كهديه بس انا ما وفقتش وماتزعليش هتتعوض ان شاء الله

امال //لا ولا يهمك انا ماتفرقشي معايا اصلا اي مكان انت معايا فيه بالنسبالي جنه وانا عمري ماحلمت ولا اتخيلت اني ممكن اروح مرسي مطروح حتي ولا في احلامي وانا اهم حاجه عندي انك تكون انت مبسوط ودايما راضي عني

علي //انا هكون راضي عنك طول ماانتي مطيعه ومابتكسريش كلامي ومريحاني واتمني انك تكوني صادقه في كلامك ده و يكون فعلا من قلبك

امال شعرت ان كلماته تخنقني لا بل تحرقني //انت ليه بتشكك في صدق كلامي وايه الي يخليني اكدب عليك واقول كلام مش من قلبي ارجوك ممكن توضحلي وتريحني

علي //انا اتعلمت اني مااثقشي في اي حد حتي لو نفسي .

امال //طيب انت ليه اجوزت طالما مابتثقشي في حد وليه اجوزتني انا بالذات ارغم انك بتقول انك كنت تعرف بنات كتير قبل كده وخليك فاكر انت اتفقت معايا علي الصراحه من الاول

علي بتنهيده //لما نوصل هحكيلك غيري الكلام في الموضوع ده دلوقتي

امال بنرفزه //حاضر هسكت خالص

علي بتودد //انا قلت غيري الموضوع مش تسكتي علي فكره

امال(مجنون ده ولا ايه ياربي ) //وانا مش راديو علشان اغير الاذاعه وقت ماحضرتك تحب

علي بابتسامه //طيب تحبي تسمعي ايه وانا اشغلك الراديو وقام بتشغيل الراديو علي البرنامج العام وصمت قليلا ثم قال

علي //انتي ماجعتيش ولا ايه مش عادتك يعني

امال //هو ايه الي مش عادتك يعني

علي //انك تصبريي لحد دلوقتي من غير فطار فكراني مش واخد بالي ولا ايه زعلانه مش زعلانه مابتنسيش نفسك بالاكل

علي طول مجهزه الصينيه وعلي الاوضه لوحدك

امال //انا كده الموضوع عندي اني لما بجوع باكل بس انا اكلي خفيف وسواء زعلانه او فرحانه الموضوع عندي مابياثرشي علي الاكل

علي بابتسامه //ماانا واخد بالي بس انا يعجبني كده اوي ما احبش انا النوعيه الي ترسم نفسها زياده عن اللزوم عاملين اتيكيت علي الاخر ولما يكونو لوحدهم ياكلو من الحله علي طول انا عايزك كده خليكي علي طبيعتك كده

امال //اخليني علي طبيعتي ازاي يعني هو انت شوفتني باكل من الحله علطول ولا ايه

علي بقهقههه// انا شوفت صينية الساندوتشات بتدخل مليانه بتخرج فاضيه علي العموم كلي براحتك انا بهزر علي قكره

انا جعت اوي يلا علشان ننزل اي مطعم نفطر

امال //مطعم ايه انا عامله حسابي ومعايا فطار

علي //مش بقولك مابتنسيش نفسك

امال //بقي كده طيب مافيش فطار وانزل كل لوحدك في اي مطعم وانا مش واكله

علي //ايه انتي بتقفشي علي طول كده ليه انا عايز افطر من ايديكي نركن في جنب ونفطر في العربيه ولا ننزل في اي مكان لسه قدامنا ثلاث ساعات علي اما نوصل

امال //ننزل نفطر تحت النخل الي علي اليمين ده

علي //عندك حق منظر جميل حتي استريح من السواقه شويه

نزلنا وحملت مع علي المبرد وشنطه صغيره منفرده وفرشت مفرش علي الارض ووضعت الخبز والجبن والبيض والعسل

والشاي والعصير والاكواب

وتناولنا افطارنا سويا لاول مره بعد زواجنا فيي جو يملؤه المرح والضحكاااااااااااااااااااااااااات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@@القانته باذن الله

وخيرا جزاك حبيبتى

إن شاء الله ما بتأخر عليكم

نزلت الحلقتين مثل ما وعدتكم

 

@@ساره محمد

اكثر الرجال اللى بيغلطوا قبل الزواج بيكونوا شككين جدا

صح زوجته مالهاش ذنب بس ممكن ده يكون ابتلاء من ربنا ليها

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاك الله كل خير حبيبتي ريحونة

اسعدني كثيراً اهتمامك وتعليقك ووضعك للحلقات بفضل الله : )

والروعة هي مواضيعك بفضل الله : )

 

وجزاك الله كل خير حبيبتي درة ، أسعدك الله وبارك فيك : )

تواجدك في الموضوع له رونق اللهم بارك : )

 

 

فيه شيء مهم بعد اذنك حبيبتي ريحونة

من العلماء من قال أن الاسئلة عن العلاقات قبل الزواج لا تجوز ، او على الاقل لا تصح

لان فيها هتك لستر الله على العباد

وما ينفع ندور على زلات حد

 

طيب حد هيقول حق اننا نطمئن من الشريك ده

الاجابة هي احتمالين ،

اما انه او انها غير جيدين ، ولايزالوا فسيظهر هذا عليهم باي شكل من ضعف الدين ونحوه ، وطبعا سهل يظهر كده في الزواج وفيه فراسة ونباهة من الطرف الآخر

والاحتمال الاخر ان يكون احدهما مر بتجربة لكنه تاب توبة صادقة وندم ورجع وصار ماضي لا رجعة له بإذن الله

اذن سيكون السؤال هتك لستر الله

وايضا من العلماء من قال انه يجوز عدم الاخبار عن علاقة سابقة طالما تابت منها

ولو عرف لاحقا تقول له سألت الشيخ وافتاني بذلك

 

ومن لم يكن له تجربة سابقة وان كانت بسيطة ؟ الانسان لا يتحكم في هرموناته ومشاعره

لكنه يستطيع بإذن الله أن يلجم تصرفاته

ويتفاوت الناس في ذلك تفاوتا عظيماً

 

اذن هل لانها مثلا شعرت بميل تجاه حد قبل ذلك انها صارت درجة تانية تركن على الرف ولا تستحق ؟

الرجال مفهومهم اخر وسيعتقدون ان ذلك مشيناً لها وانها وانها

فالاخفاء افضل

 

ولا احب هذه الاسئلة بتاتاً

 

الامر الاخر

هذا الشخص ، ولا اعلم ان كانت غيبة له ام لا ،

تصرفه يدل على ضعف الثقة بالنفس ، واعلم انه ممكن تستغربوا هذا مرة اخرى ايضا

 

وايضا المرء بيرى الناس كما يرى نفسه ، فلأنه مر بامور حرام فيرى كل الفتيات على علاقات مثله

وهذا امر هام ، اذ يكون نقطة لصالح البنت لا ضدها

ايضا هل هو زان ! ويجاهر بذلك !

 

كما انه لم يفكر ان ما يقوله مجرد احتمال يحتمل صواب او خطأ

فكيف يجزم على زوجته انها كذلك دون اي دليل ، لمجرد اعتقاده

 

وبالمناسبة امرا هاما تعلمناه في الحياة

هناك فرق بين رؤيتنا للامور وما هو واقع هذه الامور

فما تفكيرنا الا صورة افهمناها لانفسنا تقترب او تبتعد من الواقع لكنها ليست هو على اي حال

وهذا امر جداً هام وخطير

 

الامر الاخر

ارفض ان يجهز الرجل كل شيء ولا تدفع الفتاة اي اي شيء

لان هذا سيضخمه عليها ويجعله يشعر انها اشتراها بنقوده وستكون عينها مكسورة ولا قيمة لها سوى خادمة بحقيبة ملابسها

واعرف حالات واقعية عن هذا

وصارت الاخت مكسورة لانها لم تدفع شيء

ويكون الرجل هو المتحكم بها والمتحكم في كل شيء

 

فرفقا يا حبيبات ولا تفرحن بمن يقول سادفع كل شيء

لان هذا ليس لمصلحة ابنتكم وكرامتها مهما كانت اخلاق هذا الرجل

 

ادفعوا وشاركوا ولو في شيء بسيط لكرامة الفتاة

 

وايضا ننتبه ان هذا الشخص فرد شخصيته لسببين مهنته ونقوده

 

وبعض الناس يريدون الزواج من عائلات مستواها متوسط فقط لهذا السبب

لاجل ان تكون الفتاة مكسورة لا ند بالند ويسهل التحكم بها

 

والله المستعان

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الرد السابق كان قبل ما اقرأ الحلقتين الجداد : )

 

طيب كده القصة بدأت تكون جميلة الحمد لله

 

وعندك حق ريحونة ، اللي ليهم علاقات سابقة بيبقوا شكاكين

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

القصة بدأت تكون أجمل :D

 

تابعى ~~

 

أختى @ ذليلة إلى اللـَّـه

أعجبنى كلامك كثيرا

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

تناولنا طعام الفطور سويا منذ زواجنا لاول مره في جو يملؤه المرح والضحكات

اعددت الساندوتشات وصببت العصير

وظل علي يمزح ويتكلم اشعر كانه شخص اخر

كانت حقا اوقات سعيده

انتهينا من فطورنا وارتفع اذان الظهر فقررنا الذهاب الي اقرب مسجد لصلاة فريضة الظهر

ركبنا السياره واتجهنا الي المسجد القريب حيث ارشدنا احد الافراد اليه

ركن علي السياره واتجهنا الي المسجد الذي كان بفضل الله به طابق للنساء

دخلنا واتجهت الي الطابق العلوي دخلت الحمام وتوضأت وصليت وعدلت من ملابسي وحجابي وهندامي عامة

نزلت الي السياره ولكنني لم اجد علي قد خرج بعد من الصلاة

انتظرته امام السياره ولكنه تاخر كثيرا لست ادري ماذا افعل ظللت راكنه علي السياره فتليفوني نسيته داخل السياره واثناء وقوفي جاء شاب ووقف مقابلا لي وظل يبتسم

ابتسامه بلهاء ما هذا الابله ادرت وجهي للاتجاه الاخر فاقترب مني اكثر وهو يتكلم بكل تبجح وجرأه اذداد ضيقي

لست ادري ما ذا افعل

لم اتعود ان ارد علي اي شاب غير محترم يتعد علي حرمة غيره بالكلام والمعاكسه ولكنني الان في موقف مختلف

اذا جاء علي ورأني وانا في هذا الوضع ستكون هناك مصيبة كبيره

تركت هذا الاحمق دون ان انظر اليه واتجهت الي المسجد مسرعه

جميع المصليين قد خرجو وعلي لم يخرج بعد ماذا يفعل واين ذهب وتركني هل خرج قبلي ولم يجدني ام هناك شيء اخر

تسلل القلق الي قلبي فانا لا اعرف اين انا حتي وليست لدي اي وسيله للاتصال به

ولم احفظ رقمه حتي

ولكن هذا الشاب الاحمق اتي ثانية ويبدو من كلامه انه يظنني تائهه ذاد في جرأته ومغازلته

كنت اود ان اقتله فانا مابي يكفيني فاقترب مني اكثر وكاننا نقف سويا

فذهلت واسرعت وانا انوي الدخول الي المسجد ثانية ولكنني وجدت باب المسجد مغلق

اين انت ياعلي كيف تتركني هكذا

وهذا الاحمق ياتي خلفي عندما ضاق بي ولم استطع التحمل صرخت في هذا الغبي

امال //ابعد عني لو سمحت احسن جوزي جاي دلوقتي ولو شافك هيقتلك

الشاب مبتسما //ايه ده كروان يااخواتي وماله يقتلني ياقمر اموت انا فدا الجمال الرباني ده

امال //طيب انت الي جنيت علي نفسك لو مابعدتش عني هصرخ واخلي الناس يقطعوك حتت

الشاب//وماله فداكي بردك تقطعيني حتت ترميني للقطط انا موافق طالما اخرتي هتيجي علي ايديكي انا راضي

امال بتوسل //طب لو سمحت انت مالكشي اخوت ترضي حد يكلم اختك كده

الشاب //لو اختي بالجمال ده ماكنتش هخليها تخرج من البيت اصلا وكنت اعذر اي حد يعاكسها ولا يقع في هواها

امال// وقد فرغ صبرها //الهي تقع علي جذور رقبتك يا اخي انت كده هتجيبلي نصيبه لو سمحت ابعد عني

الشاب //غصب عني والله هو فيه حد فيه عقل يشوف الجمال ده ويقاومه انا هسيبك بس هاتي رقمك وانا امشي

امال //رقم ايه انت اتجننت ياربي وبدأ جسدي يرتجف لست ادري اين انت ياعلي كل الرجال اغبياء

وبدأت تتسل دموعي وانا اشعر بالخوف والقلق

واثناء ذالك وانا التفت حولي رايت علي خلفي لم يكن في المسجد ولكنه قادم من اتجاه اخر و كان هناك شخص برفقته

عندما رأيته شعرت بانه انقذني من الغرق فتعلقت عيني به وانا مازلت ارتجف

ولكنه ...........................

نظر لي نظره حارقه وكان وجهه وعينيه يخرج منهما الشرر

فاتجهت اليه وانا ارتجف

فتح باب السياره وركبت وتكلم مع الشخص الذي يرافقه كلمات فهمت انه لا يعرفه وانه يشكره علي معروف قام به علي

وعلي يقلل مما فعل ثم رحل الشخص ونظر علي لي نظرة اقل مايقال عنها احتقار ثم نظر خلفي فنظرت الي المكان الذي ينظر اليه كان مازال الشاب الاحمق ينظر لي ويبتسم ابتسامته الغبيه

فانطلق علي بسرعه كدت بسببها اان تصطدم رأسي في زجاج السياره ولكنني تمالكت نفسي

وانطلقنا .................................صامتين انظر الي علي بين الحينه والاخري فاجد الشرر يتطاير من عينيه فتلجم نظرته لساني

كان يسير بسرعه شديده

كنت اريد ان اسأله عن ماحدث وان اوضح له ماحصل لي ولكنني شعرت بانني فقدت النطق

شعرت ان علي هذا شخص اخر غير الذي كنت افطر معه ويضحك ويبتسم ويتكلم

ظل الصمت يغطي المكان ظللت اتألم من نظرته لي انه مازال يشك فيه نعم هو من قال ذلك (تعلمت اني مااثقشي في حد حتي نفسي ) يالهي كيف اوضح له

وفجأه قطع هذا الصمت الرهيب صوت رنين هاتفي ........

تناولته وانا ما زلت ارتجف

وجدت المتصل والدي

بابا علي //اذيك ياامال وحشتينا يابنتي انتي عامله ايه

عندما سمعت صوت بابا علي اجتمعت الدموع كلها في عيني ولكنني كنت احبسها كنت اريد ان ابكي اصرخ ان اذهب الي بابا علي وارتمي في حضنه

امال //ازيك انت يابا انت الي وحشتني اوي انت وماما واخواتي انا الحمد لله كويسه انتو الي عاملين ايه

بابا علي //احنا كويسين وعلي جوزك عامل ايه

امال //علي كويس يابابا الحمد لله

بابا علي //اديهوني اما اكلمه

امال// بابا عايز يكلمك ياعلي

اخذ مني الهاتف وهو يصك اسنانه ببعضها

علي //انا بخير ياعمي انتو عاملين ايه

...................................

علي //سلملي عليهم حاضر من عنيه

................................

علي //لا مااتحرمشي منك مع السلامه في رعاية الله

ووضع الهاتف في مكانه امامنا علي السياره

وبدأ الصمت من جديد الي ان قاطعه مره اخري رنين هاتفي

اخذت الهاتف وكان رقم غريب

امال //السلام عليكم

المتصل //وعليكم السلام طنط ثريا

امال //لا حضرتك النمره غلط

وضعت الهاتف في مكانه بهدوء ولكن

اخذ علي الهاتف واتصل علي نفس الرقم بعنف

وتكلم بعصبيه وصوت عالي

علي //انت مين وكنت عايز مين

....................................

لا انت فاكرني مغفل ويضحك عليه بالاستهبال ده اعمل حسابك ان اتصلت علي الرقم ده تاني هجيبك وساعتها هيكون اخر يوم في عمرك

واغلق علي الهاتف

لا لم يغلقه فقط ولكنه قذفه من نافذه السياره بقوه علي الطريق

نظرت بذهول الي بقايا هاتفي المحطم الذي اختفي بسبب سرعه علي في القياده

زاد ارتجافي وخوفي منه زاد بكائي ظللت ادعو الله واستغفره من كل ذنب بقلبي دون ان يشعر بي علي

نظرت له وجدته كانه في صراع مع نفسه كانه يتصرف دون ارادته اشفقت عليه وعزمت علي الصبر عليه حتي يعافيه الله مماهو فيه

من مرض الشك ولكن كيف وانا حتي لا استطيع ان ادافع عن نفسي

لما انا خائفه لابد ان ادافع عن نفسي لابد ان اتكلم لكي يرحمني من نظراته المسممه هذه

ماذاسيفعل بي اكثر ممافعل

هل سيقتلني .....اااه يالهي سيقتلني مثل مافعل عمه مع زوجته

ماهذا ياامال انتي مؤمنه العمر واحد والرب واحد هل تخافي الموت لا بل لايجب ان تخافي الا من الله وان تستعيني به

جمعت شجاعتي لابد ان ادافع عن نفسي لابد ان اصبر واتحمل لابد ان اساعده لكي يتخلص من مرض الشك

امال بكل مااملك من شجاعه //انت اتاخرت ليه ياعلي وروحت فين

علي بكل سخريه وهو يصك اسنانه //اتأخرت علشان تاخدي راحتك مع حبيب القلب وروحت فين ماظنش دا يهمك في شيء

امال بذهول //حبيب القلب انت فاهم انت بتقول ايه

علي بغضب وقد امسك بحجابي وشعري في قبضته //فاهم كويس انا بقول ايه ولا فاكراني مابفهمشي وقفتي تضحكي وتتكلمي معاه وكمان ادتيلو رقمك مش هوه ده الي اتصل دلوقتي وعملتي ان الرقم غلط لا ويقولي طنط ثريا فاكراني برياله ولا واحد مغفل هتضحكي عليه

امال وانا ائن من شدة الالم في شعري // ااااااااااااااه حرام عليك سيب شعري وخد بالك من الطريق يااما توقف في جمب ونتكلم

ترك علي شعري وهو يصك اسنانه ببعضها مرددا //كلكوالخيانه في دمكو

امال //كانت الدموع تنساب كما الشلال //الله يسامحك علي ظنك السيء بس انا مش مسمحاك

ان بعض الظن اثم وانا بقولك ان ظنك كلو اثم وانت مش انت كنت بتقولي لو عندك ذرة شك فيه كنت قتلتني انا بقولك لو مصدق الشيطان الي بيوسوسلك وهيخربلك كل حياتك سيبني بالمعروف وانا متاكده انك مش هتسبني لانك متاكد اني بريئه واني ماليش ذنب ان واحد بيعاكسني وبيغلس عليه وانا عمال ادور عليك وقلقاته عليك ولو كنت دققت شويه كنت هتشوفني وانا بعيط من الخوف والقلق عليك وانا في بلد مش عارفه حتي اسمها ايه ومش عارفه انت سيبتني وروحت فين ولا جرالك ايه ولا عمري جيت هنا اصلا وانت تقولي حبيب القلب انت بجد مصدق الفيلم الي انت ألفته وعملتلو سناريو كمان

علي مصدوما ويتنفس بشده ودقات قلبه مسرعه والعرق يمطر بغزاره علي جبينه //هفوتلك المره دي كمان بس لو مسكت عليكي غلطه صدقيني هعمل ذي عمي بصحيح وهيكون اخر يوم في عمرك

امال بكل ثقه //انا مش خايفه انك تقتلني ياعلي انا مؤمنه ان العمر واحد والرب واحد واني مش هتنفس نفس واحد زياده عن عمري

انا عايزاك تعرف بس اني بحبك ياعلي ...........

وبحب ربنا قبلك واني مش خاينه ولا هخونك مش علشان خايفه منك علشان خايفه من ربنا الي اققوي مني ومنك

وانا بردك متأكده انك عارف كده كويس

نظرت الي علي وجدته كان شيء يخنقه وكانه يريد الصراخ ولكن عينيه صارمه وفتح زرار القميص ويتنفس بشده

اشفقت عليه فوضعت يدي علي جبينه امسح قطرات العرق واهديء من روعه فوجدت جسده ينتفض وازاح يدي بقوه

واوقف السياره وركن وجهه علي عجلة القياده

كنت اشعر بصراع شديد هل اصبر اكثر لقد خذلني كثيرا واهانني وجرحني في كرامتي

استغفر الله العظيم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم لا لن اسمح للشيطان ان يدمر حياتي

وضعت يدي علي يده واخذت يدي وانا ابكي وقبلت يده

امال//انا اسفه ياعلي ان كنت ضايقتك ولاعشت ولاكنت ان زعلتك تاني حقك عليه

 

علي00000000000000000000000000000

لن تصدقون ..............يالهي لك الحمد والشكر يارب ............

 

فرفع علي وجهه اليي كانت عيناه ترقرق بالدموع ولكنه يبتسم قبل يدي و راسي وقال

علي //........................

حقك انتي الي عليه غصب عني

وامال بابتسامه رائعه //مش هتقولي كنت فين واتأخرت ليه

علي بابتسامه اروع //كنت ياستي رايح اصلي لقينا راجل كبير واقف علشان يصلي فوقع علي الارض فجأه سيبنا الصلاة شيلته والناس الي في الجامع قالو ان المستشفي قصاد الجاامع وديتو بسرعه المستشفي كانت حالته صعبه ومحتاج نقل دم وكان فصيلة دمو نفس فصيلة دمي اتبرعتلو بالدم والناس اتصلو باهلو وجم وانا افتكرت اني مصلتشي فقلت اكيد زمانهم قفلو الجامع فصليت في مسجد المستشفي واستاذنت وجه معايا ابن الراجل المريض الي وصلني لغاية العربيه وبيشكرني

وكنت قلقان عليكي لقيتك واقفه مع شاب وعمال يحكي معاكي ويضحك الدم غلي في عروقي وافتكرت البنات االمستهترين

الي بيتعرفو علي اي راجل ويتكلمو ويصاحبو كمان وانا ماقبلشي ان مراتي تكون كده انا لولا مسكت نفسي كنت قتلتك وقتلته

امال //الا قولي ياعلي انت فصيلة دمك ايه

علي بابتسامه ساحره //+A ليه

امال //بضحكه رائعه بجد نفس فصيلة دمي

علي// انتي فصيلة دمك +A

امال //ايوه كده مش هينفع خالص لازم تغير فصيلة دمك علشان نكمل سوا

علي باستغراب //ليييه اول مره اسمع الموضوع ده هو في حد بيغير فصيلة دمه وهو تشابهه فصيلة الدم فيه مشكله اننا نكمل سوا

امال //لا ده من ابتكاراتي هههههههههههههههه

علي يقهقه //ابتكاراتك طب كده ماشي جهزي نفسك علشان انا الي هغيرلك دمك

امال //لا خلاص انا دمي نشف ما عدتشي عندي دم جهز نفسك انت علشان تتبرعلي بدم كتيير اوي كويس اننا نفس الفصيله ههههههههههه

علي //داانتي داخله علي طمع بقي لا دنا شكلي فعلا هغير فصيلة دمي قبل ماتخلصي شوية الدم الي عندي

علي وامال //هههههههههههههههههههههههههههههه

سبحان الله دعوته فاستجاب لي اعانني ان احتوي الموقف بفضله سبحانه وان اساند زوجي في محنته ولم اترك للشيطان الفرصه ان يخرب ويهدم ويدمر حياتي

 

ظللت اذكر الله واحمده وادعوه حتي غصت في نوم عميق ولم اشعر بنفسي الاعندما توقفت السياره فتحت عيني

فلم اجد علي في السياره فنظرت خارج السياره فوجدته يحمل الحقائب ويعطيهم لعامل فيما يبدو نظرت حولي .....................

ما شاااااااااااااء الله لا قوة الا باله

ماهذا الجمال الراااااااااااااااائع هل هذه في الدنيا ام في الجنه وان كنا في الدنيا فمابال الجنه تكون .............. يالهي ماابدع صنعك .............

وما اروع خلقك ................كاد قلبي ينفطر من شدة الفرحة فلقد وصلنا مرسي مطروح

يااااالجمال الالوان وتناسقها ................ وصفاء المياه وجمالها ............. وجمال الامواج في تلاطمها ......... والسماء في تالقها

حقيقة لا استطيع ان اصف عما اراه لا يستطيع الا شاعر فنان رسام ان يصف هذا الجمال البديع

نظر لي علي بابتسامه فقد فهم انني مسحوره بجمال هذا المكان رأيت لوحه مكتوب عليها بالغه الاجليزيه والعربيه

وبعض اسهم الاتجاهات مكتوب

(الشواطيء -كليوباترا -شاطيء الغرام -الابيض -عجيبه )

نزلت من السياره وامسك علي يدي لاول مره واصطحبني ورأيت شاليه كان صغيرا ولكنه رائعا لا بل اكثر من رائع كان صف الشاليهات متشابهه في الحجم واللون والتصميم

بالطبع تذكرت دعاء دخول القريه اللهم اني اسألك خير هذه القرية وخير اهلها وخير مافيها واعوذ بك من شر هذه البلدة وشر اهلها وشر مافيها

ودخلنا انا وعلي سوبا واستلم علي مفتاح الشاليه ففتح علي الباب ودخلنا

كان رقيقا وبسيطا وجميلا كان به نوافذ عديده ساعدت علي في وضع الحقائب وفتحت شباك يالهي كنا مطلين علي البحر مباشرة

كان الهواء حقا كما يقولون عليلا دخلت الي الشاليه فتحت الابواب كانت هناك حجرتين للنوم ومطبخ مودرن وحمام جميل يغريك علي الدخول والاستحمام فيه

فتحت الحقائب لان علي خرج الي ادارة الشاليهات ورتبت كل شيء ملابسنا وادواتنا ودخلت الي الحمام واخذت شاور كنت حقا في اشد الحاجه اليه لاتخلص من تعب السفر والصعائب التي مرت بي خلال السفر وارتديت قميصا رائعا لونه سماوي ومددت جسدي علي الفراش كنت اريد النوم بشده

ولكنني كنت هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههه

جاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائعه

قمت وفتحت المبرد واخرجت كل مافيه ووضعت اطعمه في الثلاجه و اخري في الفريزر كان هناك طعام مطهي كانت اعدته لي حبيبة قلبي ماما سميحه سخنت الطعام

واعددت العصائر والمياه ووضعت وردات جميله علي مائدة الطعام ووردات في حجرة النوم وعطرتها وسمعت صوت الاذان فقمت وصليت وحمدت الله وقرأت ايات الكتاب الحميد حتي وصل حبيبي

وزوجي وقلبي علي بابتسامته الرائعه ولكنه يبدو عليه في غاية التعب

فاخذ شاور سريع وانا اعددت له ملابسه وتناولنا طعامنا بفرحه وسعاده ثم رتبت كل شيء من الاطباق والطعام المتبقي وتذكرت ان انوي ان اعرض علي علي ان نعول اسره فقيره لبجزبنا الله بها الاجر في الدنيا والاخره ويبارك لنا فيما رزقنا

دخلت الحمام فرشت اسناني وشعري وتعطرت وذهبت الي غرفة النووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو م

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

استيقظت من نومي علي صوت المنبه ليعلن عن وقت دخول الفجر

كنت اشعر بالتعب الشديد والرغبه القويه في النوم كنت لا استطيع ان احرك جسدي او هكذا اوهمني شيطاني حاولت المقاومه لم يحدث لي ذلك من قبل كنت استيقظ لقيام الليل وصلاة الفجر وانا خفيفه ونشيطه ارتفع رنين المنبه

ففتحت عيني بصعوبه وقمت بتثاقل من السرير نظرت الي علي الذي كان نائما ولا يسمع صوت المنبه قربت اليه المنبه ولكن

لا حياة لمن ينادي

فدخلت الحمام واغتسلت وخرجت لصلاة الليل تذكرت علي وتذكرت حديث رسول الله عن أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " رَحِمَ اللَّهُ رَجُلا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلَّى وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ ، فَإِنْ أَبَتْ نَضَحَ فِي وَجْهِهَا الْمَاءَ ، رَحِمَ اللَّهُ امْرَأَةً قَامَتْ مِنَ اللَّيْلِ وَصَلَّتْ وَأَيْقَظَتْ زَوْجَهَا ، فَإِنْ أَبَى نَضَحَتْ فِي وَجْهِهِ الْمَاءَ "

وتذكرت كم تمنيت ان افعل ذلك مع زوجي فقررت ان افعل ذلك

اقتربت من علي ناديته لم يجب حركته قليلا لم يجب ايضا هززته بقوه فرد علي وهو مغمض العينين

علي //هممممممممممممم

امال //قوم ياعلي علشان نصلي الفجر

علي وهو يتكلم كانه تحت البحر //حاضر روحي صلي وانا هاجي وراكي

امال //لا ياعلي قوم قدامي

علي //يووووووووووووووووه حاضر كمان شويه

امال //حاااضر كمان شويه واحضرت كوب من الماء وصببت فوق راس علي صبا

فقام منتفضا ومفزوعا فضحكت

امال //قوم ياكسلان وانا الي بقول انك انت الي هتصحيني طلعت كسلان كسلان

علي بضيق //ينفع كده اخر مره تعمليها

امال بضحكه عاليه //حاضر اخر مره هعملها بكوبايه بعد كده لو مصحتشي من نفسك هجيب جردل واصبه فوقك

علي //تصدقي باين عليه اتجوزت واحده مجنونه وهتخلص مني كل الي انا عملته في حياتي

انا الي عملت كده في نفسي كان مالي ماكنت مستريح

امال // يلا قوم قبل اما اشدك من رجليك

علي// حاضر يامجنونه

قام علي واغتسل وجاء ليصلي فنظر الي الساعه

علي //ايه ده هو الفجر لسه مااذنشي ولا الساعه دي مش ظبوطه

امال //لا الساعه مظبوطه والفجر لسه مااذنشي احنا هنصلي قيام الليل

علي //دالسه ساعه علي الفجر

امال// ماانا عارفه وهي دي احسن وقت لقيام الليل احنا هنتكلم كتير يلا علشان تصلي بيه امام

علي //لا صلي لوحدك علشان انا لسه تايه

امال //لا ياعلي علشان خاطري انا طول عمري بحلم باليوم الي اصلي فيه قيام الليل مع زوجي

علي// حكمت تحققي احلامك النهاره وانا تعبان ومانمناش ساعتين حتي

امال //كلما ذادت المشقه ذاد الاجر وبعدين : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: «إذا أيقظ الرجل أهله من الليل فصليا - أو صلى ركعتين جميعا، كتبا في الذاكرين والذاكرات» .

واحنا عايزين مانفوتشي ولا يوم كفايه الايام الي فاتت

علي //حاضر يامال

بدأنا صلاة الليل صليت خلف علي وانا في قمة سعادتي رغم شدة تعبي

انتهينا من الصلاة وجلسنا نقرأ ايات الكتاب الحكيم

ونستغفر الله حتي ارتفع اذان الفجر اللهم لك الحمد والشكر اللهم ارزق كل البنات فرحه تملأ قلوبهم وتقر بها اعينهم يارب

يلا يا حج علي عقبال مانصلي سوا في الكعبه ان شاء الله

علي //حاضر ياستو الحجه امين يارب

صلينا جماعه ورددنا اذكار الصباح التي اختصرها علي كثيرا كثيرا ثم رمي نفسه علي السرير وغط في النوم في نفس ذات اللحظه

اما انا ففتحت النافذه واستنشقت هواء الفجر فقد قرأت انه هواء نقي ومفيد للمخ فاعتدت علي ذالك منذ ايام المذاكره والدح

ثم دخلت ورميت نفسي علي السرير وغرقت في احلااااااااااااامي

لم استيقظ الا قرب اذان الظهر ...........كنت اشعر بكسل شديد ولكنني كنت اود اكتشاف كل شيء في هذا المكان

كان كل شيء بالنسبه لي رائعا

اعددت الطعام والعصائر والفاكهه واحضرت كتاب من كتبي وجلست اقرأ فيه

سرحت في كتابي حتي قمت مفزوعه

فلقد وقف علي بجواري دون ان اشعر وصب فوق رأسي كوب ..........................ماء

ضحكت رغم انني فزعت كثيرا وكذلك ظل علي يضحك علي منظري حتي دمعت اعيننا

علي //العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم

امال //يعني انا ظالمه طب بزمتك مش فرحان ان ربنا اكرم علينا بالطاعه

علي// ايوه فرحان بس مش تصحيني بالطريقه دي

امال //الطريقه دي الي قال عليها الرسول عليه الصلاة والسلام : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " رَحِمَ اللَّهُ رَجُلا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلَّى وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ ، فَإِنْ أَبَتْ نَضَحَ فِي وَجْهِهَا الْمَاءَ ، رَحِمَ اللَّهُ امْرَأَةً قَامَتْ مِنَ اللَّيْلِ وَصَلَّتْ وَأَيْقَظَتْ زَوْجَهَا ، فَإِنْ أَبَى نَضَحَتْ فِي وَجْهِهِ الْمَاءَ "

علي //صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

امال//انت جعت ولا ايه

علي //اوعي تكوني كلتي من غيري انا عارفك مابتقدريش تقاومي

امال// انت دايما ظالمني انا كنت جعانه جدا وقاعده مستنياك اما تصحي تقوم تخضني كده

علي //طب يلا علشان ناكل ونخرج

امال //يلا

تناولنا طعامنا بشهيه واذن الظهر فصلينا ثم ارتدينا ملابس الخروج

امال //في حد بيخرج دلوقتي في عز الظهر

علي //اكيد فيه ..........................المجانين الي زينا

بس الجو بره حلو اوي حتي في عز الظهر

امال //يلا هنشوف فيه مجانين غيرنا ولا ايه

خرجنا واخذت معي الشمسيه التي ضحك علي كثيرا ما ان رأها

وتمشينا علي الشاطيء وحقا لم نجد مجانين سوانا يتمشي في هذا الوقت

 

 

خرجنا الي الشاطيء كنت مبهوره لروعه المكان جلسنا قليلا لنستريح كان علي يشرح لي كل شيء ويحكي لي عن اهم الاماكن في مرسي مطروح

 

من كتيب صغير معه كتب فيه

اماكن تستحق الزياره في : مرســـــــــــــــــــــــــــى مطروح..اهداء مني لكم

الأماكن التي تستحق الزيارة في مرسى مطروح ( غير شاطيء مرسى مطروح طبعاً ) :

 

1- شاطيء الأبيض : يقع على بعد 30 كم غرب مطروح ، لكن شاطيء مرسى مطروح أجمل

2- شاطيء عجيبة : يقع على بعد 28 كم غرب مرسى مطروح ويمتاز بالكهوف الطبيعية والمناظر الخلابة

3- حمام كيلوباترا : يقع فوق تلال .. وهو عبارة عن صخرة في البحر على بعد 50 م من الشاطيء ، ويمكن الوصول إليها بقارب بخاري أو شراعي أو سيراً أو بالسيارة

4- شاطيء رأس الحكمة : يقع على بعد 85 كم شرق مطروح ويمتاز شاطئه بالهدوء

5- الأسطول المصري : شيد في عهد البطالمة وتوجد آثاره في البحيرة التي تقع غرب الميناء

6- كنيسة قبطية : شيدت في أوائل العصر القبطي علاوة على وجود مغارات أثرية بها نقوش

7- مخبأ روميل : عبارة عن كهف محفور في الصخور كان يستخدمه روميل في وضع الخطط الحربية وأصبح متحفاً حربياً

8- جبل الموتى

9- متحف العلمين .. ومقابر ضحايا الحرب العالمية

محميه سيوة

 

 

صور ومعلومات عن مدينة مرسى مطروح المصرية

 

مرسى مطروح هي مدينة مصرية، وعاصمة محافظة مطروح.

تقع على ساحل البحر المتوسط وتقع على بعد حوالي 290 كم غربي مدينة الإسكندرية.

وتملك المدينه أجمل شواطئ مصر على الإطلاق

ويوجد بها شاطئ عجيبه وتتسم بالجو الرائع في الصيف الخالي من الرطوبه

و من معالم مطروح أيضا سوق ليبيا وهو سوق شعبي قيه منتجات مختلفه ليبية

و مصرية ومن دول مختلفه، وأيضا من معالمها شارع الأسكندرية

وهو شارع تجاري ويبدأ من مدخل المدينه إلى كورنيش المدينه تكثر الفنادق بمرسى مطروح

واهمها "البوسيت" و"الأبيض" وفندق القصر و"الليدو" و"رويال بالاس" و"الاليزيه"

و مجموعة فنادق خاصة بالقوات المسلحة.. وبها قري سياحية أشهرها "الأندلسية"

اضافة إلى العديد من الشاليهات الخاصة، وشاليهات وشقق مفروشة للإيجار .

وبمرسي مطروح العديد من الشواطئ منها الخاص الذي يتبع كل فندق أو شاليه،

ومنها الشواطئ العادية المجانية ومن أشهر شواطئ مطروح

شاطئ "روميل" و"البوسيت" و"الأبيض" وشاطئ الغرام و شاطئ علم الروم و"مينا أبو حشيشة"

واشهر مزاراتها شاطئ "عجيبة"،الذي يعد من أروع الشواطئ علي البحر المتوسط

، لما يتمتع به من طبيعة خلابة حيث الصخور بأشكالها الغريبة

وتكويناتها الطبيعية تحيط بها المياه بالوان متدرجة من الزرقة، ويوجد بها أماكن للغطس.

وتعتبر حمامات كليوباترا أهم مزارات المدينة السياحية،

حيث يوجد الحمام الخاص بالملكة كليوباترا،

وهو حمام وسط المياه يصل الناس إلى داخله عن طريق مجموعة من الصخور.

وتدخل الحمام المياه من كل ناحية، وقد اصبح من أجمل المزارات خاصة في السنوات الأخيرة

بعد الاهتمام به والعناية بتجديده ونظافته.

فيها اماكن مميزه كتير لزيارتها

سواء للفسحه او لرؤية المناظر الطبيعيها

مثل عجيبه وشاطئ الغرام

و لزيارة الاماكن التاريخيه

مثل كليوباترا والعلمين وروميل

او ممارسة السباحه فى ميائها الفيروزيه الصافيه من غير خوف او قلق لأن ميائها هادئه آمنه

مثل الأبيض وشاطئ الغرام وشواطئ اخرى كثيره

او للتسوق والشراء من سوق ليبيا الشهير هناك

وهى مشهوره بزيت الزيتون والاعشاب الطبيه والتوابل

واللب الابيض ليه مذاق خاص هناك

وفاكهة التين البرشومى

أغلب الزائرين ضرورى يشتروه من هناك

 

"عجيبة وكليوباترا".. السحر والجمال في أروع شواطئ العالم

 

http://files2.fatakat.com/2012/8/13442528445947.jpg

 

 

إطلالة أخاذة تخطف عينيك, حيث الجمال والطبيعة الساحرة التي تأخدك لتري الدنيا من منظور أخر..

كل هذا عندما تقع عيناك علي شواطئ مرسي مطروح والتي تطل على البحر المتوسط

وتعد من أجمل شواطئ العالم.

والتي تبعد 524 كيلومتر عن القاهرة و290 كيلومترا غربي الإسكندرية،

وتبلغ مساحتها حوالي سبعة كيلومترات.

شاطئ عجيبة

ومن أجمل تلك الشواطيء ذات المناظر الخلابة "شاطيء عجيبة"،

الذي يبعد عن مرسى مطروح بحوالي 24 كيلومتر غربا،

والذي يتميز بمياهه الزرقاء الزاهية التي تختطف عين ناظرها بصفائها ونقائها،

يقع هذا الشاطيء أمام صخرة عملاقة، التي يسير في ظلالها

الأشخاص مستمتعين بهذا المشهد العجيب المميز بين شواطيء العالم

, كما تتناثر بعض الصخور على رمال الشاطيء في منظر بديع،

يجلس عليها المصيفين والزائرين يلتقطون الصور،

لتظهر من خلفهم الطبيعة بسحرها وجمالها في أزهى صورها,

كما تتضاءل هذه الصخور كلما امتد داخل المياه

لتزيد من جمالها الذي يجتذب الزوار للاندفاع نحوها في مغامرة شيقة في أحضان الطبيعة.

ويمتاز شاطئ "عجيبة" وجميع شواطيء مرسى مطروح أيضا برمالها الناعمة البيضاء

، ومياهه الشفافة الهادئة، حيث تحميها سلسلة من الصخور الطبيعية،

وفي وسطها فتحة تسمح بمرور السفن الخفيفة.

كما يرجع تاريخ تلك الشواطيء الجميلة إلى عصر الإسكندر المقدوني

والذي كان يسمى وقتها "براتنييوم"، كما كانوا يطلقون عليه أيضا "امونيا"،

ويقال أن الإسكندر الأكبر قد توقف في هذا المكان

أثناء رحلته التاريخية لتقديم فروض الولاء للإله أمون بسيوة،

حتى يصبح ابنا له وليكون حكمه امتداداً تاريخيا لحكم الفراعنة.

http://files2.fatakat.com/2012/8/13442529098063.jpg

 

http://files2.fatakat.com/2012/8/13442529707175.jpg

 

و من أروع و أشهر الأماكن بمرسى مطروح حمامات كيلوباترا

 

 

شاطىء الغرام

 

 

 

سمى بذلك لأن به صخرة الغرام ، أو صخرة ليلى مراد التي غنت عندها منذ 50 عاماً

 

 

وطبعا الصخره كانت عند الشاطىء لكن مع المد والجذر بعد 50 سنه بقينا بنمشى

داخل المياه عشان نوصلها

يوجد بهذا الشاطيء قوارب تدخل البحر لرؤية الأسماك والمخلوقات البحرية

http://files2.fatakat.com/2012/8/13442530422911.jpg

 

 

كما تضم مرسى مطروح الكثير من الشواطئ الرائعه كشاطئ الأبيض

و شاطئ العوام و شاطئ روميل .....الخ

 

 

علي //اختاري بقي تحبي تروحي فين من كل دول

امال //بلدنا جميله اوي ياعلي كلهم احلي من بعض اي مكان تختارو انت جيت هنا قبل كده

علي //كتير بس ماجتشي هنا من زمان

امال //طيب مادام انت عارف كل حاجه هنا اختار انت احلي الاماكن

علي //حاضر يلا بينا علشان نبدأ هعملك برنامج هتحلمي بيه العمر كلو

 

ركبنا السياره وانطلقنا ...........................

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

نزلت الحلقات

وفيها معلومات سياحية بالصور كمان

مش حرماكم من حاجة ههههههههه

 

لى عودة لرد على حبيباتى الحلوين اللى اسعدوا قلبى بتعليقاتهم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

جزاك الله خيرا رياحينوا

الحلقه النهارده مختلفه بدات تبان شخصيه علي

اظن انه عنده مشكله او عقده ماثره فيه

ربنا يقوي امال و تقدر تخلصه منها بايمانها القوي

كمان هو بدا يثق فيها يحبها و ده شيئ كويس

 

متابعين معاك يا جميل اوعي تتاخري علينا

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

صح يا اروى انهم بيكونوا شكاكين

بس احنا مش فاضيين لهم ويتعبونا معاهم

يعنى انا كنت شايفه المفروض هى اللى لما تعرف انه كان لها علاقه ببنات ووو كانت هى اللى تشك فيه ومترضاش تكمل معاه

لكن شايفه العكس هو ولا همه وبيعاملها اكنها هى اللى غلطت قبل الزواج

الواحده اللى حافظت على نفسها من حقها تجوز واحد كمان محافظ على نفسه ومتدين

مش يمشى مع بنات وفى الاخر يختار واحده مؤدبه ويبهدلها بشكوكه واتهاماته

إلا لو هو تاب حقيقى من اللى كان فيه

 

 

الامر الاخر

ارفض ان يجهز الرجل كل شيء ولا تدفع الفتاة اي اي شيء

لان هذا سيضخمه عليها ويجعله يشعر انها اشتراها بنقوده وستكون عينها مكسورة ولا قيمة لها سوى خادمة بحقيبة ملابسها

واعرف حالات واقعية عن هذا

وصارت الاخت مكسورة لانها لم تدفع شيء

ويكون الرجل هو المتحكم بها والمتحكم في كل شيء

 

انا محبش اخد او اخواتى ياخدوا واحد اعلى مننا من ناحية المستوى بسبب كده

عشان مبقاش مذلوله ولو بالنظرات والتلميحات

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

احلى حاجه انهم مواظبين على الصلاة وقراءة القرءان والاذكار

ما شاء الله عليهم

 

انا بقرأ القصه لانى بتعلم منها حجات ^^

ولانها بتحكى بالتفصيل فبعرف معلومات

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بس عايزه اعرف معنى نضح فى وجهها الماء

 

هل هو زى مبيعملوا كده كوب ماء بحاله يكبه عليه

ولا رشه ؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك يا غالية

القصة شيقة ..نتابعها معك إن شاء الله

حتى الآن مازلت حائرة في طريقة تعامل أمال مع على

أعجبني جدا انها شخصية إيجابية ...قوية ..واثقة في نفسها

وأظن هذه الصفات ستجعلها تكسب زوجها وتعلمه درس مهم في الحياة

مع أنني في البداية لم يعجبني أنها وافقت عليه ..فهي كانت على البر وعلمت عنه أمور لم تعجبها فكان الأفضل من وجهة نظري أنها تتوقف في هذه المرحلة ولا داعي للغوص في تجربة قد تكون هي الخاسر الأكبر فيها

ولكن لعل هذا ما قدره الله عليها ..ولعلها تكون سببا في شفاءه من هذا الوسواس الخانق

بالنسبة لعلي .. لا أدري هل تاب عما فعل أم لا ؟؟؟

لا أريد أن أعطي له عذر ..فالتعدى على الأعراض لا عذر له نهائيا

سواء كان مجروحا ويريد أن ينتقم من جميع النساء أم لا

فالعرض دين وعليه أن يتوب توبة نصوحا

ولكن في نفس الوقت أشعر بالشفقة عليه

فالأمر خارج عن سيطرته وإرادته وأي شخص مكانه لابد وأن يفكر تفكيره

ولعل هذا من أفعاله ومن كسبه

فكيف لرجل اعتدى على أعراض النساء أن يهنأ باله أو يرتاح قلبه ؟؟

لابد من المعاناة ..فلعل هذا تطهيرا له مما فعل

  • معجبة 3

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أمر أحب التعليق عليه : )

وهي وجهة نظر قد تخالفني فيها البعض

ولكن لا أظن أن المهنة والمال قد تجعل صاحبها يتفاخر على خيره

إذا تفاخر الرجل بمهنته وماله فهو شخص عديم الشخصية ..فاقد الثقة بالنفس ويبحث عن ما يسد هذا النقص

أما الرجل الحقيقي فسواء كان غنيا أو فقيرا يظل رجلا ..يظل واثقا ..

 

أيضا ..أن يقوم الرجل بتجهيز بيت الزوجية كاملا ..ما المشكلة ؟؟؟

هل معنى أن الرجل يجهز كل شيء إنه اشترى المرأة ؟؟؟

ألم أقل لكم هذا تفكير أشباه الرجال !!!

الرجل الحقيقي لا يحتاج أن يشتري لزوجته لكي يستعبدها

والزوجة المؤمنة الواثقة التي تعلم قدرها تماما تستطيع أن تثبت لزوجها انها إمرأة لا تُشترى بأموال العالم أجمع

حق لها أن يكرمها ويهننها ويشتري لها كل ما تريد

هكذا المرأة في الإسلام ..مدللة ...فلا مشكلة نهائيا أن يقوم الرجل بكل لوازم البيت وليس معنى ذلك أن يستعبدها أو أن تشعر هي بالمهانه

وشعورها بالمهانة أو النقص خطأ كبير ...بل ترفع رأسها عاليا ..وتعلم أنه فعل ذلك لأنها تستحق ..وتستحق أكثر من ذلك

 

 

أما أن ترفض المرأة رجلا بسبب مستواه المادى الأعلى فهذا أراه وجهة نظر قاصرة أيضا

المشكلة ليست في المستوى المادي بقدر ما هي في المستوى الأخلاقي والديني

فالمهم هو التكافؤ في الدين والأخلاق والأصل

أما المال فلا يهم أن يكون أحدهما أعلى من الآخر

فممكن جدا أن تجدي رجل مستواه المادي عاليا جدا ولكنه سيء ..لا أصل له

 

فلا مشكلة نهائي أن أتزوج شخص أعلى مني ماديا ولكن المهم يكون ذو خلق ودين وأصل

ووقتها أصله لن يخوله أن يعاير زوجته أو حتى يلمح لها ..لأنه وقتها سيعلم أنها أصيلة

وإذا كان الأصل أمام المال ..لم يعد للمال وقتها قيمة .

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@@ساره محمد

 

بس احنا مش فاضيين لهم ويتعبونا معاهم

يعنى انا كنت شايفه المفروض هى اللى لما تعرف انه كان لها علاقه ببنات ووو كانت هى اللى تشك فيه ومترضاش تكمل معاه

هو فعلا كل اللى بيعملوه غلط والبنت مالهاش ذنب فيه

بس انا عذراهم لانه بيبقى غصب عنهم الشك بيبقى مرضى عندهم

إلا من رحم ربى طبعا وده بيكون ملتزم بأخلاق الأسلام عشان كده بيعامل مراته بما يرضى الله

ولكن " على " لو لحظتى هو مش ملتزم اصلا عشان كده الشك واخذ معاه طريقة سيئة

وعلى فكره الشك مش بيكون فى زوجته بس ده بيبقى بيشك فى المجتمع كله

وده مش حله اننا نبعد عنه ولكن الحل انه يتعالج

وانا نقلت القصة مخصوص لانى بعرف ان فى ظل الفتن دى فى رجالة كثير شكاكين

يمكن مش كلهم بنفس درجة الشك على لكن برضوا الزوجة بتتعذب منه !!

 

احلى حاجه انهم مواظبين على الصلاة وقراءة القرءان والاذكار

ما شاء الله عليهم

 

انا بقرأ القصه لانى بتعلم منها حجات ^^

ولانها بتحكى بالتفصيل فبعرف معلومات

 

أنا كمان دى حاجة عجبتنى فى القصة جدا ودى من الحجات الللى خلتنى انقل القصة

لان رغم الأبتلاء اللى بتمر بيه

إلا انها عندها ثقة فى الله وتوكل عليه

انا كمان استفدت منها جدا فى الجانب الأيمانى

صح هى ينقصها بعض ضوابط الألتزام لكن لديها قوة عجيبة على الصبر سبحان الله

 

بس عايزه اعرف معنى نضح فى وجهها الماء

 

هل هو زى مبيعملوا كده كوب ماء بحاله يكبه عليه

ولا رشه ؟

ههههههههه لا طبعا

 

ونضح الماء هنا أسلوب جميل , أسلوب تربوي , أسلوب تهذيبي , أسلوب يجمع بين الخفة والمرح ويجمع بين التربية والتزكية .

ليس نضح الماء دفعه بقوة أو بكثرة .لا , وإنما نضح بقطرات ماء .

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاك الله خيرا مشرفتى ساجده

لكن انا رأيى اللى قلته بسبب انى شفت كذا ناس مستواهم عالى بيكون تعاملهم مع اللى اقل منهم حتى لو مش لهم قرابه بيهم او زواج

تعاملهم بيكون بنظره احتقار او او معظمهم كده متهيألى مشفتش حد مستواه عالى وبيتعامل كويس مع اللى اقل منه إلا ما رحم ربى طبعا

 

بالنسبه للى بيتكفل بكل حاجه ففى مدن او بلدان الاصل عندهم ان الزوج هو اللى عليه كل حاجه

والمرأة فقط عليها لبسها فقط ( :

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

او على الاقل لو العريس كان متواضع وراضى فأهله بيكونوا لهم نظرات وتليمحات

وانه كان ياخد واحده من مستواهم احسن وزيهم من ناحية الماده

 

إلا من رحم ربى

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طيب اتفق مع الحبيبة ساجدة للرحمن

الشخص لو متدين وخلوق لن ينظر لفروق الماديات لصالحه وكان واثقاً من نفسه

 

لكن لنأخذ بالاسباب ، فحتماً احد ما سيفكر كذلك ولو لوقت في حياته

البنت مدللة .فليدللها والدها في زواجها ويرفع رأسها انها ليست رخيصة ووافقته لاجل نقوده

 

ما قلته عن زواج شخص غني من فتاة متوسطة رأيته بعيني ورأيت من الرجال من يفكر هكذا

بل أجزم ان هذا تفكير كثير من العائلات

والعكس يطلق عليه شخص مثالي جداً ربما نادر جداً وجوده لنكن واقعيين !!

 

الفتاة توافق على دين الشخص واخلاقه نعم ولا ترفضه لانه غني بل ترفضه لانه مغرور متكبر

 

ونعم يفهم انه يشتريها بالمال

 

بالنسبة لحلقات اليوم

ضايقني جداً جداً تصرف امال

ماذنبها ان يأتي رجل يعاكسها وهي رفضته وصدته ثم يأتي ويتهمها في عرضها ويشدها من شعرها لاجل خيالاته

ثم تقوم بتقبيل يده وتترجاه ان يتركها وانها مطيعة

 

إنا لله وإنا إليه راجعون

 

ماهذا ! وأي ذل هذا! وما ذنبها اصلا

وحتى تقبل يده وتترجاه وهي المظلومة!

 

تصرفاتها تضايقني جداً جداً

هل خُلقت الفتاة لتكون ذليلة لزوجها يضربها وتقول له هطيعك يا سيدي

 

ناقص تقوله سي السيد

 

ونعم اكرر انه يفعل ذلك بذريعه بسبب مهنته ونقوده وانه ايضا بذلك ضعيف الشخصية

وانها رخصت نفسها مرات ومرات

ورخصها والدها بفرحه انه لن يدفع شيئا

 

لو كان شخصا اخر متوسط المال والمهنة لم تكن لتقبل ولا ابوها

ولا احتاج تبرير ذلك اعتقد واضح جداً

 

او لنقل ان شخصيتها اصلا ضعيفة وتحب الذل

 

هناك فرق بين الطاعة والذل

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@@ساجدة للرحمن

تسعدنى كثيرا متابعتك مشرفتى الغالية

أنا اتفق معك جدا فى موضوع الماديات فليس الماديات ما تحدد قيمة المرأة

وانا ايضا اخالفها فى موافقتها منذ البداية مع رؤيتها منه ما لا تحب ولكنه قدر الله لها

ولكنى اوافقها على استمرارها معه بعد الزواج فأنا لا احب المرأة التى تستسلم سريعا وتترك زوجها بعد زوجها

عندما تجد ما لا يعجبها فى زوجها ولكن اقدرها اكثر ان حاولت اصلاحه فلعل الله قد جعلها زوجته ابتلاء لها

وجعلها زوجته لتساعده على الشفاء من مرضه

 

@@ذليلة إلى اللـَّـه

حبيبتى ليس كل الناس ينظرون إلى الأمر بأذلال

أبى يريد ان زوج أخى ان يشترى كل شيئء فى الشقة لانه يرأى انه يكفى ان تأتى زوجته إلى الشقة معززة مكرمة

وهو يرأى انها اغلى من ان يقيمها الناس بالأموال وسأفعل ذلك مع ابنى ان رزقنى الله ابن ان شاء الله :))

فخلى بالك من كلامك لو كل الناس فكرت كده ابنى مش هيتزوج ههههههههههههههه

 

حبيبتى الموضوع بيظهر من تعامل الزوج فى فترة الخطوبة

أصلا لو الرجل يشعر انه لو شتري الجهاز كله هيقدر يذل زوجته

بعد أن أصبحت معه تحتمى به ي1لها

فلجوازه اصلا متنفعش الفكرة مش فكرة عفش ولا فلوس لو الرجل عايز يذل زوجته

سيذلها سوء أشترى أو لم يشترى

الأنسان المغرور المتكبر الذى يرأى مكانته فى ذل زوجته هو ليس برجل اصلا

ولا يستحق ان نطلق عليه اسم رجل الله خلق المرأاة ليدللها زوجها ويحميها ويخاف عليها

لأنه حتى لو لم يشترى سيذلها على مأكلها وملبسها وكل شيء يقدمه من اجلها

يعنى من الأول لو حاسه انه ممكن يذلك لو اشترى الجهاز كله يبقى بلاش الزواجة اصلا

 

أما بالنسبة لتصرف أمال

فأنا لا أراى انها أخطأت هى لم تبكى لانها تشعر بالذنب هى تبكى لانها اشفقت على ما وصل إليه زوجها

وهى لو كانت تعصبت كانت ستسواء الحال اكثر

لا اعرف هل سيتفق معى الكثير فيها ام لا ولكنى ارأى انها تصرفت تصرف جيد

هذا ليس اذلال يا حبيبة كما قلت هى لم تبكى لانها تترجاه مصالحتها هى بكت على حالة زوجها

بعض الظروف فى العلاقة الزوجية تحتم على المرأة طريقة تعامل معينة

هى ليست بالزوجة الضعيفة الشخصية أيضا وستعرفين ذلك من بعض المواقف التى ستأتى لاحقا

امال //كانت الدموع تنساب كما الشلال //الله يسامحك علي ظنك السيء بس انا مش مسمحاك

ان بعض الظن اثم وانا بقولك ان ظنك كلو اثم وانت مش انت كنت بتقولي لو عندك ذرة شك فيه كنت قتلتني انا بقولك لو مصدق الشيطان الي بيوسوسلك وهيخربلك كل حياتك سيبني بالمعروف وانا متاكده انك مش هتسبني لانك متاكد اني بريئه واني ماليش ذنب ان واحد بيعاكسني وبيغلس عليه وانا عمال ادور عليك وقلقاته

هذا دليل على انها واثقة من نفسها ولكن أمال فضلت بدل الثائر لكرمتها فضلت استعمال سلاح الصبر

على فكرة الكلام اللى قالته لزوجها مفيد فى علم النفس لشفاء حالته فهى بثقتها لنفسها ترسل إلى عقله الباطنى أنها بريئة لا يمكنه الشك فيها

 

أما بالنسبة لزوجها فهو لا يعاملها هكذا لانه مغرور او لان اباها رخصها بعدم المساهمة فى الجهاز

فيما بعد ستوضح لك القصة أنه ليس متكبر ولا يتعمد إذلالها هو فقط مريض نفسى بالشك

 

لن تصدقون ..............يالهي لك الحمد والشكر يارب ............

 

فرفع علي وجهه الي كانت عيناه ترقرق بالدموع ولكنه يبتسم قبل يدي و راسي وقال

علي //........................

حقك انتي الي عليه غصب عني

 

نظرت له وجدته كانه في صراع مع نفسه كانه يتصرف دون ارادته اشفقت عليه وعزمت علي الصبر عليه حتي يعافيه الله مماهو فيه

من مرض الشك ولكن كيف وانا حتي لا استطيع ان ادافع عن نفسي

هو يشعر بخطأه ولكنه مريض كما قلت لا يستطيع مقاومة الشك لديه

وستعلمين فيما بعد أيضا انه ليس هكذا مع زوجته فقط بل مع أخواته البنات أيضا

وأيضا يعاملها معاملة رائعة فى وقت الصفاء هو يحبها ويغار عليها غيرة مرضية للاسف

وفى على أرض الواقع رجال هكذا بل هناك نساء تصيبهم الغيرة المرضية أيضا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

@@ساره محمد

كما ذكرت حبيبتى الشخص الذى ينظر للناس بأحتقار لانها اغنى منهم ليس برجل اصلا

وكما قالت مشرفتنا العالية هم أشباه رجال

ليس الكل هكذا فلا ترفضى الشخص لمجرد ان مستواه المادى اعلى منك

تعرفى عليه ولو هو انسان مغرور او متكبر سيظهر عليه من اول لقاء

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مضي من الاسبوع في مرسي مطروح ثلاثة ايام كانت اجمل ايام حياتي اقتربت من علي اكثر وتعرفت اكثر عليه وشاهدت اجمل الاماكن علي الارض واستمتعت كثيرا بصحبته وتجرعت من حنانه ما يكفيني ويعوضني عن قسوته وعن بعدي عن اهلي ولكنني اشتقت لهم كثيرا كنت اتمني ان اكلمهم ,واطمئن عليهم ولكن كما تعلمون فلقد تحطم هاتفي واستحييت ان اطلب من علي ان اكلمهم من هاتفه فبكيت من شوقي اليهم فسمعت صوت خطوات علي تقترب فمسحت دموعي وحاولت ان ابدو طبيعيه ولكن علي لاحظ تغيري وحاول ان يستفهم عن حزني ولكنني نفيت اي حزن

في صباح اليوم الرابع بعد صلاة الفجر والاذكار والورد القرأني

خرجنا الي البحر وركبنا احد القوارب الكبيره وكان بها الكثير من السائحين جلسنا مستمتعين بالمناظر الخلابه ولكنني كنت اشعر بالم في اسفل بطني

فعرفت علي الفور ولم اكن مستعده لذلك لست ادري ماذا افعل كانت بطني تؤلمني بشده ولكنني حاولت اخفاء ذلك عن علي

علي //يلا ياامال علشان نجيب سندوتشات وعصير من الكانتين

امال //لا لا روح انت ياعلي انا هخليني هنا

علي بنظرة تعجب لانني لم اكن افارقه ابدا في الايام السابقه //براحتك تحبي تاكلي

امال //الي هتاكل منه هاكل منه

علي// ماشي

ذهب علي الي الكانتين في القارب المليء بالسياح

فضلت ان انظر الي البحر ولكن كانت هناك عين قريبه مني وتنظر لي بطريقه ملفته نظرت اليها كان شاب يبدو عليه انه ليس مصري ولكنه يبدو عليه انه عربي

لست ادري كيف عرفت ذلك ربما لان فكرتي عن الغرب هي العيون الملونه والشعر الملون ربما

ولكنني شعرت اكثر بالضيق فهذه النظره لا تبشر بالخير الم يكفيني الالم الذي يزداد في بطني وحيرتي كيف ساقوم امام الناس الموجودين وانني لم استعد لما انا فييه والحرج الشديد من علي كيف ساخبره شعرت ان انني في هم شديد والم شديد وضيق شديد ايضا

اقترب هذا الشاب مني ومازالت عينيه تنظر الي ويبتسم

كنت اريد البكاء او الصراخ من الالم و الضيق

امامه كل هؤلاء النساء الكاسيات العاريات ولا ينظر الالي

انني محجبه ومحتشمه في ملابسي ورغم ذلك لم اسلم من تطفل المتطفلون

كيف لي المفر ادرت وجهي الي البحر والالم يعتصرني وعلي تأخر عني او كذلك هييء لي

نزلت دموعي رغما عني فلم استطيع تحمل ما انا فيه فاقترب هذا الشاب ومد يده بمنديل لي وكانه يشفق علي

كنت اريد الصراخ في وجهه ان يبتعد عني ولكنني من شدة الالم لم استطع مسحت دموعي بيدي وقلت له شكرا وطلبت ان يتركني بمفردي بادب

ولكنه اصر انه لن يتركني حتي يطمئن علي ......... كنت علي وشك الصرااخ في وجهه ولكن ظهر علي

ظهر وقد تحول وجهه الي جمرة من النيران

علي //فيه ايه بيكلمك ليه وبتقوليلو ايه علشان كده ماردتيش تيجي معايا

امال //انت فاهم غلط ياعلي

علي//فهميني انتي الصح انا مش نبهت عليكي ميت مره ماتتكلميش مع اي راجل ...وبعدين فهميني ماجيتيش معايا ليه

امال //......................هفهمك بس لما ننزل ياعلي ارجوك وطي صوتك بلاش تفرج الناس علينا

علي //حاضر هسكت تعالي نروح مكان تاني الجهه التانيه فاضيه

امال //معلشي ياعلي خلينا هنا ولما ننزل نتكلم

لم اكمل كلامي الا وشدني علي من زراعي بقوه وذهبنا الي الجهه الاخري

امال ببكاء شديد //استريحت دلوقتي سيب ايدي لو سمحت

علي //انا مش عارف اعملك ايه وارضيكي ازاي عرفتك الحاجه الي بتضايقني وبردك مصره تضايقيني كل شويه الاقي افعالك غريبه وشويه بتعيطي

انا مش عارف انتي ندمتي علي انك اتجوزتيني ولا بتحبي حد تاني طب وافقتي عليه ليه انا بقولك اخر مره انا صبري عليكي له حدود

لم استطع تحمل الالم في بطني ولا تحمل كلماته ولا تحمل الحرج الشديد من الاشخاص الموجودين في القارب

ظللت ابكي ولا استطيع ان اتكلم من شدة البكاء كادت انفاسي تقطع كل ما استطعت فعله ان استدرت له وفردت جيبتي له وانا في شدة الخجل

عندها فهم علي وكان في شدة خجله فضمني اليه بشده وتحول الي علي الوديع ثانية

علي //طيب انتي ماقولتليش ليه يا امال انتي محرجه مني

امال .............ابكي بصوت عالي

علي //خلاص اهدي علشان نفكر هنتصرف ازاي

امال //بطني بتوجعني اوي مش قادره استحمل

علي //الرحله هتقعد في البحر طول اليوم تعالي اوديكي الحمام وانا هتصرف

ذهبت الي الحمام وخرج علي الي مكان قيادة القارب السياحي

وانا في الحمام جاء علي وطرق علي الباب //خلصتي يامال

امال //ايوه ياعلي وخرجت

علي //يلا احنا هنرجع الشاليه

امال //ازاي

علي هتشوفي

وفجأه رأيت لانش قادم في اتجاه القارب ووقف القارب في البحر وحملني علي يديه واجلسني في اللانش وركب بجواري وانطلقنا في البحر

حتي وصلنا الي الشاطيء فحملني وانا اشعر بحياء شديد اعترضت كثيرا ولكنه لم يهتم باعتراضي حتي اشار لسياره اجره وركبنا وحملني ايضا من السياره حتي باب الشاليه

فتح لي الباب

علي //ادخلي ياامال واقفلي الباب كويس وانا ثواني وهرجع

امال //رايح فين ياعلي وهتسيبني لوحدي

علي //ماتقلقيش ثواني

خرج علي لست ادري الي اين وانا دخلت وغيرت ملابسي وجهزت كوبا من النعناع المغلي وما ان انتهيت من اعداد كوب النعناع حتي جاء علي طرق علي الباب فتحت له

دخل علي وفي يده شنطتين الاولي طعام والثانيه وجدت بها مسكن لالم البطن وشنطه اخري فتحتها فشعرت بالخجل الشديد من علي الذي يبتسم بشده علي خجلي الشديد فدخلت مسرعة الي الحمام ولم اخرج منه

ظللت مده طويله في الحمام لا استطيع الخروج

علي //يلا يامال انتي ماجوعتيش الاكل هيبرد

فتحت باب الحمام وخرجت وانا في شدة حيائي

امال //يلا علشان ناكل

علي //ضيعتي علينا الفسحه يلا مالناش نصيب وضيعتي علينا باقي الاسبوع كمان بس فداكي

امال بحزن // انا اسفه ياعلي انت بتحسسني بالذنب بس والله الامر مش بايدي

علي بابتسامه //انتي هتعيطي تاني ولا ايه انا عارف والله ان الامر مش بايديك أنا بهزر ولا يهمك يلا علشان ناكل الاكل هيبرد

امال //يلا

تناولنا طعامنا وغسلت الاطباق بمساعدة علي وجلسنا سويا نشاهد التلفاز

علي //انتي كنتي بتتكلمي مع الشاب الخليجي ده في ايه

امال //ابدا انا ماكلمتوش انا كنت بطني بتوجعني اوي وبعيط فجه يطمن ويعطيني منديل بس انا والله ما اخدت منو حاجه ومسحت دموعي بايدي

علي //ههههه مسحت دموعك بايديك جدعه بس انتي لسه مكسوفه اوي كده ليه مني وبعدين هي دي حاجه تكسف انتي مكبره الموضوع اوي

امال //الموضوع عادي بالنسبالك انما انا كنت بانكسف حتي من ماما

علي ///يااه للدرجادي بس شكلك كان حلو اوي وانتي مكسوفه انتي ماكنتيش عارفه انا كنت فرحان بيكي اد ايه بالذات وانا شايلك كنت حاسس اني شايل طفله وبتستخبسي من عيون الناس كان نفسي اصورك

امال //علي

علي //ياعيون علي

امال //لالا انا مش اد كلامك انا كنت عايزه اطلب طلب منك لوبعد اذنك

علي //انت تؤمر ياقمر

امال //كنت عايزه اكلم اهلي اصلهم وحشوني اوي اطمنهم عليه واطمن عليهم انت عارف تلفوني اكسر علي الرصيف

علي //عندك حق احنا نسينا الدنيا كلها لازم نطمن اهلك واتصل علي اهلي واطمنهم انا كمان زمانهم اتصلو علينا كتير لاني كنت عامل التليفون مغلق ونسيت

وماتقلقيش هشتريلك واحد جديد

احضر علي التليفون وفتحه وجد اتصالات كثيره من بابا علي ومن والديه واخوته

اتصل علي اولا علي بابا علي وكلمه وسلم عليه ثم اعطاني الهاتف

باباعلي //ازيك ياامال وحشتينا اوي وانا وماما واخواتك كنا قلقانين عليكي اوي

الحمد لله انك بخير

امال //وحشتوني اوي ياباابا انا بخير عايزه اكلمهم كلهم

بابا علي //خدي مامتك اهي

ماما سميحه //ازيك ياحبيتي وحشاني اوي يانور عيوني كده ياامال ماتكلمنيش خالص جوزك ينسيكي اهلك اوعي يكون جوزك الي منعك تكلمينا

امال //وحشتيني اوي ياماما معلشي غصب عننا التليفون بتاعي اتكسر وعلي عايز يسلم عليكي

علي//ازيك يا خاله عامله ايه معلشي ماتزعليش احنا مانقدرشي علي زعلك ياست الكل

ماما سميحه //..........

علي //ماتقلقيش امال في عنيه وخوديها معاكي اهي

امال //ايوه ياماما عايزه اكلم اخواتي

ماما سميحه //ادهم معاكي اهو انما امنيه واميمه في مشوار

امال //ازيك ياادهم وحشتني اوي عامل ايه ياحبيبي

ادهم //انتي اكتر ياعروسه كده قلقتينا عليكي مش عارفين نكلمك ولا انتي بتتصلي

امال //انا الحمد لله كويسه ياحبيبي بس ظروف غصب عني اهم حاجه خلي بالك من ماما وبابا والبنات وماتزعلهومشي منك ماشي

ادهم //ماشي اهم حاجه اننا اطمنا عليكي وترجعي بالسلامه وتكوني مبسوطه

علي //اديني اما اكلمه

امال //علي عايز يكلمك يا ادهم

ادهم //اذيك يابشمهندس علي والف مبروك

علي //اذيك انت يابشمهندس ادهم ليك وحشه والله

ادهم //لسه بدري اوي علي بشمهندس دي انا لسه في اولي اعدادي

علي //ان شاء الله هتبقي احسن مهندس ومش هقولك الا يابش مهندس ادهم اهم حاجه توعدني انك تذاكر وتحقق حلمك

ادهم //حاضر يابشمهندس اوعدك وسلملي اوي علي امال وخلي بالك منها

علي //الله يسلمك مع السلامه يابشمهندس

اغلق علي وكنت سامعه حواره مع ادهم لانه كان معلي الصوت وفرحانه اوي من اسلوبه مع ادهم اخويا واتمنيت انهم يكونو اخوات لان ادهم اخويا كان نفسو في اخ

علي //انا هكلم اهلي انا كمان علشان اطمنهم زمانهم قلقانين هما كمان

واتصل علي علي والدته اولا

علي //ازيك ياماما وحشتيني اوي ياحبيبتي

طنط احسان .....................

علي ييقهقه// هههههههههه لا والله انا عمري مااستغني عنك يا امي

امال //ممكن اكلمها ياعلي

علي //امال عايزه تكلمك ياامي

امال //ازيك ياماما عامله ايه (كان علي ينظر لي بسعاه لاني ناديت امه ماما

طنط احسان او ماما احسان //ازيك ياعروسه كده تخلي علي ينسانا وماتخليهوش يطمنا عليكو

امال //معلشي ياماما كان فيه ظروف غصب عننا حقك عليه انا المرادي

ماما احسان //خلي بالك من علي ياعروسه لو دورتي الدنيا دي كلها ماتلاقيش ذي علي ابني في طيبته وحنيته انت امك دعيالك واجدعني عايزين نشيل عياله ونفرح بيهم

امال(باحراج شديدوقد احمر وجهها ) //عندك حق ياماما انا لو لفيت الدنيا ماالقيش ضفره حتي فعلا انا ماما دعيالي

ماما احسان //انتي بتتريقي علي كلامي ياامال ولا مايكونشي علي عاجبك هو انتي كنتي تطولي النسب ده دا علي ابني كانت البنات بتترمي تحت رجليه بس هوالنصيب

امال (وقد اصفر وجهها )// هو انا قولت حاجه باماما علي العموم انا اسفه وحقك عليه علي يعايز يكلمك

اعطيت التليفون لعلي وذهبت مسرعة الي حجرة النوم وظللت ابكي من كلماتها اللادعه يالهي فرج كربي هوانا زعلانه ليه ياتري هو كلامها عادي ولا انا الي حساسه علشان الظروف الي بمر بيها مش عارفه هو انا اخطأت علي العموم لازم اصبر عليها واستحملها دي مهما كانت مامت علي وست كبيره اد ماما واكبر منها بكتير كمان

دخل علي الحجره //انتي جريتي ليه يامال وزعلانه ليه

امال //لا ابدا مش زعلانه بس علشان تاخد راحتك وانت بتكلم مامتك

علي //طب مانا كنت جنبك وانتي بتكلمي اهلك ولا ماكنتيش واخده راحتك مني ولو كنت عايز اخد راحتي كنت هقولك او اكلمها وانا مش معاكي

وبعدين دا اسلوب ازاي تقفلي معاها من غير ماتقفل هيه وتقوليلهاعلي عايز يكلمك لما انتي بتقفلي معاها كده كنتي طلبتي تكلميها من الاول ليه

 

امال //ياالهي اعمل ايه اقول لعلي كلامها واعمل بينهم مشاكل واكون بوقع بين ام وابنها ولا اعمل ايه يارب اول مره امر بمشاكل ذي دي ومش عارفه اتصرف فيها ازاي ومافيش حد ينصحني

يارب يسرلي كل عسير يارب واهديني للي فيه الخير يارب

علي// انتي ساكته ليه يامال ولا مش لاقيه مبرر لتصرفك

 

 

امال //اقتربت منه ونظرت في عينيه //فيه مبرر

علي وقد هدأت ثورته قليلا //ايه هو المبرر

امال بابتسامه جذابه //لقيت نفسي غيرانه عليك من مامتك كنت فاكره انك ليه لوحدي بس لقيت فيه حد تاني مشاركني فيك وبيحبك وخايف عليك

فامقدرتش استحمل انا مش عارفه حبك ملا قلبي كده ازاي وامتي واحنا عمرنا ماشوفنا بعض قبل كده انا اسفه لو كنت ضايقتك وضايقت ماما احسان غصب عني واوعدك اخر مره

 

علي وقد هدأت ثورته اكتر واقترب مني وضمني اليه // ياااااه انا الي اسف اني زعلتك وما تقلقيش من ماما انا حبي ليها شيء وحبي ليكي شيء تاني خالص

...................وكانت اول مره يعترف علي لي بحبه ....................عندها علمت اني ملكت الدنيا بيدي فقد تمت فرحتي بحبه (وحبي ليكي شيء تاني خالص )*

ظلت كلماته تتردد في قلبي حتي غرقت في نوم عميق

 

استيقظت من نومي وقت اذان الفجر ولكنني تذكرت انني لا اصلي ذكرت الله استغفرته وحمدته علي نعمه العظيمه ونمت ثانية

 

كنت غارقه في احلامي ولكنها احلام عجيبه او كما يقولون اضغاث احلام امي وابي واقفان بعيدا وادهم وامنيه واميمه يلوحون لي وساميه صديقتي تبكي وتبتسم ومعلمتي في الثانوي تشرح الدرس وامتحان اقترب ولم اكن قد انتهيت من المذاكره وقطط تجري وسيارات ملونه كانها العاب وزحام شديد وكنت فيه تائهه ولكنني سمعت صوت علي يناديني بحثت عنه وسط الزحام ولكنني لم اراه سمعت صوته يقترب وشعرت به يضع يده علي شعري ويناديني امال اصحي يلا قبل اما ارش عليكي مايه الساعه بقت 10

..........................يالهي اين الحلم واين الحقيقه ................فتحت عيني

لاري اجمل وجه في نظري واجمل ابتسامه في عيني واجمل حب في قلبي وبيده اجمل ورده في....البستان

وامامي ما لذ وطاب من الطعام

مازلت في غيبوبة النوم لست ادري هل هذا هو علي وهذه ابتسامته الساحره التي يظهر من خلالها اجمل غمازتين تزيده وسامه علي وسامته وهل احضر هذه الورده لي انا انها عندي اجمل واغلي من الذهب والماس

 

لم يستطع قلبي تحمل هذه الفرحه فابتسمت من اعماق قلبي

علي //صباح النور علي البنور

امال //صباح النور ايه ده انا في حلم انا فين وانت مين

علي //انا جوزك حبيبك جهزتلك بايديه احلي فطار لاحلي بنت في الدنيا

امال //تعبت نفسك ليه ياعلي

علي // تعب انا الي نفسي اعوضك عن التعب الي سببتهولك

امال //وقد ترغرغت عينيي بالدموع //انتي كتير عليه اوي ياعلي

علي //احنا هنقضيها كلام يلا علشان نفطر ياقمر

امال //في نفسي (قمر ايه ياتري شكلي ايه وانا قايمه من النوم )

قمت من السرير ودخلت الحمام ونظرت لنفسي في المرأة يالهي شعري وملابسي مبعثرين و غير مرتبين

اغتسلت ولبست فستانا ساحرا وسرحت شعرى

نظرت لنفس كنت ابدو كالفراشه الرقيقه وسط الزهور وضعت القليل من الزينه و خرجت

ظل علي يرمقني بنظرته الساحره

علي //ايه ده ياامال

امال //ايه فيه ايه ياعلي

علي //ايه الجمال ده كله ماشاء الله

كانت مشاعر من الفرحه والخجل والاضطراب كنت اشعر اني طائره في الفضاء شعرت بالدم يتدفق في وجهي ودعوت الله ان يزيدني جمالا في عينيه ويزيده جمالا في عيني

تناولت مع علي احلي فطور وجلسنا سويا نشاهد التلفاز

علي //ايه ده انتي هتتفرجي علي كرتون

امال //الكارتون ده حلو اوي انا بحبه ونفسي اشوفو من زمان علشان خاطري ياعلي نتفرج عليه

علي //ياربي انا متجوز طفله

امال //طفله ايه دا كارتون لكل الاعمار

جلسنا مستمتعين بالفيلم الكارتوني مع اكواب من المشروبات الساخنه التي اصر علي ان يعدها بيديه

علي // ها ياامال عايزه تروحي فين النهارده

امال //مش عايزه اروح اي مكان عايزه افضل معاك وبس

علي //وانا كمان بس ماينفعشي نيجي مطروح ونقعد في البيت ماكناش جينا اصلا

امال //خلاص الي تشوفو طالما انا معاك ان شاالله توديني اخر الدنيا

علي وقد ظلت عيني في عينه تحكي له بصمت كل ما يكنه له قلبي الصغير من شوق ولهفه وحب

علي //يلا قومي اجهزي علشان نخرج لسه في اماكن كتير مارحنهاش والاسبوع ماعدشي فيه غير يومين

امال برقه //حاضر ياعلي

 

انتهيت من لبسي وكذلك علي انتهي ايضا كان قمه في الشياكه والاناقه كان حقا يملاء عيني وقلبي ودنيتي لا اري في هذا الكون احد سواه

وان فاقه حسنا وجمالا كيف وقد رأيت ان الحسن والجمال قد تجمعا فيه حمدت الله علي نعمته وخرجنا ركبنا السيارة وانطلقنا

انتقلنا من مكان الي اخر كالطيور التي تحلق فوق الاشجار وتنتقل من شجره الي اخري من غصن الي غصن من زهره الي زهره استمتعت كثيرا بصحبته

اخذ يشرح لي كل شيء ويحكي تاريخ كل مكان نصل اليه حتي شعرنا بالجوع الشديد والتعب الممتع الشديد

علي //انا جعت اوي النهارده وحاسس اني نفسي مفتوحه علي خروف

امال بابتسامه خلابه //وانا كمان جعت بس نفسي مفتوحه علي حوت مش خروف

علي //حوت ...ويقهقه لا داحنا نروح اقرب مطعم لاتكليني ماحدش ضامن نفسه في الزمن ده

امال //خاف علي نفسك انت بتقول فيها

علي // استر يارب طب يلا بس ما اظنش يكون عندهم حيتان ممكن اي نوع سمك تاني ياسعادة الباشا ولا سيادتك تؤمر بايه

امال //لا ماتقلقشي لو سمكة قرش مافيش مانع انا اكتر اكل بحبه الاسماك بكل انواعها لو كل يوم سمك ما ازهقشي

علي //وانا كمان بحب السمك بس مش كل يوم يعني احنا هنعيش في عالم البحار ولا ايه

ضحكنا ومزحنا ثم دخلنا اقرب مطعم

طلب علي اكثر من صنف من الاكل البحري اللذيذ الشهي

وكان ذلك المطعم متخصص فقط في الاسماك البحريه

كنت اريد ان ادخل الحمام لاغسل وجهي واطمئن علي حجابي وملابسي

امال //بعد اذنك ياعلي هدخل الحمام علي اما يجيبو الاكل

علي //طيب ماتتاخريش اصل اكلو لوحدي استني اما اجي ادورلك علي الحمام

امال //لا خليك انا شوفتو واحنا طالعين

علي //طيب ماتتاخريش

امال //حاضر

تركت علي

وذهبت في اتجاه الحمام ولكنني تذكرت اني نسيت حقيبتي

فعدت ثانية لاحضرها ولكنني وجدت فتاة تقترب من علي وتبتسم وعندما رأها علي كان علي ايضا يبتسم وقام واقفا لها سعيدا بمرأها كانت حقا فاتنه كانت في كامل زينتها كانت رائعة الجمال

اشتتعلت النيران في قلبي وعقلي وجسدي

يالهي مدت يدها الي علي فمد اليها يده وسلمت عليه كيف يحق لها ان تقف امام زوجي هكذا كيف تبتسم له من اعطاها الحق ان تلمس يد زوجي

لقد شعرت ان هناك خنجرا طعن في قفصي الصدري وسمعت صوت تكسير هذا القفص وقفت الدموع في عيني من تكون هذه المرأه وما جاء بها الي هنا

وما هذه النظره التي ينظر بها اليها شعرت ان الكون يدور بي وان هناك يد تخنقني هذا شعورا لم اشعر به من قبل يالهي يالهي يالهي مددت لك يدي فاعني علي ماانا فيه

جلست هذه الفتاة مكاني ونظراتها له جريئه كانها حبيبته اااااه ماذا افعل .............

مدت يدها ومسكت يده وكانها تبثه اشواقها من تكون هذه الفتاة هل هي من ماضيه لم اكن اعلم ان ماضيه سيلاحقني وينغص علي انفاسي ظننته ماضي وانتهي

ولكن ماذا افعل هل اذهب اليهم لاخذ زوجي واهرب به بعيدا عنها ام اذهب الي الحمام وانتظر حتي تخرج هي وانتظر ان كان علي سيخبرني ام لا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ظللت في حيرتي لا اعلم ماذا افعل انها من الممكن ان تكون قريبته لانني اعرف اخواته جيدا ولكن حتي لو قريبته هل يحق لها ان تسلم عليه وتمسك يديه وتنظر له تللك النظره لست ادري

قررت ان اذهب الي الحمام لاصلح من شأني واغسل وجهي ثم اعود ربما اعود فلا اجدها

ذهبت الي الحمام ونظرت في مرأة الحمام الكبيره وجهي وان كان يخلو من الزينه الا انني علي قدر كبير من الجمال الرباني حجابي بالطبع يحجب من جمال شعري ولكن هذا الحجاب فريضه من الله لا جدال فيها ولا يحق لي ولا لغيري ان اوافق او امتنع لان الطاعه في الفرائض من اصل الايمان

نعم نفسي الاماره بالسوء تراودني وتزين لي التجمل والتبرج ولكن حبي لربي هو سر ثباتي علي حجابي لم يفرضه علي ابي ولا امي ولكنني كانت فطرتي حب التستر والعفاف

كانت ثيابي بسيطة لا تشف ولا تصف وليس فيه من الزينه الملفته ولا يشبه ملابس الرجال نظرت طويلا االي نفسي لم اكن بفتنة هذه الفتاه الكاملة الزينه والتبرج ولكنني ان تزينت سافوقها جمالا ولكن يكفيني رضي الله عني فهو خالقي واعلم بما يضرني وما ينفعني

انتهيت من امري وذهبت الي المطعم وكنت اريد حقيبتي نظرت فوجدتها مازالت جالسه مع علي ومازالت تتكلم كانت هي في واجهتي اقتربت منهم وهم مازالو يتحدثون

الفتاة الفاتنه //هستني منك تليفون يا علي عايزين نرجع ايام زمان

لم انتظر حتي يرد عليها زوجي فاقتحمت جلستهم مسرعه

امال //السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نظرت لي الفتاة نظرة اندهاش ثم تحولت الي نظرة استخفاف //هي دي المدام

امال // مش تردو السلام الاول وبعدين نتعرف

فردا السلام ولكن كان رد علي متحشرج

امال //مش هتعرفني يا علي علي المدام

الفتاة //اعرفك بنفسي انسه سمر لسه مابقتشي مدام وحضرتك اسمك ايه

امال //اهلا بيكي ياانسه سمر انا اسمي امال مدام امال

سمر //انا الي اتشرفت بيكي يا مدام امال واتمني نبقي اصحاب

علي وقد تغيرت ملامح وجهه //دي انسه سمر ياامال كانت زميلتي في الجامعه

سمر //زميلتك وبس احنا كنا شبه مخطوبين وكان بينا اجمل قصة حب

امال //اااه ودا بقه الي عايزين ترجعوه علشان كده عايزه نمرتو علشان ترجعو الحب بتاع زمان انتي لسه بتقولي كان انا اسفه ياانسه سمر الوضع دلوقتي مختلف

علي دلوقتي مجوز وانا مش من حقي احاسبو علي افعال زمان لاكني مش هسمح لاي انسانه تدمر حياتي وتخطف مني جوزي

سمر // انتي الي خطفتيه علي فكره وعلي عمرو ما هاينسي حبي والايام هتسيتلك وهتشوفي هو يختار مين فينا

امال //انتي بجد انسانه غريبه هو احنا في سبق هو لسه هيختار هو اختارني انا وسابك انتي لو كان بيحبك ماكانشي اتجوزني

سمر //كان فيه سوء تفاهم ووضحتلو كل حاجه دلوقتي وما اظنش ان فيه ست محترمه تقبل انها تعيش مع راجل وهيا عارفه ان قلبه مع واحده تانيه

امال //نظرت الي علي الذي هب واقفا صارخا

علي //هو انا لعبه في ايديكو عمالين تشدوها من بعض خلاص كفايه كده

سمر //بلييز ياعلي لازم تردلي اعتباري من البتاعه دي

امال //وقد امتلات عيني بالدموع وتوقفت نبضات قلبي انتظر سماع كلمات علي لتحسم الموقف

فاخذت سمر يد علي وسحبته //علي تعالي عايزاك سوري عن اذنك يا مدام

وذهب علي معها وتركني في الوقت الذي جاء به الجاارسون بالطعام لم استطع التحمل ماهذه المهانه التي وضعت نفسي فيها لقد اخطأت حين اتيت اليهم يجب ان اارحل اان ابقي علي ماتبقي من ماء وجهي اسرعت لا اعلم اين اذهب اختفيت من المكان واختفت امام عيني الاشياء فقد انهمرت دموعي لتجعلني اري الناس خيالا والاشياء ضبابا

كاد نبضي يتوقف من انا من هؤلاء ماهذه الحياة التي تغرقني في دوامة الاحزان تشدني الي اعماق البحار بحار من الدموع والاهات والالام

سرت علي اقدامي ما يقرب من ساعة لست ادري اين انا ولا الي اين اتجه كنت تائهه حتي وصلت الي احد الشواطيء جلست امام البحر كنت اريد ان ارمي نفسي فيه لاغتسل من همومي والامي ولكن كانت نظرتي له تكفيني فقد اغرقت قلبي بين امواجهه المتلاطمه والتي تشبه اضطراب مشاعري وخفقان قلبي

ظللت ادعو الله ان يرزقني الصبر علي ما اصابني ويهديني الي ما فيه الخير

بكيت حتي ظننت اني بكيت بحرا من الدموع جفت دموعي ظللت في مكاني اشتد التعب في جسدي واذداد الخوف من علي هل سيختارها هل انا من سرقته منها ارتفع في اعماااااااااااااقي صرخاااااااااااااات لا يعلمها ولا يسمعها الا الله سبحانه فهو يعلم السر وما اخفي

 

 

اقترب الليل وانا مازلت في مكاني لم اتناول سوي فطوري الذي اعده علي بيديه.........عجبا له لقد رفعني الي سابع سماء ثم تركني اهوي في اعماق بئر سحيق في ظلمات تركني وكانني لا شيء عاد الي ماضيه الي حبه القديم .........والذي فيما يبدو انه مازال ينبض في قلبه حتي الان اذا فقد خدعني اوهمني بحبه

تعالت صرخات قلبي انني حقا تائهه في هذه الحياة لم تكد تصفو لي حتي تظهر لي وجهها القبيح انها حقا الدنيا

تسرب البرد الي اوصالي فعدت الي واقعي المرير ليس معي هاتف وليس معي ايضا نقود ولاحتي حقيبتي

ولا اعلم اين ذهب علي هل نسي وجودي في حضورها وذهب معها ام انه يبحث عني الان

هل سيتخلي عني وهو لي كل شيء ليعود الي حبه القديم هل اقاتل من اجله ولا اتركه ام انسحب من حياتهم في هدوء

قمت من مكاني وظللت اجرجر في قدمي لاصل الي الطريق رفعت يدي بصعوبه لاوقف سيارة اجره اخبرت السائق باسم المكان الذي يوجد فيه الشاليه

واخبرته انني لا اعرف مكانه بالتحديد كنت اسير مع علي لا افكر في شيء سواه لم يكن في مخيلتي ان اهتم بالعنوان او بشكل الشاليه لاميزه عن غيره

ظل السائق معي وكان يبدو عليه انه رجلا رحيما ودودا صبر معي كثيرا كلما وصلنا الي مكان واظنه الشاليه فتبوء محاولاتي بالفشل حتي يئست ولكن السائق جزاه الله كل خير اخذني الي ادارة الشاليهات وهناك حضر معي شخص من الاداره عندما اخبرته عن حجز باسم علي شاكر احمد سالم وركب سيارة الاجره معنا حتي يدلنا علي الشاليه الخاص بعلي وصلت الي الشاليه لم يكن معي نقود انقدها للسائق لم اعرف ماذا افعل ورأي السائق حيرتي

خفت ان يشك في امري او يظن بي ظن سوء دعوت الله من اعماااااقي ان يفرج عني ماانا فيه

السائق //اتفضلي انزلي يامدام ولا عايزه تروحي مكان تاني

امال //لا شكرا انا هنزل بس هو الحساب كام

السائق //انتي يامدام بتلفيفيني من ساعتين انتي كلك نظر

امال //بصراحه يااسطي انا مش معايا فلوس ممكن حضرتك تتفضل الخاتم ده

السائق بعد ان اخذ الخاتم وفي عينيه نظرة ريبه //ماينفعشي يامدام انا اجرتي 150جنيهه والخاتم ده شكلو يسوالو 2000 او 3000جنيه ده ما يرضيش ربنا

امال //عندك حق الخاتم ده كان بابا جايبهولي لما نجحت في الثانوي بس مش عارفه ادفعلك الاجره ازاي مافيش حل قدامي غيرو

السائق //لا يابنتي انا مابستغلش ظروف حد وانا مش عايز غير حقي وانتي ..

ولم يكمل السائق كلماته الا وقد اضاء نور سيارة علي اتية من بعيد اقترب علي لم انظر اليه

ونزل من سيارته تكلم من السائق الذي شرح له ماحدث بالتفصيل عندما علم انه زوجي

اعطاه علي حسابه وفتح لي الباب فنزلت من السياره وقدمي لاتستطيع حملي تحاملت علي نفسي

فتح علي باب الشاليه فدخلت لم اتكلم كلمة واحده دخلت الي حجرة النوم ثم اخذت لي ملابس للنوم ودخلت الي الحمام ملئت البانيو بالمياه ونزلت فيه

اغمضت عيني ومنعت عقلي عن التفكير ساترك امري بيد خالقي وسارضي بما قسمه لي لن احمل نفسي فوق طاقتي فليختار علي من يريد

انتهيت من حمامي فلبست ملابسي ودخلت الي السرير اغمضت عيني حمدت الله علي نعمة المأوي والامان رددت اذكار النوم ثم رحت في نوم عميق

لم اشعر بشيء الا قبل الفجر بقليل فتحت عيني وجلست علي السرير لاجد علي جالسا بملابسه كما هو علي الاريكه فهو اذن لم يبدل ملابسه ولم ينم

نظرت اليه فوجدته ناظرا الي لم استطيع ان اتكلم معه نهضت من فراشي تناولت روبا وحجابا وخرجت دون ان افتح فمي بكلمه ذهبت الي شرفه فتحتها ووقفت فيها لقد اقترب الرحيل من هذا المكان واقترب ايضا الرحيل من حياة علي كانت اياما معدوده ولكنها كانت عمري

ساتركه انا حتي لا يشعر بحرج فيبقيني معه رغما عنه او حتي لا يتركني هو فيكون بذلك قد ذبحني مرتين مره ببعده عني وحرماني منه ومره برفضه لي لم يكن بيدي الاختيار ارتفعت صرخااااات قلبي وارتجف جسدي حتي شعرت بيده علي كتفي !!!!!

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

نظرتك للأمور أنت وذليلة غريبة جدا : )

سيكون متكبر مغرور إذا كان إنسان فارغ من الداخل ..سطحي ..عنده عقدة نقص وجعل المال وسيلته لجبر هذا النقص

ولكن أنا اتحدث عن رجل أصيل متدين

إذا كان كذلك فمستحيل أن يفعل ما قلتماه : )

الخطأ أبدا لا يكون في وجود المال

بل في الشخص الذي يمتلك هذا المال

فكم من أغنياء وجدناهم ذو خلق عال

 

 

فليدللها والدها في زواجها ويرفع رأسها انها ليست رخيصة

أوكل فتاة ليست قادرة على المشاركة في تجهيز بيت الزوجية وقام عنها زوجها بذلك تصبح رخيصة ؟؟؟؟

الزوج الذي يشعر ذوجته بهكذا احساس لا يستحق أن يكون رجلا

مثل هذا الشخص سيذلها سواء جهزت نفسها أم لم تجهز : )

فإذا ساهمت في الجهاز سيقول لها ( والدك أراد أن يتخلص منك بأي شكل ولذلك اشترى الكثير ليغريني بالزواج منك )

وإذا لم تساهم سيقول لها ( اشتريتك بنقودي )

فلن يعدم الحيلة غاليتي ..ومهما فعلت الفتاة سيرخصها ..ليس لأنها رخيصة ..بل لأنه هو الرخيص ^__^

لا علاقة بين المال وقلة الأصل غاليتي

فكثير من أصحاب الأموال من أحسن الناس خلقا ..ويفهمون جيدا أن المال مال الله ولو شاء الله لنزعه عنهم

  • معجبة 1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

قصة رائعةأخيتي جزاك الله خيرا في المتااابعة بسرعة كملي القصة مشقادرة أصبر يالا ..في الانتظااااااااااااااااااااااااااااااااااار :)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنشاء حساب جديد أو تسجيل دخول لتتمكني من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

إنشاء حساب جديد

سجلي حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجلي حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلكين حسابًا بالفعل ؟ سجلي دخولك من هنا.

سجلي دخولك الان

  • من يتصفحن الموضوع الآن   0 عضوات متواجدات الآن

    لا توجد عضوات مسجلات يتصفحن هذه الصفحة

منتدى❤ أخوات طريق الإسلام❤

‏ أخبروهم بالسلاح الخفي القوي الذي لا يُهزم صاحبه ولا يضام خاطره، عدته ومكانه القلب، وجنوده اليقين وحسن الظن بالله، وشهوده وعده حق وقوله حق وهذا أكبر النصر، من صاحب الدعاء ولزم باب العظيم رب العالمين، جبر خاطره في الحين، وأراه الله التمكين، ربنا اغفر لنا وللمؤمنين والمؤمنات وارحم المستضعفات في فلسطين وفي كل مكان ..

×